אורות מגן עדן
ו' תשרי תשפ"א
אור בעל שם טוב, הוא אור מגן עדן, אור של אדם הראשון קודם החטא, הבנה של נקודה יהודית קדושה שאינה מתעממת לעולם, בעל שם טוב זה יראה עצומה עם אהבה ענקית, שילוב בלתי אפשרי בין שני קצוות, בעל שם טוב הוא סוג של אמירה שהשם הוא טוב, ישראל אומר שהשם הוא טוב, את הנקודה הזו ראה רבי ישראל בנשמות ישראל בתכלית האמת, בעל שם טוב הוא אור של משיח, כמובא בספר הקדוש תשואות חן, בליקוטים, שמשיח הוא זה שיוכל ללמד זכות על כל יהודי, וזה היה בעל שם טוב, שמצד אחד תכלית הדבקות בו יתברך בלי שום פניה כלל, כידוע, ומצד שני שיא השלימות של לימוד זכות והתקרבות מחודשת להשם יתברך, חובת ציות להלכה ועם זאת להוציאה ממסגרת של ניגוד האינטרס האנושי, אלא לעשותה חויה של אהבה אינסופית למי שציוה על ההלכה, להתדבק באהבת הבורא, לאהוב כל יהודי באמת, מצד האמת של היהודי שבו, אור של הבעל שם טוב הוא אור שיכול לשכון גם בחושך של היהודי, במקום הכי נמוך שם בא הבעל שם טוב, שאינו אדם אלא תדר אלוקי קדוש, שזכה רבי ישראל הנ"ל שיעבור דרכו, עוד מראשית הבריאה היה ענין בעל שם טוב בעולם, כי כך חיו אבותינו הקדושים, הנביאים, התנאים, האמוראים, הצדיקים הקדושים, כל מי שנגע אלוקים בלבו, הבין לעומק את תורת הבעל שם טוב המרחפת על פני הבריאה, אך הבעש"ט פיזר והפיץ את הענין על כל העולם, שכל יהודי באשר הוא – יוכל לזכות לדבקות הכי גדולה בו יתברך, כי הדבקות היא מתת אלוקים, ואינה רק לצדיקים, הן אמת שהם זיככו את עצמם מאד, והיו כלים נקיים לדבקות הלז, שיכלו לחיות בתוך העולם, באופן רגוע ונורמלי ולהיות דבוקים בחי החיים, לא כן החוטאים שכאשר באה עליהם דבקות הם ממש סוערים בנפשם, כי הכלי לא נקי, אבל צריך שלא להרתע מהדבקות הסוערת, כי דרכה של דבקות היא גם לנקות את הכלי ואף שבתחילת הדרך זוכין לטירוף כלשהו, אבל במשך הזמן יבוא האור השקט, היציב… זהו אור של הבעל שם, אור של אמת שדורסת אבל גם מרגיעה, מביאה איתה עומק שאין לו סוף, כמו שלהקב"ה אין סוף כביכול, כך עומק הדבקות, אך הבעש"ט האמין אמונה עזה בנשמות ישראל, שכל אחד ואחד, יהיה מי שיהיה, ללא שייכות למדרגתו, יחוסו, ומצבו הוא יכול בעומק נפשו להגיע לקרבת אלקים של האבות הקדושים, מה שאין לתאר בפה ממש. ההתקשרות של נשמות ישראל בדור האחרון להשם יתברך בדרך כה מופלאת, והתפתחות דתית עמוקה שלא היתה בדורות הראשונים, בקהלים כה רחבים, היא פרי רוחו ובשורתו של הבעל שם טוב שהוא אור הגאולה ממש, אורו של משיח, שיבוא במהרה בימינו אמן.