{האמת של הקב"ה}

ודברך אמת וקיים לעד

א' תשרי תשפ"א

 

אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי אתה אלוקים אמת ודברך אמת וקיים לעד. ידוע מה שחכמינו הקדושים אומרים (מִדְרָשׁ רַבָּה בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ח), אָמַר רַבִּי סִימוֹן, בְּשָׁעָה שֶׁבָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְרֹא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נַעֲשׂוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת כִּתִּים כִּתִּים וַחֲבוּרוֹת חֲבוּרוֹת, מֵהֶם אוֹמְרִים, אַל יִבָּרֵא, וּמֵהֶם אוֹמְרִים, "יִבָּרֵא", הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, "חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ", חֶסֶד אוֹמֵר, יִבָּרֵא, שֶׁהוּא גּוֹמֵל חֲסָדִים. וֶאֱמֶת אוֹמֵר, אַל יִבָּרֵא, שֶׁכֻּלּוֹ שְׁקָרִים, צֶדֶק אוֹמֵר, "יִבָּרֵא, שֶׁהוּא עוֹשֶֹה צְדָקוֹת", שָׁלוֹם אוֹמֵר, אַל יִבָּרֵא, שֶׁהוּא כֻּלּוֹ קְטָטָה. מֶה עָשָֹה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? נָטַל אֱמֶת וְהִשְׁלִיכוֹ לָאָרֶץ, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, "וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה". אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹן הָעוֹלָמִים, מָה אַתָּה מְבַזֶּה תַּכְסִיס אַלְטִיכְּסַיָּיא שֶלְּךָ (וּפֵרֵשׁ הַמַּתְּנוֹת כְּהֻנָּה "חוֹתָם", שֶׁחוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֱמֶת). תַּעֲלֶה אֱמֶת מִן הָאָרֶץ, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְהוּא תָּמוּהַּ מְאֹד, אֵיךְ שַׁיָּךְ שֶׁה' יִתְבָּרַךְ יַשְׁלִיךְ אֱמֶת לָאָרֶץ, שֶׁהוּא עִקַּר חוֹתָמוֹ? עַד שֶׁהֻצְרְכוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִשְׁאֹל וּלְבַקֵּשׁ מָה אַתָּה מְבַזֶּה תַּכְסִיס וְכוּ'?! וְגַם קָשֶׁה מְאֹד לְהָבִין אֵיךְ יִהְיֶה מַחֲלֹקֶת בֵּין מִדַּת הָאֱמֶת וּבֵין ה' יִתְבָּרַךְ? כִּי מֵאַחַר שֶׁה' יִתְבָּרַךְ אֲמִתַּת רְצוֹנוֹ לִבְרֹא אֶת הָאָדָם כְּמוֹ שֶׁרָאִינוּ סוֹף הַמַּעֲשֶֹה, שֶׁבְּרָאוֹ אִם כֵּן אֵיךְ שַׁיָּךְ שֶׁהָאֱמֶת יְקַטְרֵג עַל זֶה?! (לשון מוהרנ"ת בליקוטי הלכות, רבית, הלכה ה', אות טז). במהלכו של דרוש ארוך, מבאר רבי נתן, כי האמת הפשוטה הזו, אינה סוף פסוק, האמת היותר גדולה והיא האמת לאמיתה, שבסוף, אחר ההתמודדות של האדם בעלמא דשקרא, יזכה האדם לאמת יותר גבוהה, להכיר באמת את הקב"ה. כלומר, גם האדם שכולו שקרים יכול להביא להכרת האמת, וזו אמת יותר גבוהה מאשר האמת שנמצאת בעולמות העליונים וכו'. ובמחשבה שניה, ההסתכלות על האדם שהוא כולו שקרים – אינה האמת של הקב"ה. אותה השליך ה' בבזיון הודף מעל פניו. האמת של הקב"ה היא לתת קיום לאדם, שהוא מטרת בריאת העולם וקיומו, ובראש השנה, זה היום תחילת מעשיך זכרון ליום ראשון, אז אנו מדברים אודות בריאת האדם שנברא בראש השנה, ואנו מעידים על הנצחיות שהעניק הבורא יתברך לאנושות, וזה מה שאנו אומרים, כי אתה אלוקים אמת – האמת שלך, ודברך אמת וקיים לעד, לא אמת כזו שגורמת לאנושות להתחסל, אלא לקיים אותה, אמן כן יהי רצון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות