{הסיפור של הסיפור…}

מקומו של עולם

כ"א אב תש"פ

 

הסיפור מתחיל בכך שיש עולם ויש לו בעל הבית, אבל יש סיפור, ויש את הסיפור האמיתי, מה שנוהגים לכנות מאחורי הקלעים. קצת נדוש לחזור שוב ושוב, שאם יש טבע אזי יש מטביע וכו' וכו', ואז כולם מרוצים שעלו על הנקודה המדוייקת של האמונה. יותר נכון קו המחשבה האומר, כי אין בכלל טבע ויש רק אלוקים, והעולם והבעל הבית שלו הם אחדות פשוטה ומיוחדת. אולי צריך להפסיק להגיד לילדים שה' בכל מקום, כי הם ממשיכים לדקלם את זה גם אחר כך, ואנו רק מסמיקים מהגישום הנועז. אולי אפשר לשנות את התחביר ולומר כי 'כל מקום נמצא אצל ה', העולם המעלים הזה חומד לו לצון, הוא מכונן לעינינו עולם נטול אלוקות כאילו, וממתין בשקט של מנצחים לפיצוח החידה על ידינו. ואעפ"כ כתוב: מלא כל הארץ כבודו, ככה כפשוטו.

אז זהו, שזו לא חידה בכלל, זה יותר מזכיר את הילדים האלו, שמגיעים הביתה ועל הפרצוף החמוד שלהם מרוחה הידיעה המרעישה: "יש לי סוד ואני לא אגלה אותו לאפ'חד". כך העולם השותק הזה, שצורח על הסוד האלוקי שמהדהד בכל היקומים הללו, ורק רוצה שנגיד את התשובות לשאלות הקיומיות. אולי כדאי לדעת מראש, שאנו לא מחפשים את התשובות כשהשאלות מגוחכות מעט, וגם אם תלבשנה אדרת רצינית כזו, אנו מעדיפים לחיות עם השאלות, ולא לחרטט תשובות שיוצרות שאלות חדשות. אז זהו הסיפור האמיתי – שהכל גלוי כל כך, למרות ההסתר הגדול, ואף שיש נסיון להעלים את המציאות שלו, זה פשוט לא עובד באמת.

אולי זאת היתה כוונת המשורר, לעשות הסתרות של 'כאילו', שבהתבוננות אנושית ניתן לפסוע על בהונות ההויה, לנגוע בלב הענין, דומה, שזה סוג של מפעל חיים, לחיות חיים שלמים בעולם 'נפרד', ולגלות עד כמה שהוא לא נפרד, למשש את האלוקות הבלתי מושגת, להבין את המהות של הבריאה ושל החיים שלנו כאן בעולם ההעלם.

האם חשבנו פעם עד כמה אנו לא יודעים מספיק על עצמנו? כמה פעמים אנו מצליחים להפתיע את עצמנו בשינויים דרסטיים שלא היינו מוכנים להודות בהם בעבר ובהוה?! ואם באדם שהוא עולם קטן, מתרחשים קרבות עקובות מדם הבינה, ואנו יוצאים מהם כשיד הבנתינו על התחתונה. כשאנו כבר באמת בטוחים שכל המציאות שלנו כאן היא חידת החידות. מה נאמר על העולם הכללי, שעמו אנו בקשר מתעתע? מה שהיינו בטוחים בהם אתמול – בהוה ובעתיד, אנו מאבדים את הבטחון שלנו לטובת ידע גבוה השוכן אי שם במעמקי אוצר הידיעות מהרובד הפנימי של הנפש, במקום שלא יגורך רע, בכספת השמורה רק לידים טהורות.

הענין האלוקי אינו משהו שבוער רק בלבבות של עבדקנים חרושי קמטים, הוא דינאמי ופעיל כל כך, עד שאין יציר נוצר שאינו נפגש ישירות עם עיני התכלת הזוהרים של המציאות היחידה, אין אחד שלא חובק פעם בחיבוק עוטף, הקריאה המהדהדת של האחראי על החלק אלוק ממעל (ממש), שאומר לנו כך בפשטות: "אני אמרתי אלוקים אתם"… נוגע בסתרי לבבנו, ובמקומות חבויים משוגעי כמיהות. הבעיה אינה המציאות האלוקית הרוחשת שם, אלא השפה שבה היא בוחרת לבטא את עצמה.

זהו, זה הסיפור שלנו, לזהות את השפה המיוחדת של האלוקות שמתגלה באורח סובייקטיבי לכל אחד בדרכו שלו, לא לקרוא אותה בשפה זרה, וגם לא בשפה מוזרה. כאשר אתה קורא אלוקות בשפה לא אלוקית, אתה משווק משהו לא נכון בעליל. כי אלוקים אפשר לקרוא רק בשפה אחת, השפה שלך אמנם, אבל האחת, היחידה, המיוחדת, הכנה, הפשוטה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות