{ארבעה בני הסוכות}

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה

האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם, כמאמר רבותינו הקדושים במדרש (ויקרא רבה ל, יב):

פרי עץ הדר אלו ישראל מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח, כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים.

כפות תמרים אלו ישראל מה התמרה הזו יש בו טעם ואין בו ריח כך הם ישראל יש בהם שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים.

וענף עץ עבות אלו ישראל, מה הדס יש בו ריח ואין בו טעם כך ישראל יש בהם שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה.

וערבי נחל אלו ישראל, מה ערבה זו אין בה טעם ואין בה ריח כך הם ישראל יש בהם בני אדם שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים.

ומה הקדוש ברוך הוא עושה להם? לאבדן אי אפשר! אלא אמר הקדוש ברוך הוא יקשרו כולם אגודה אחת, והן מכפרים אלו על אלו, ואם עשיתם כך, אותה שעה אני מתעלה.

הבנים שלנו, גם הם בעלי מאפיינים שונים, אין אחד דומה לזולתו, כל אחד נוטה לכיוון מסוים למרות שהיינו רוצים בכל לבנו ונפשנו שישית אל מקום אחר פניו. איך אומרים? ילדים אי אפשר לבחור.

אי אפשר לבחור, אבל אפשר ללמוד קצת מההתייחסות של המדרש על ארבעה חלקי עם ישראל, ולהקישה אל ההתייחסות לפרי טיפוחנו בבית, ובמיוחד לצפות בכנות לקיום ההבטחה: 'בשעה זאת אני מתעלה'.

הטעות הרווחת כאילו האתרוג הוא זה שינחילנו נחת רוח אמיתי, לעומת הערבה שמטעימתנו טעם ללא טעם, טעם ערבה תפל ומעורר גועל – היא טעות קריטית לחלוטין, משום שבתוככי האדם עצמו יש ערבה, ויש הדס, ויש לולב ויש אתרוג. שום כוח מהארבעה אינו מיותר, אדרבה! אלו משלימים את אלו.

הרעיון העמוק שבאגודת המינים מלמדנו יסוד חשוב בחינוך, יסוד היסודות הייתי אומר. משום שאם נסתכל על הערבה למשל כפרט, הרי שאיננו רואים שום 'תכלית' בסיפור הזה, לשם מה אנו עמלים כל כך אם אנו רואים תוצאה של ערבה?!

אולם אם נבחין כי המוטיב של הערבה שנתגלה בילד הוא רק פן אחד, בודד לגמרי משלל הכוחות שאומנם נמצאים בו – לא נראה אותו כערבה לבד, אלא כמשלים את הארבעה המינים, בטוח, ללא ספק כי בילד הזה שלך הערבה, יש אתרוג טעים וריחני, רק אתה עומד מהצד של הערבה, אינך מסוגל לראות את הכול ברגע זה הסתובב מעט, או שתמתין שהוא יסתובב מעט, ימים יגידו, תן לו את השעה… כי אין לך אדם שאין לו שעה, הוא יגלה את ארבעת מיניו הנהדרים, אתה תזכה לנחת.

השם לב לדברי המדרש, מגלה דבר נפלא, הלוא מובן היטב שהאתרוג מכפר על הלולב, ההדס על הערבה. אך איך בדיוק תכפר הערבה על אי מי? הלוא 'אלו על אלו' כוללים את כל הארבעה, לפי פשוטו… אלא שבערבה גנוזים כוחות נעלמים, נחבאים ונסתרים אתה, האבא, המחנך לך וגלה אותם, אגוד את הכוחות וראה נא בישועת ה'.

נורא נוראות! לאבדן אי אפשר… איך ניתן לאבד ילד יהודי, כאשר אתה רואה אותו כערבה גרידא, חסר סיכוי כלשהו להתפתחות? ראה אותו כאתרוג, כלולב, כהדס, ואז תוכל לקבל אותו גם כערבה. כי קבלת החריג והחלש, יכולה להתבצע רק כאשר אינה מחוסר ברירה, אלא לכתחילה שבלכתחילה, הוא חלק מדבר גדול ביותר, לאבדו אי אפשר! אי אפשר…

וכאמור, לא צריך ללכת רחוק אל ארבעת השונים, בתלמיד בודד אחד מצויים כל הארבעה בהתחלפות מהירה כבזק, בבוקר הוא אתרוג ובערב הוא כבר ערבה, החוכמה היא להביט על המכלול של כל זה, להבין שהסורר-הערבה הזה שלפנינו הוא האתרוג של אתמול, והעיקר האתרוג של המחר, של התקוה, של ההזדמנות, יכפר זה על זה ובאותו שעה הוא יתברך מתעלה.

בחינוך יש שנים, יש את המחנך ויש את החניך, העבודה הטובה מתבצעת בשיתוף פעולה, לא שצריך לפרוץ גבולות, אך צריך איזה קשר בין השנים, קשר של הבנה, קשר של איגוד המינים.

הנער, אמור לדעת, שגם אם הוא רואה את עצמו כערבה שאין בה ממש, הוא בעצם האתרוג בטהרתו, נקי וזך ומום אין בו. זהו בעצם סוד האיגוד של המינים, במשנה החינוכית – לא משהו אחר.

אם הוא ידע להכיר בערך עצמו גם בשעת הערבה שלו, הוא באמת יראה צדדים יפים ומריחים טוב, אך אם נצמיד לו את היחודיות של הערבה כפרט בודד, הוא לא יעזוב את דרכי הערבה שלו לעולם, ואין זה איגוד מתאים לנשמה יהודית שיש בה הכול.

רבים מגדולנו זוקפים את סוד הצלחתם לאיש מסוים שהצביע לעבר האתרוג שבהם, השפיל מבטו מהערבה הבודדת, הבחין בצהוב המפואר של פרי ההדר הנתון ביד המחנך האוגד, זה ששם לבו להתאחדות הכוחות בנה את עולמם, וזכה לנצח בקנין הגדול עלי אדמות לקיים את "פריו מתוק לחיכי", בפירושו המחודש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות