ודברך אמת וקיים לעד
א' תשרי תשפ"א
אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי אתה אלוקים אמת ודברך אמת וקיים לעד. ידוע מה שחכמינו הקדושים אומרים (מִדְרָשׁ רַבָּה בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ח), אָמַר רַבִּי סִימוֹן, בְּשָׁעָה שֶׁבָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְרֹא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נַעֲשׂוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת כִּתִּים כִּתִּים וַחֲבוּרוֹת חֲבוּרוֹת, מֵהֶם אוֹמְרִים, אַל יִבָּרֵא, וּמֵהֶם אוֹמְרִים, "יִבָּרֵא", הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, "חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ", חֶסֶד אוֹמֵר, יִבָּרֵא, שֶׁהוּא גּוֹמֵל חֲסָדִים. וֶאֱמֶת אוֹמֵר, אַל יִבָּרֵא, שֶׁכֻּלּוֹ שְׁקָרִים, צֶדֶק אוֹמֵר, "יִבָּרֵא, שֶׁהוּא עוֹשֶֹה צְדָקוֹת", שָׁלוֹם אוֹמֵר, אַל יִבָּרֵא, שֶׁהוּא כֻּלּוֹ קְטָטָה. מֶה עָשָֹה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? נָטַל אֱמֶת וְהִשְׁלִיכוֹ לָאָרֶץ, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, "וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה". אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹן הָעוֹלָמִים, מָה אַתָּה מְבַזֶּה תַּכְסִיס אַלְטִיכְּסַיָּיא שֶלְּךָ (וּפֵרֵשׁ הַמַּתְּנוֹת כְּהֻנָּה "חוֹתָם", שֶׁחוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֱמֶת). תַּעֲלֶה אֱמֶת מִן הָאָרֶץ, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח", עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. וְהוּא תָּמוּהַּ מְאֹד, אֵיךְ שַׁיָּךְ שֶׁה' יִתְבָּרַךְ יַשְׁלִיךְ אֱמֶת לָאָרֶץ, שֶׁהוּא עִקַּר חוֹתָמוֹ? עַד שֶׁהֻצְרְכוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִשְׁאֹל וּלְבַקֵּשׁ מָה אַתָּה מְבַזֶּה תַּכְסִיס וְכוּ'?! וְגַם קָשֶׁה מְאֹד לְהָבִין אֵיךְ יִהְיֶה מַחֲלֹקֶת בֵּין מִדַּת הָאֱמֶת וּבֵין ה' יִתְבָּרַךְ? כִּי מֵאַחַר שֶׁה' יִתְבָּרַךְ אֲמִתַּת רְצוֹנוֹ לִבְרֹא אֶת הָאָדָם כְּמוֹ שֶׁרָאִינוּ סוֹף הַמַּעֲשֶֹה, שֶׁבְּרָאוֹ אִם כֵּן אֵיךְ שַׁיָּךְ שֶׁהָאֱמֶת יְקַטְרֵג עַל זֶה?! (לשון מוהרנ"ת בליקוטי הלכות, רבית, הלכה ה', אות טז). במהלכו של דרוש ארוך, מבאר רבי נתן, כי האמת הפשוטה הזו, אינה סוף פסוק, האמת היותר גדולה והיא האמת לאמיתה, שבסוף, אחר ההתמודדות של האדם בעלמא דשקרא, יזכה האדם לאמת יותר גבוהה, להכיר באמת את הקב"ה. כלומר, גם האדם שכולו שקרים יכול להביא להכרת האמת, וזו אמת יותר גבוהה מאשר האמת שנמצאת בעולמות העליונים וכו'. ובמחשבה שניה, ההסתכלות על האדם שהוא כולו שקרים – אינה האמת של הקב"ה. אותה השליך ה' בבזיון הודף מעל פניו. האמת של הקב"ה היא לתת קיום לאדם, שהוא מטרת בריאת העולם וקיומו, ובראש השנה, זה היום תחילת מעשיך זכרון ליום ראשון, אז אנו מדברים אודות בריאת האדם שנברא בראש השנה, ואנו מעידים על הנצחיות שהעניק הבורא יתברך לאנושות, וזה מה שאנו אומרים, כי אתה אלוקים אמת – האמת שלך, ודברך אמת וקיים לעד, לא אמת כזו שגורמת לאנושות להתחסל, אלא לקיים אותה, אמן כן יהי רצון.