{אני ואתה ביחד…}

חינוך לתפילה על ידי שיתוף

מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא את הילדים הקטנים תחת טליתו המוסטת עד למטה מחזהו, מהמסורת המקובלת שאין להסתכל על ידי הכהנים מחמת השכינה השורה עליהם.

זו הסיבה שהמנהג הזה מתקיים, אבל הסיבה שהם, הילדים הקטנים, דוממים ושותקים בכובד ראש תחת סיכוך מחמם ודי מחניק היא סיבה אחרת – באותם רגעים נעלים הם חשים שהם שותפים למשהו נעלה מאד, לא רק האבא הגדול יש לו טלית, עכשיו גם אנו שם.

במשל זה ביקשתי לעורר על נקודת חינוך מענינת. נקודת החינוך. הגישה העשירה היא, שבמקום להשפיע על הזאטוט שילך בדרך הישר, כדאי אולי יותר להכניס אותו תחת כנפי השכינה לא כמושפע אלא כמשתתף פעיל, כלומר, להפוך את החויה לחלק ממנו.

הרבה הורים נבוכים מול הילד שלא מוכן להתפלל בשום אופן, הם רואים בעיני רוחם, בצער העצום שיהיה להם, כאשר הנער-ללא-תפילה יגדל פרא ואין אלוקים בלבו. מלבד השטות הזאת, לייחס לפעוט עתיד שכזה, ללא שום סיבה, צריך להבין שבמקום פנימי, אבא כזה, גם הוא בעצמו לא מבין את מהות התפילה שהיא התחברות מוחלטת לבורא – האם הנך כועס שילדך אינו בדרגה זו?

נכון שהקיום היומיומי של החוקים יביא אותנו, אם נזכה, בסופו של דבר, להעמיק גם באיכות ובמהות, אך לא כל ילד יכול לקיים דברים הקשים עליו לקיום מחמת איזה עונג עתידי שעדיין לא טעם אותו מעולם. הגישה הנכונה, אם כן, היא להטעימו את הטעם של אותו עונג.

העונג הגדול יבוא כאשר תהיה לו תחושת שייכות. כשהילד ייכנס, כמו במשל הטלית, לתוך מעגל המתפללים, כבר לא יהיה צורך לעוררו לתפילה, היא תהיה חלק ממנו, הוא יתאוה לתפילה…

כמה שזה מדהים, אך אם נתבונן, אין חילוק בין מבוגר לילד אלא רק בפיתוח הכשרון ולא בכשרון עצמו, לעיתים, כל העדיפות של המבוגר הוא בידע ונסיון, שאותם אין לילד – מטבע הדברים.

אבא שבאמת רוצה שהילד שלו יעמוד בתפילה לפני ה', צריך לפעול בדיוק כמו שפועלים עם מבוגרים, אם נניח, אנו נדרשים, לצורך הענין, להחדיר מוטיבציה לתפילה אצל אדם מבוגר, כיצד היינו נוהגים? לבטח היינו עורכים שיחות מעמיקות אודות הבורא ועל גודל הזכות לעמוד לפניו בתפילה ושיחה בינינו לבין קוננו.

האם יש סיבה שלא נעשה זאת עם ילד? האם אינו מוכשר להבין דברים כאלו? תתפלאו לשמוע, שהילד, מחמת תום לבו וטהרתו – מסוגל להפנים את המסר היהודי הזה, הרבה יותר ממבוגרים רבים. לבו הריק מטינופת של עולם התמורות – מכיל את האלוקות. רק צריך לדבר על זה.

אומנם, הילד לומד בבית ספר תורני, קולט רשמים וחויות מהתורה והאמונה, אך זאת צריך לדעת, שלא תמיד הוא יכול לקשר את הדברים עם ענין התפילה, כי התפילה אינה עוד סוג של מצוה, כמו שיש מצוה לקבוע מזוזה, יש מצוה לומר כמה מילים כל יום… זו טעות שאף מבוגרים טועים בה, ומה לנו כי נלין על ילד קט?

התפילה היא התחברות של כל הויית האדם מול הבורא היחיד, כאשר המתפלל מתנתק מכל עניני העולם – זו תפילה באמת! כל היתר, הוא רק חינוך והרגל כדי להגיע לתפילה. זו אפשרות, לנסות להרגיל את הילד לומר עוד ועוד, פסוקים, ברכות ואמירות, מה שבדרך כלל אנו עושים, בכל בתי ישראל. אך עיקר החינוך חסר מן הספר.

עיקר החינוך, הוא כאמור, שיתוף! עלינו להקפיד מפקידה לפקידה להעלות את הנושא הזה בבית, אם על ידי סיפור מעשה או המחשה כלשהי, כשהמסר ברור – הילד מבין מהו סוד התפילה… הוא מתחיל לקבל חשק להתפלל, רמתו מספקת כדי להתעורר לקרבת אלוקים לי טוב, או אז, גם אם פה ושם יעדר מהתפילה וילך לשחק עם חבריו בחצר בית הכנסת, הוא יודע שיהודי ותפילה היא היינו הך, וכשיגדל – הוא כבר יערוך שיחות עם ילדיו, או שמא גם יכניסם תחת כנפי הטלית.

אין אפשרות אחרת לחנך ליהדות בכלל ולתפילה בפרט כי אם על ידי נקודה זו. וזו הסיבה שאנו נתקלים לפעמים בילד שבמשחקו הוא עורך מנין עם קריאת התורה (ס"ת של שמחת תורה) עם עליות ומי שברך, ומתעטף בטלית ומשחק בכל הקטע הזה. למה? כי הוא רוצה להיות שייך! לכן ילדים שבגרו בבית שלא היה שם שיתוף, הם יכולים, במקרים מצערים רבים, כה שונים מהוריהם העבדקנים החסודים, והוא, חניך הבית הזה – כה מנוכר ובוזה! משום שלא היה כאן שיתוף, האבא בשלו והילד בשלו.

כמובן שאין הדברים כה פשוטים כפי שהם נקראים, כי צעדי האחריות הללו צריכים להיות מדודים, מתוך חרדת קודש לתפקיד הגדול שהוטל על שכמנו, להחדיר את האידישקייט הצרופה הזאת, להחדיר אותה נכון, לתכונות המתאימות של ילדינו השונים, ולדעת, כי אין הדבר תלוי אלא בחינוך – חינוך נכון של שיתוף ולא של דו סטריות, ולבטח לא של כפיה.

גם אם אנו כופים את הכללים ואת הגבולות – איננו יכולים לכפות על התכנים, אותם אנו צריכים ליצור בצוותא עם הילדים, וכשותפים, עלינו להתחשב מאד בצעדים שלהם, ולצעוד עמם יחד לפי הקצב שלהם, ולעשות כל מה שיידרש בשביל לבנות אותם כיהודים חמים. בהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות