{אנחה משברת אינה סתירה לשמחה באלוקות}

התקרבות עזות דקדושה

ביאור בליקוטי מוהר"ן, חלק א', תורה כ"ב, סעיף ט, דף ל"ג ע"א

 

בתורה זאת יש חיבור של שני דברים שנראים הפכים לגמרי זה לזה, אבל בעומק הפנימיות הם מתחברים ומשלימים זה את זה, כי בסעיפים הקודמים ביאר רבינו את הבחינה שבכלליות בני אדם יש בחינת עצם ובשר, שהחכם האמת הוא בחינת הנשמה וכו', והעם שהם למטה הימנו הם בבחינת בשר, ואז הם שומעים קול אנחה, קולו של החכם ושוברת גופם, משא"כ כשאינם דבקים בחכם ואינם בבחינת בשר הם שומעים רק קול ההברה כו'. עיין שם סעיפים ו' ז'. בהמשך מתבררת לנו הדרך להגיע אל בחינת בשר (אות ח) שהיא על ידי השימוש צדיקים, ושוב אי אפשר לזכות לזה כי אם על ידי עזות דקדושה שבזה משברים עזות דסטרא אחרא. והנה איך זוכים לעזות הוא על ידי שמחה בבחינת חדות ה' היא מעוזכם, שזה בחינת נעשה ונשמע. נמצא, שהדרך שלנו להגיע אל אנחה דקדושה "שמשברת כל גופו של אדם", שבזה אנחנו שומעים את קול האנחה דקדושה של הצדיק הוא על ידי שמחה…

מי שמע זאת? מי הבין כזאת? שעל ידי התחזקותנו במדת השמחה נזכה להתקרבות לעזות דקדושה של שימוש הצדיק, שבזה נהיה נעשים בשר אליו, שאז נזכה אל אנחה… ואף כי לכאורה כל אדם נראה לו כי שמחה היא תכלית ההיפוך מאנחה ושיבור הגוף, שנדמה בעיני ההמון לתנועה אחרת שבנפש, אפשר מדת ההתעוררות, המרירות… אך שמחה? מאן דכר שמיה? אבל בעומק הדברים נראה, כי השמחה של אנשי העולם, שנובעת מעזות דסטרא אחרא, שכל אחד שמח בחסרונות שלו שנתמלאו, הם באמת אחיזת העצבות, קול הברה, כי אינם שמחה אמיתית של שלמות הנפש, שיש לה סיפוק מחמת התחברותה אל אןר האמת. ודייקא שיבור הגוף לגמרי, על ידי אנחה דקדושה, שבזה מבטלים עזות הגוף, יכולים לזכות לאושר הכי פנימי.

והיות והתברר לנו היטב, כי תנועה זאת של אנחה המשברת אינה תנועה של היפך השמחה ח"ו, כי אם תנועה המתאמת ביותר לבחינת השמחה באלוקות, הרי שמבינים היטב, שמי שאחוז בעומק רע של עצבות, אינו יכול לשמוע את הקול הקדוש הזה, כי העצבות היא כמו שהוא ברוגז עם השי"ת, כמבואר בדברי רביז"ל, והוא רחוק באמת מהדבקות באלוקות, וממילא אור הצדיק אינו יכול לשרות בתוכו, אף כי נדמה לו שהולך בדרכי הצדיק וכו', הכל היא בבחינת עזות הגוף, כי כן דרך העצוב, שהוא שקוע כל כולו בעצמו, ורק בעצמו, מה שאין כן מי שזכה לשמחה דקדושה, הוא בבחינת התפשטות ממצבו, ויכול להביט אל על… לראות את האמת, וממילא הוא יכול לזכות אל העזות דקדושה, כי הא בהא תליא, העצבות היא אחיזת עזות הגוף, כי הוא עצוב ושבור על חסרון הגוף שמעז בעזות שלו לבקש ולרצות רק דברים זרים מגושמים, וכשמבטלים העזות הזאת, זוכים לעזות האחרת שבאה על ידי שמחה, היפך כל הנ"ל. וממילא מובן מה שאומר רבינו בהמשך הסעיף הזה, שזה בחינת קבלת התורה – נעשה ונשמע, ושמחת עולם על ראשם, שזה בחינת התורה הזאת לגלות בחינת נעשה אל בחינת נשמע כו', כדאיתא בגמרא (ביצה דף כה ע"ב): 'תנא משמיה דרבי מאיר מפני מה נתנה תורה לישראל מפני שהן עזין', כי העזות הזאת היא בשורש השמחה של מתן תורה המבוארת בגמרא שבת שציטט רבינו, בבחינת "שמחת עולם על ראשם". ויוצא לנו מזה גם עצה למעשה ממש, כי הבנת עומק השמחה, היא שלא יהיה אכפת לאדם צער הגוף שלו, בהיותו שמח באלוקות, וזה יהיה המדד שלו – אם אוחז בשלימות קדושת מדת השמחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות