{אל תפגע בתלמידך…}

אל תפגע בתלמידך

כ"א אייר תשפ"ב

 

הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד והחניך נראה בעיניהם ככלי למילוי המסר שהם מעניקים לו, אבל לא תמיד הם רואים אותו כאדם בעל רגשות וצרכים, גם אם הם יודעים שהוא כנראה, כאחד מבני התמותה, אחד שכזה… אך לא תמיד זה נראה בשעת ההוכחה והלמידה, צריך לזכור, שאחרי הכל ולפני הכל, המדובר באדם! שמגיע לו כבוד, הן מתוקף התורה הקדושה שצוותה על ואהבת לרעך כמוך, ולא הבדילה בין גיל לסוג אדם, כולם בכלל רעך הם, ובכולם אתה חייב בכבוד ובאהבה. חכמינו כבר העירו – יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך. האם הכבוד שלך חביב בעיניך? הוא כמעט קריטי! איך תוכל ללמד מישהו אם הוא לא מכבד אותך, בתת מודע של המחנך יש תמיד נורת אזהרה לשמור על הדיסטנס בינך לבין המקבל ממך, הן פער הגילים המחייב אותו בכבודך והן המעמד המיוחד שמקנה לו חיוב מיוחד לכבדך. אומרים חכמינו, שבאותה מידה בדיוק, אותה מידת חשיבות שאתה מעניק לכבודך הנשמר, ובצדק, תעניק לכבוד שהנך מחוייב לכבד את תלמידך, ופשוט תכבד אותו, תקיים בנפשך אז – איזהו מכובד המכבד את הבריות, כלומר, במקום להשקיע אנרגיות מיותרות בהטמעת כבודך החשוב, תוכל לעשות את זה פשוט יותר, תכבד את תלמידיך, והם יכבדוך אף הם. הנוהג בתלמידו דרך כבוד, זוכה לראות את הפירות הנעימים שיגדלו על העץ שצומח בערוגת חינוכו, היופי שבדרך זו בולט מיד, הקשר בין הרב לתלמיד, ובין האב לבן, בריא ונכון יותר כאשר הציר עליו מסתובב הקשר, הוא ציר של כבוד אמיתי, עמוק ופנימי. איך נכבד את הילד הסורר? איך נפגין אהדה והערצה למי שלא כל כך מעורר את התכונות הללו אצלנו? זה פשוט מאד, לא צריך לעורר, צריך להתחיל לכבד אותו כי הוא יציר נוצר של השם יתברך, והוא נברא בצלם אלוקים, וזה עצמו סיבה יותר ממוצדקת – לכבדו ולאהבו. הנוהגים להטיל מרה בתלמידם, ואף לזלזל בהם ובכבודם, והייסור בא בדרך בזיון, לא נוהגים נכון, הן על פי התורה, והן על פי המציאות, הם לא יוכלו להטמיע שום לימוד, ולא יהיה התלמיד מסוגל לקבל מהם שום מסר. לכן הזהרו  וכבדו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות