{המשמעות של הסבל}

התחזקות גם כשקשה…

י"ב סיון תש"פ

 

לפעמים אדם נמצא בעולם, והוא רואה את עצמו כאחד שמתעללים בו מלמעלה, הוא לא מבין למה עוברות עליו התמודדויות רבות כל כך, מה רוצים ממני? הוא שואל. קשה לחזק אדם בשעת צרתו, ובפרט כשאינו קשוב לקבל התחזקות, אבל בשעה של שקט, כאשר המחשבות מסוגלות להתיישב, יכול אדם להתבונן במצבו בעולם הזה, ולשאוב כח לבאות.

ההנחה הראשונית שצריכה לשכון בלב האדם, כי אין הבורא ברא את הבריות בשביל סבל, ואם אנו חווים משהו מעין זה, יש לזה משמעות גדולה מאד עבורינו, אנו עשויים להנות הנאה גדולה ממה שקורה אתנו, כך או כך, בוודאי שהמחשבות הנכונות בשעת הסבל – עוזרות הרבה יותר מאשר הכיוון של היאוש ושל סבל סתם ללא מטרה.

המשמעות לא תמיד ידועה לנו,   בשעת הניסיון נראה שהעולם התהפך, והקשיים הם קשיים של ממש, אבל כאשר נחדיר בעצמנו את האמת הזו, שאין שום דבר קורה מעצמו, הכל קורה מלמעלה, ולא סתם, אלא לשם משמעות מאד עמוקה, או שיעור שאנו צריכים לעבור, או תיקון של איזה משהו בעבר, הוה עתיד וכו', אנו יכולים לקבל את הדברים אחרת, לא בעצב וביאוש אלא במקום של פריחה, בנין ותקוה.

גם הסבל עצמו מתמוסס מול המחשבות האמתיות הללו, כוחו גדול כאשר אדם מאפשר לו לבוא, כשאדם ממש חווה את הסבל, מזדהה עמו, מדבר אודותיו וחי את כל מה שעובר עליו בנוכחות מלאה, עלינו לדעת לשחרר, גם כשאנו סובלים באמת, לשאוף פנימה נשימות של חיות אמיתית ללא סבל, ליהנות מהחיים עצמם, להרים ראש מתוך המים הזועפים, ולזכות לחיי אושר גם אז.

חוכמת החיים הזו של שחרור מהסבל תוך כדי התהוותו, דורשת אימון ותירגול אמיתי, לפעמים אנו טועים שאם נשחרר קיטור, ונדבר המון אודות הסבל שלנו, נרגע… גם אם הדבר מועיל לעתים, באופן כללי זו התמכרות לסבל, הרחמים העצמיים שלנו סביב מה שקורה לנו, נותנים לנו אשליה של אהבה עצמית, כמו שאנו אומרים: אם אף אחד לא יאהב אותנו – לפחות אנו נאהב את עצמנו. זהירות! זה מסוכן, האדם הופך, במצב כזה, למהות אחת עם הסבל שלו, סבל בא, סבל הולך, סבל קם, סבל הולך לישון… האישיות שלו נעלמת, החיוניות מפנה את מקומה לבעיה שהיא אופפת את כל כולו, זה לא טוב, חבל לחיות כך.

החוכמה האמיתית היא, לנסות להתעלות מעל כל זה, אם עובר עלי כעת איזה משבר, זה לא אומר שזה ממש אני, שזה כל כולי, יש לי עדיין את הבחירה לחשוב מחשבות נקיות ושמחות, אני יכול לראות את עצמי כבריה של הקב"ה, אהובה, עטופה ומוגנת, לא דווקא על ידי התלוננות קבועה זוכים לצאת מהסבל, אלא ההפך הוא הנכון, על ידי כך שאנו מיישרים מבט מול האמת, ורואים את הכל בעין אחרת – העננים מתבהרים וקרני השמש מפציעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 מתחילים מבראשית

לקלוט את המסר האלוקי כ"ג תשרי, יום ראשון לסדר בראשית תשפ"א   פרשת בראשית פוגשת

002 לדעת טוב ורע

להשתמש בתכונה האלוקית כד תשרי, יום שני לסדר בראשית תשפ"א   ויאמר ה' אלקים הן

004 ויגרש את האדם

להתאייד אחר החטא כ"ו תשרי, יום רביעי לסדר בראשית תשפ"א.   ויגרש את האדם וישכן

005 והאדם ידע …

הזוגיות כפעילות רוחנית קדושה כ"ז תשרי, יום חמישי לסדר בראשית תשפ"א   והאדם ידע את

006 למה חרה לך?

הכעס המיותר של קין כ"ח תשרי, ערב שבת קודש פרשת בראשית תשפ"א   ויאמר ה'

012 הקשת בענן

הברית שכרת ה' עם הארץ יום חמישי לסדר נח, ד' בחשון תשפ"א   את קשתי

014 אדם יחיד בדור

להתהלך עם האלקים בדור מזוהם שבת פרשת נח תשפ"א   את האלקים התהלך נח. נח

016 פתיחת התודעה

קטנוניות שבאה בשינוי תדרים יום שני לסדר לך לך, ח' בחשון תשפ"א   כשהתודעה שלך

040 המכשול האחרון

דבור של התחזקות מוצאי שבת חנוכה תשפ"א   אַתָּה הוֹלֵךְ לְהִשְׁתַּבֵּחַ, כְּמוֹ שֶׁהָיִיתָ בְּמֵרוּץ –

046 האהבה האבודה

תיאור היאוש חנוכה תשפ"א   במקום שחווים דחיה ענקית, זריקה נוראה אל עמק תהום, הכרזת

047 שלהבת התקוה

שלהבת היאוש הבוקעת מתוכי חנוכה תשפ"א   שלהבת היאוש הבוקעת מתוכי, היא שלהבת של תקוה,

קטגוריות