אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה…
יום חמישי לסדר שלח, כ' סיון תש"פ
כח הבחירה הוא דבר נורא מאד, הבורא ממש נתן אפשרות לאדם לעשות שלא כרצונו יתברך, המשחק הזה, שהאנשים עושים שלא כרצונו יתברך, ובאמת בעומק דעומק, הכל ממנו יתברך, לא מובן לבני אנוש, אבל אחת אנו רואים, יכול כל אדם לקום ולעשות נגד רצונו יתברך.
בחיים האישיים שלנו יש את חוקי התורה שלא מותירים ברירה, בלשון ברורה, התורה מצוה אותנו חוקים ומשפטים ברורים מה לקיים ואין לנו את האפשרות למרוד בהם ולא לעשות, אזי נקודת הבחירה נעלמת, כי מי ימרוד בדברים המפורשים והידועים לו, שאסור לעשות זאת וכו'.
אך המצב החמקמק של התחום האפור, בו אתה צריך להיות הפוסק של עצמך, לדעת היטב אם אתה נוהג נכון ולא לעגל פינות – שם אתה נדרש להמון מודעות אלוקית, כדי להבין איך להתנהג אתה אמור להיות מחובר באמת אל האמת האלוקית, בלי לנסות למצוא לעצמך תירוצים והצטדקויות, על כל מה שאתה עושה, כדי שתהיה בעיני עצמך, אדם טוב ולא חוטא.
כח הבחירה הנוראי הזה, גורם לאנשים לעשות מעשים הכי הזויים עם הסברים שונים ומשונים שזה הטוב האמיתי, ושכך צריך לנהוג וכו' וכו', ולעומת זאת, אנשים אחרים, ממנעד אחר, יגידו אותם דברים להפך, וזהו רצונו של הקב"ה – שתהיה בחירה, ותהיה יכולת לומר אחרת, ועם הכל יש את הצו האלוקי: "ובחרת בחיים"… בחר את הדרך לפי הוראתו של הקב"ה.
כח הבחירה, כמה שהוא נורא ומפחיד, הוא הדרך שלנו לחוות את העשייה שלנו, שהיא תהיה שלנו, ללא שום התערבות חיצונית, ומכח זה אנו מקבלים על זה שכר, זה הופך להיות מהות ממהותינו, ואנו נדבקים על ידי זה בחי החיים, כי כביכול, בכך הופך אותנו השם יתברך לשותפים עמו, בבחינת אני אמרתי אלקים אתם… הכח להחליט ולבחור, היא תכונה מדהימה, שבאה ממקום גבוה מאד, והיא גם נותנת את התקוה, שגם אם התרגלנו להיות במקומות לא נכונים זמן רב, וכבר השתרשנו בחטא – אנו יכולים, בכל רגע נתון לבחור, ולצאת משם.
ומובא בליקוטי מוהר"ן (חלק ב, סימן קי): שָׁמַעְתִּי, שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ: כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה? הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת, אִם רוֹצֶה עוֹשֶֹה, וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה אֵינוֹ עוֹשֶֹה. וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי כַּמָּה בְּנֵי אָדָם נְבוּכִים בָּזֶה מְאֹד, מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים בְּמַעֲשֵֹיהֶם וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד, עַל כֵּן נִדְמֶה לָהֶם שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה, חַס וְשָׁלוֹם, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵֹיהֶם. אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵינוֹ כֵן, כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר, וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶֹה. וְהָבֵן הַדְּבָרִים מְאֹד.
פשוט לבחור.