{אמנות הענישה}

לדעת להעניש – לדעת להענש

כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו של הזאטוט, שבכוחו למזער את נזקי התנהגותו… אך לא כולם יודעים את משמעותו של העונש, דרכי ביצועו והפקת התועלת הרצויה ממנו.

הרי ברור לכל בר דעת, כי עונש אינו נקמה ואינו בא להביע אך זעם, אם הוא באמת כזה, הרי שמתאים לו שם אחר ולא עונש. ובמיוחד לא כזה שבא לחנך, להדריך, לבנות ולכונן אין בונים על ידי הרס, זכרו הורים כלל יסודי זה. ללא זה איבדתם את כלי העונש לחלוטין.

כיצד מענישים? הורה שמוצא את עצמו שואל שאלה זו, הוא כבר נכלל בקטגוריה חיובית של הורה מובחן ומודע לתפקידו המחנך והמכוון. השאלה הזו, תשובות רבות לה, והן נעות בכל מעשה לפי ערכו וענינו.

הורה ומחנך שרוצה להעביר מסר ברור, שייקלט ברבדים הכי פנימיים של חניכו, משתמש לעיתים בסנקציה שתהווה תזכיר לעת הצורך, כי התנהגות בלתי הולמת אינה משתלמת, אך כאשר אין העונש משרת מטרה זו, עלינו לדעת כי הוא משרת את המטרה ההפוכה בדיוק.

אם חלילה ילד מזהה בתהליך שבין המעניש לנענש גילוי של נקמנות או מידות רעות ושולטנות, מלבד האיבה שהוא ירחש למעניש לנצח, הוא גם ילמד, ובדרך מאד ברורה, כי בעולמנו השפל, כל דאלים גבר, החזקים מנצחים ולא משנה אם הם צודקים.

שיטה זאת תהפוך לדרך חיים בעבור החניך, הוא לא נענש, כי אם נשאב אל מעגל חיים שגוי, עכשיו הוא החלש, מחר הוא יהיה החזק, והוא כבר יראה לו…

בסוגריים ניתן להעיר, כי כאשר הנענש אוהב את המעניש למרות העונש שזה הטיל עליו, הרי שכאן לא קרתה טעות קריטית שכזו, הילד אינו טיפש, עיניו מבחינות בחדות יתירה במניעים נסתרים ומוחבאים, אי אפשר 'לעבוד' עליו.

וראוי לציין, כי אין כאן כל הבדל אם מדובר בעונש קשה ומעיק לבין משהו קטן, המניע הוא העיקר, כיצד מענישים היא השאלה, ולא משנה מהו גודל העונש, למרות שברור, כי חוסר פרופורציה בין החטא ועונשו גורם לאיבוד האפקט הרצוי, החניך חש כי המעניש טעה, ולא זה מה שאנו רוצים שיחוש.

נפגשתי פעם עם מנהל תלמוד תורה שסיפר לי סיפור מדהים, בחיידר שלו מצוי ילד שובב, מה שנוהגים לכנות 'עושה צרות מקצועי'.

המלמדים כבר התרגלו אליו, והוא התרגל אליהם, מהם החטיפו לו כשפקעה סבלנותם ומהם השתמשו בכלים נוספים, הילד למד לשרוד… יום אחד, הגיע היום הראשון שלאחר החופש, הוא עלה כיתה, ביומיים הראשונים למד המלמד על טיבו והתנהג בהתאם התגובה המפתיעה: הילד סירב בכל תוקף לבוא לחיידר.

מפתיע מאד, כי הילד מעולם לא בחל בעונשים מכל סוג, ומה זה ארע לי כי נזעק. המנהל דנן קרא לו לשיחה, הילד נענה ובא. כשנשאל למה הרבי הזה לדעתו, 'גרוע' יותר מהרבי'ס שדי ייסרוהו בעבר? ענה: כולם מענישים, אבל זה רשע…

המנהל לחש לי לאחר המעשה: "לצערי הוא צדק, ונאלצתי לפטרו". הילד ידע להבחין בין עונש, קשה ככל שיהיה, לבין רשעות לשמה! זה לא עובר בשתיקה על ידי שום ילד, הוא יגיב על זה במוקדם או במאוחר, ולא תמיד התגובה תנעם לנו.

לדעת להעניש, זה לימוד שלם, איך ומתי וכמה. מי שלא משקיע מחשבה בענין העונש ואיכותו, הוא כפושע המתנכל לנשמות, העדיפות של הגיל והכוח המושחת לא רלוונטי לעתידו, הוא ימתין לשעת הכושר לפרוק את עולו של המדכא הצורר.

לא כך אנו רוצים להצטייר בעיני ילדנו וחניכנו, החוכמה היא לגרום לעונש להיות 'רצוי' ואף אהוב כמעט על הנענש, הוא יבין שהוא בעיצומו של תהליך חינוכי מתמשך, ואף שלא יודה בכך, ינעם לו לראות את העיסוק בעתידו הרוחני, ואם לא עכשיו יום יבוא…

לפני שנים נתקלתי בנער שלא ידע להיענש, הוא היה 'הופך עולמות' ובטוח שמתנכלים רק לו, היו לו אלף ואחת דוגמאות, איך שהתנהג טוב ולא גמלו לו, ורק ביום פקודה נענש על משהו, הוא פשוט היה ביש גדא, תמיד נתפס… כך לפי דעתו. הבנתי כי כל עונש לא יחנך אותו, מה עושים?

והנה הגיע יום בו רציתי לגמול לו, הכרזתי על פרס מסוים למי שיעמוד באתגר כלשהו, אף לחשתי באוזנו, כי רציתי לראותו מרוויח… להוותי, הילד היה בין המפסידים. ואז פניתי אליו: אמור אתה, מה היית עושה במקומי, אעשה אנוכי גם אני… הוא שקע בהרהורים, ואחר הביט בי בנחישות, בעינים עמוקות, ואמר: "מגיע לי עונש"!

כשאנו מצליחים להביא את החניך לתובנה כי העונש הוא כלי בשבילו ולא כנגדו עשינו כמעט את כל העבודה, כי אין אנו מענישים כי אם מחנכים.

זו אומנות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות