מחשבות יוצרות מציאות?!

שאלה:

"אומרים ביטוי באידיש : "טראכט גוט – וועט זיין גוט" [חשוב טוב – יהיה טוב]. לְמַה בעצם מתכוונים? כמה כח יש למחשבה שלנו? האם יש בזה אמת? כשאדם חושב טוב - בסוף הטוב מגיע אליו? או שזו סתם המצאה? אשמח להבין את הענין של עומק המחשבה של אדם, בברכה"

[מאת: מרדכי]

תשובה:

הפתגם הזה – "טראכט גוט – וועט זיין גוט" ['חשוב טוב – יהיה טוב!'], נאמר על ידי הצדיק הקדוש רבי מנחם מענדל בעל ה'צמח צדק' מליובאוויטש זי"ע (נפטר י"ג ניסן תרכ"ו), והוא דיבור של 'אמת לאמיתה', והכונה היא כפשוטו, שאם אדם חושב מחשבות שיהיה לו טוב וכו', זה מושך את הטוב שיבוא עליו, וההיפך, רחמנא ליצלן, מובן ממילא; שמחשבות של אבילות ושל אסונות – גוררים דברים בלתי רצויים, ומאד צריך להזהר שלא לחשוב מחשבות של רע. ובודאי אם צדיק אומר דיבור כזה הוא אמת לאמתה, ואצל חז"ל גם מצינו, שאחרי המחשבות באים המאורעות, כמו שמצינו במסכת כריתות, שאפשר לדעת על ידי סימנים איך השנה תראה, ואומרת הגמרא (דף ו) שלא לעשות כן, שמא תהיה לו חלישות הדעת מהסימן ואז מזלו יורע, ולכן צריך תמיד לחנך את המחשבה לחשוב מחשבות חיוביות.

ודבר זה התבאר ביותר בספרו של רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן קצג): דע, שהמחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם, יוכל לפעל שיהיה כך, ואפלו אם יחזק מחשבתו מאד שיהיה לו ממון – בודאי יהיה לו, וכן בכל דבר. רק שהמחשבה תהיה בביטול כל ההרגשות, והמחשבה תקיפה…

הרי שלך לפניך, שלמחשבה יש תוקף וחוזק עצום מאד, הן מדברי הצדיק הנ"ל, והן מדברי חכמינו הקדושים והן בבאור בדברי רבנו הקדוש זי"ע, וצריך לדעת איך להתנהג בזה, בקדושה ובטהרה, שהמחשבה תהיה הגיונית ואמתית, כי אם יחשב דברי דמיונות, הרי שבמציאות הוא מסתפק במחשבתו ואינו חושב זאת באמת, רק עושה כעין משחק וכו', אבל אם חושב מחשבה אמתית ונקיה, בלי שום הרגשה אחרת… כמו הלשון של רבנו ז"ל – בביטול כל ההרגשות, אזי פועלים כל דבר לטוב או למוטב, הינו שלא כמו שכתבת רק על דברים טובים, אלא זה גם פועל להיפך, אנשים שכל הזמן מנבאים שחורות – זה מה שהם ממשיכים מהאור אין־סוף ברוך־הוא, רחמנא ליצלן.

וצריך לדעת שהכל הוא מהקדוש־ברוך־הוא (ולא כמו הספרים כגון 'הסוד' וכו', שמדברים על משיכה מן היקום, שלא רוצים להודות שהקדוש־ברוך־הוא משגיח על הכל, והוא זה שפועל הכל, ולא האדם כלל וכלל). וזה נטע ה' בכח האדם, שבבחירתו הוא יכול לפעל דברים נוראים ונפלאים ואפלו בכח מחשבתו, שאם מתגבר מאד במחשבה באיזה דבר הוא יכול לפעול, וכמו שאומר רבנו ז"ל (שיחות הר"ן סימן ח): 'כשלומדין מילי דפורענותא כגון כשלומדין הלכות אבילות וכיוצא – אין לעיין שם הרבה כי אין צריכין להעמיק המחשבה במקומות כאלו, כי המחשבה יש לה תוקף גדול, ועל כן צריכין לעבור במהירות מקומות כאלו'.‏ וכן אמר רבנו ז"ל (ספר המדות, אות עצבות, חלק שני, סימן א־ב): 'עצבות שבלב האדם, כשמרגיש ברעתו, כי הלב הוא המסב לכל זה; כי הלב הוא הגורם לכל דבר הן לטוב הן להפך; צריך לשמר את עצמו מעצבות, כדי שלא יבוא, חס ושלום, לידי אבילות'…

ומכל זה רואים את האור הגדול של המחשבה, ובפרט מי שזוכה להנצל מחשבות זרות, הן מחשבות של טומאה וכו', הן מחשבות של צרות ואסונות, ואז יזכה לשמחת הקדוש־ברוך־הוא שישפיע עליו כל מיני חסדים ורחמים.

יש לך שאלה?