או: למה אנחנו כל כך רוצים ילדים טובים?!
לפני שאתחיל לומר מילה אחת או שתים, אני רוצה להבהיר, אין דבר יותר גדול בעולם מלומר תפילת השל"ה, ולא רק ביום ערב ראש חודש סיון…
ראינו יהודים שהיו אומרים תפילה זו בכל יום, אשריהם ואשרי חלקם, אולי נזכה אף אנו לכך, ביום מן הימים.
אגב, יש אומרים, שלא השל"ה הקדוש עצמו חיבר זאת, כי היא היתה תפילה קדמונית מאד, והשל"ה ריענן אותה, והיה אומר אותה, וגם פרסם את מעלת אמירתה, ובפרט בערב ראש חודש סיון; כך או כך, כבר פשט המנהג בכל ישראל, כשמשנה לשנה הוא תופש תאוצה והרחבת מעגל, אשרי ישראל קדושים, אכשור דרי, אין כמו תפילות.
ברם, בשורות אלו, רצוני לחדד זווית נוספת, כדאי לנו להסתכל על ההסתערות החיובית, כאמור, על התפילה הזו ומה שמסביב לה (יש המונים הפוקדים את ציון קבר השל"ה הקדוש זי"ע בטבריה, ויש כאלו שבודאי חושבים שזהו יום ההילולא שלו, גם טוב… ), מה הסיבה לכך?
התשובה היא פשוטה ומקסימה עד מאד, כולם, ממש כולם, רוצים ילדים טובים. הרעיון של תפילה זכה אחת שתפתור את כל הבעיות קוסם לכולנו, הנה תפילת השל"ה, כבר אמרת היום?
אני מודה, וגם מתפאר בכך, שאני מאמין באמונה שלימה כי תפילת השל"ה, כך ממש, כמו שישראל קדושים אומרים בחיל, יש בכוחה להשפיע אצילות על ילדינו, ואפילו בפעם אחת של אמירה כלשהי, כי מי יכול לשער ערכה של אנחה יהודית אמיתית, ולו של פעם אחת ויחידה…
רצוני רק לרומם את הרצון הזה, ולהבליטו, ואף לגרום לו שייחקק חזק בלבנו, בסתם ימים של חול, בכל עידן מזדמן לרצות בטוב טובם של ילדינו הקטנים עם הגדולים. אם אנו כה רוצים שהילדים יהיו טובים? הבה ונחנך אותם, התפילה היתה בסייעתא דשמיא בחינוך זה עצמו, בלי השם יתברך אי אפשר לעשות כלום, אך הוא יתברך גם רוצה שנעשה מה שהצטוינו לעשות.
ומה הצטוינו? הקדוש־ברוך־הוא אומר על אברהם אבינו:
כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט. אנחנו מצווים לצוות את בינו ובנותינו את דרך ה', עלינו לדבר עמם תמיד על השם, אהבתו ויראתו. לנטוע את אותו רצון קדוש שמתגלה בחוטפינו את דף הצילום של תפילת השל"ה הקדוש, ובאמרינו אותה בדמעות שליש.
התפילה הזאת עוד עזור תעזור, אך הכלי לחלות של אותה השפעה אלוקית היא בדמות החינוך לתורה ואהבת השם, שנחנך את הילדים.
עלינו לדעת, מה שרבים לא מודעים לכך, כי הילדים שלנו שומעים היטב את הדברים הטובים שאנו מנסים לומר להם, גם אם נדמה שעכשיו, בשעת מעשה, הדברים לא נקלטים כראוי, חולפים איכשהו ליד האוזניים, ולצביטת לבו של האב 'פורחים עם הרוח' אך אין הדבר כן.
אין הדבר כן, משום שאם הדיבורים הטובים נאמרים בניחותא, לא כהוכחה משפילה או מוסר כועס, הם יחלפו במחלפות מחשבות ראשו של הבן פעמים רבות מאד בימי חייו, והוא עוד ימצא את עצמו מדבר כך, ממש בסגנון של אבא, אל הילד שלו, אין לנו מושג עד כמה עמוקה ההשפעה שלנו על הילדים.
ה' לא ציוה אותנו להשפיע על הילדים או לגרום להם שיהיו קשובים, או חלילה לנסות לעשות אותם "שיהיו כמונו"… אבי אבות הטעויות החינוכיות הקריטיות! עלינו רק להשמיע, נכון וטוב, את הדברים היקרים הללו, ולא לצפות לכלום… רק לעשות את הדברים לשם פועלם, משום שה' ציוה אותי להנחיל את האמת הזאת לבני, ולא משום שאני רוצה עינים מעריצות בילדיי המתוקים והמחונכים ברחובה של שכונה.
תתפלאו לשמוע, הילד גם קולט את זה, האמת המחלחלת עמוק מאד, יודעת את הנתיב לתבונתו של הילד, הוא ידוע להבחין מה היא אמת, ומה היא פוזה! וכיון שיש לנו המון מן האמת הכי אמיתית בעולמנו השקרי, למה לנו להתעסק בשטויות? הבה וניצוק את מי תפילת השל"ה לאורחות חיים של אהבה ויראה, של שלימות אמונה יוקדת שבאה לידי ביטוי בחיי היומיום.
כל ברכה, כל תפילה, כל מצוה עשו זאת לעיניהם ובאמת… דברו על גודל מעלת הדבקים בהשם, אל תבושו מלדבר דיבורי אמת תמימים ולא מקובלים כל כך בעולמנו הציני והמבזה. כי הדברים הללו, גם אם אינם נאמרים בסגנון מצועצע ומהוקצע, אך לבושים באדרת האמת סופם שיתקבלו.
שמעתי על מרצה מוכשר ודגול, שהוזמן לדבר בפני קבוצת נערים מבתים טובים במסגרת מיוחדת, שהקימו אנשים טובים שרצו בכל זאת להטעים לנשמות קדושות כאלו טעם ערב של לימוד תורה ותפילה בדרך המיוחדת לשורש נפשם ההומיה, ובכן, הרעיון שהביע האיש בפניהם היה כזה.
בדבריו, הוא ניסה להזכיר להם, את העתיד הדי קרוב, בו ישאו נשים כשרות ויביאו לעולם ילדי חמד, אתם מודעים לכך, שגם אתם, ככל משפחתכם, תביאו את המלאך הקטן ביום מלאות לו שלוש, לחצר מערת רבי שמעון בר יוחאי, שם עטוף בשיראין צבעוניים ונוצצים, ירקוד על כתפיכם הזאטוט שלא יודע חטא מהו? ואתם תניפו מספרים אימתניות על מחלפות תלתליו… האם תחבשו לראשו כיפת נושרים? או שמא תעשו לו תספורת עדכנית שאתם כה אוהבים? אותו חינוך שאתם חוויתם, תחפצו להנחית על הגוזל החדש והטהור
את האמת שבכם.