{אלו שאינם דבקים בצדיקים…}

תא ואחוי לך מתי מדבר

ביאור בליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ח', דף י' ע"א.

 

תא ואחוי לך מתי מדבר, היינו שהראה לו הרשעים שאינם דבקים בצדיקים, והם נקראים מתי מדבר וכו'. הפלא הגדול בדברים האלה שרביז"ל מכנה את אלו שאינם דבקים בצדיקים בשם רשעים, או יתירה מכך, אולי זה שהם נעשו רשעים היא מחמת חסרונם שלא זכו לבוא לידי צדיקים, ויש להמתיק כאן, שעיקר מה שמקבלים מהצדיק הוא ענין התפילה והשיחה בינו לבין קונו, וכמו שפירש רביז"ל – סתם חרש שאינו שומע ואינו מדבר, שזה שאינו שומע את התעוררות החכם, אינו מדבר אליו יתברך, וזה שהרשעים האלו שהתרחקו מהשם יתברך מחמת שלא קבלו את ענין התפלה וההתבודדות כלל, לכן הם נקראים "מתי מדבר", כי חז"ל דרשו את ענין מדבר שהוא מלשון מדבר, כמובא במדרש (שמות רבה ב, ד), וגם רביז"ל עושה גזירה שוה חרב הַמִּדְבָּר – חרב הַמְדַבֵּר, וכיון שענין הדיבור דקדושה נחלש אצל הרשעים הללו, הם נקראים "מתי מדבר"… ואלו שחסרים את הרוח החיים דקדשה שהיא בחינת רוח צפונית שהיתה מנשבת בכנור של דוד, כי דוד המלך זה היה ענינו כמו שאמר: ואני תפלה, גם כאן רואים שהכנור של דוד שזה ענין השירות והתשבחות להשם יתברך, היה נחסר אצלם, וזה הרוח החיים שחסרה אצל הרשעים שבחייהם קרויים מתים.

ואחר כך מפרש רביז"ל את ההיפך, שאת ההשלמה לחסרון שלהם – שבא, כאמור, על ידי חסרון הדיבור דקדושה, הם מקבלים על ידי הרב דקליפה, ונקט לשון דמו כמבסמי, כמו שפירש רביז"ל שאף על פי שיש כשרים שאין להם התבודדות אבל הם בחינת פליטיס, מבוהלים ומבולבלים, ואם בכשרים כך, ברשעים על אחת כמה וכמה שכל חייהם אינם חיים והם דומים לשכורים המבוסמים בתאוות העולם הזה. והעצה המעשית שאפשר להוציא מהדיבורים האלו, מלבד הרמז הפשוט שהיא מעלת ההתקרבות לצדיקים, צריך למצוא בשורות הבאות, ענין האנחה דקדושה, שהיא שלימות החסרון – והצדיק שומע כל האנחות של הדבקים בו, כי ממנו תוצאות חיים לכל אחד. כלומר, גם מי שרואה בעצמו שיש לו חסרון, שלא ימשיך את ההשלמה להחסרון מבחינת "דמו כמבסמי" על ידי שקיעה בתאוות ובשמחת העולם הזה, אלא דייקא האנחה דקדושה, כי בכך מתקרב אל הצדיק, ויוצא מבחינת רשע אל בחינת "דבקות בצדיקים", וזה צריך להיות דווקא צדיק כזה השומע את האנחות של כל הדבקים בו, שהוא רביז"ל בעצמו.

[לכאורה צריך להבין, כי בלשון רביז"ל מדוייק בהתחלה, שהצדיק שומע כל האנחות של הדבקים בו, משמע שהשמיעה של הצדיק, היינו העזרה שהצדיק יכול לעזור לאיזה אדם, הוא לפי מדת דבקותו, ואחר כך בשגרא דלישנא כתיב – כי ממנו תוצאות חיים לכל אחד, כי הוא איש אשר רוח בו, היינו שיש כח ביד הצדיק לקרב את כל העולם אליו יתברך, כמו שמשמע בתורה ע' ויהי ביום השמיני, ולכאורה זה גם לאלו שאין דבוקים בו כל כך, אלא שהתשובה לכך היא, שיש שני מיני דבקות בצדיק, יש דבקות אחת, שהצדיק משלים החסרון של האדם, והוא שואב את מילוי רוח נפשו מרוח הצדיק, וזה רק להדבקים בו באמת, כמו שאומר רביז"ל בתורה קעו "צָרִיךְ הָאָדָם לְמַהֵר מְאֹד לְגָרֵשׁ מִקִּרְבּוֹ הָרוּחַ שְׁטוּת, מַה שֶּׁלִּבּוֹ מָלֵא מֵרוּחַ שְׁטוּת הַדָּבוּק בּוֹ, וְזֶה עַל יְדֵי שֶׁנִּתְקַשֵּׁר לְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת, וְהִתְקַשְּׁרוּת הַיְנוּ אַהֲבַת נֶפֶשׁ מַה שֶּׁאוֹהֵב לְהַצַּדִּיק מְאֹד, וְעַל יְדֵי זֶה נִכְלָל לִבּוֹ בְּלֵב הַצַּדִּיק וּלְפִי שֶׁלִּבּוֹ מָלֵא מֵרוּחַ שְׁטוּת, וְהָרוּחַ הוּא הָאֲוִיר, וְטֶבַע הָאֲוִיר לְבַקֵּשׁ לוֹ מָקוֹם פָּנוּי לָצֵאת שָׁם", אבל כדי לצאת מענין רשע שהוא היפך הדבקים בצדיקים, אזי גם מי שמאמין בצדיק, ומנסה לילך בדרכי עצותיו, אף שלא זכה לשלימות ההתקרבות והדבקות – בכל זאת יש לצדיק יכולת להעלותו].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות