{התענוג שבתענית}

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים?

הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו הראשונות של העולל בדרכי היהדות, נותר על כנו עד זקנה ושיבה, ביטוי מושלם לפסוק (משלי כב, ו): "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה"…

רבים מעידים, שהמראות הפנימיות שעלו בעת שהרב'ה בחיידר סיפר על רבי אמנון ממגנצה והנתנה תוקף שלו, עדיין מלוים אותם, בכל שנה ושנה, אף כי שערותיהם הלבינו זה מכבר… ללמדך, שאת התחושות המתלוות לימים אלו ומשמעותן יוצרים אנו במו חינוכנו.

יום כיפור, יום הקדוש, הוא יום הימים, הגבוה מעל גבוה, נתפש להוותנו אצל כמה מאתנו, כיום מעיק ומענה, נכון שצריך לענות את הנפש באותו יום, אבל העינוי הוא רק מחמישה דברים, ולא מהרגשת מתיקות יהודית. מסכן מי שאינו חש אותה ביום כיפור.

גם אם הבטן תובעת את שלה, והעינוי יוצר מצב של המתנה לַרוֹגַלֶה של מוצאי צום, יש בכוח של הדבקות הגדולה של יהודי בקדושתו של יום להמיר את הציפיה החומרית הזאת למשהו גבוה ומנושא לאין ערוך.

ולא, אין זה מתחיל בעת זקנה ושיבה אלא עכשיו, בלבו הרך של הילד.

העיסוק סביב קדושת הימים האלו, אמור להיות באוירה של שמחה קדושה, הילד שיושב עם האב בסעודה המפסקת, כדאי שישמע כמה וכמה ביטויים של עונג ושמחה על עוצם זכותנו להתענות ביום קדוש זה, ומה זה הצורך באוכל למול הזכות שאנו מקבלים היום – באהבת השם וסליחתו.

כיון שבאופן טבעי, הצם סובל, יכולה חלילה להתקשר האסוציאציה שלו מיום כיפור עם סבל ואי נחת, אך מי שצם למען מטרה נעלית ומהנה יותר מאוכל, עשוי לזכור את המהלך הזה כנעים יותר, לכן גם אם ישכיל בימי בגרותו על קדושת הימים הנוראים ובפרט יום כיפור, עדיין קיים חשש כי התחושה הלא נעימה תהיה שם.

את החיסרון הזה אמור להשלים החינוך לשמחה של תענית, לריוח העצום והנפלא שיהיה לנו כאשר אנו מתענים ביום הקדוש הזה.

כי זאת עלינו לידע, שהתפילות הארוכות, העמידה בבית כנסת צפוף וכיוצא בהם, כל אלו מסוכנים מאד עבור נשמות רכות שמפגשם הראשון עם היהדות הוא של סבל ועינוי. כדאי לרפד את ההתמסרות הזאת עם הדברים האמיתיים שיש ביהדות, "וגילו ברעדה" כתיב…

הסיבה האמיתית שיש ילדים שמדווחים על סלידה מימי טוהר אלו, נעוצה בדרכי החינוך שסיגלו מוריהם כלפי הענינים הללו. אנו כהורים ומלמדים, חייבים לערוך בדק עצמי מדוקדק, האם אנו עצמנו נהנים באמת מיום כיפור וקדושתו הנשגבה, כי בחוסר ענין אמיתי פנימי – לא נוכל להעביר תחושה של עונג בהקשר לימים הנוראים.

איש חינוך שבעצמו סובל מהיותו מתענה ומתפלל, ינתב את שיחותיו למסירות נפש, התבטלות, כפרת עונות הכרוכות עם קשיים אדירים, הלב הרך שיפנים את המסר, עלול חלילה להתקומם, ולומר: "איני רוצה" – – –

רק איש רם מעלה, המבין את החשק העצום שחושקת נשמה יהודית לקדושת יום הכיפורים, ויודע להכניס מתיקות בכל פיוט ובכל סליחה, זה יכול להעביר את התחושות הללו לילדים רכים, כי באמת אין הבדל בין צעיר למבוגר, הגרעין התובנתי ישנו גם בילדים, עלינו להפריח שם את השממה.

עדות לחשיבות דרך ההעברה בחינוך של תחושות וערכים הוא הסיפור הטראגי של רבי אמנון ממגנצה, שהוא בעצם, סמל לדיכוי עמנו בכל העיתים, כאשר ניסיתי לספר אותו לאוזניים שלא שמעוהו מעולם, גיליתי זעזוע וחרדה נוראיים על פני השומעים, אך אנו, כיון שנפגשנו עם הסיפור בהיותנו שיים רכים וטהורים, מפתחים אנו בעקבות הסיפור הזה, תובנה יהודית פנימית, אשר מעניקה לנו חשק עז להיות כמוהו, ולפחות להזדהות עם מעשהו ולא להתלונן על הגורל היהודי…

במקורות המוסר והיראה, קיימים אינספור ניגודי התייחסויות לעולם הדין והמשפט האלוקי, כאשר מצד אחד אנו בוכים ומתענים ומכים על חטא, ומאידך אנו לבושים לבן וחגיגי, ויום שמחת מחילת עונות הוא לנו. כך שאנו מסיקים, שליהדות שפה משלה כיצד להגדיר התנהגות של ימים נוראים.

את השפה הזאת עלינו ללמד את בנינו ובנותינו, בשיחה נעימה מקדימה, נברר אתם יחד את התחושות שנלוות להם באותו יום, אם נגלה, שהם מתעצבים כי קרב יום, ומתאנחים אנחת רווחה במוצאו, עלינו לעשות עם זה משהו, החוש היהודי לא מפותח דיו, יש לנו אתגר, לפתחו ולהבריאו. צום ותענית כן, עצבות ומרה שחורה לא.

מספר רבי נחמן בסיפור "מעשה מבעל תפילה": 'אצל אלו האנשים, שקרבם להשם יתברך, היה תענית או סיגוף גדול, יקר יותר מכל התענוגים שבעולם, כי היה להם תענוג מן הסיגוף גדול או מתענית יותר מכל התענוגים שבעולם'.

החינוך הזה הוא קריטי מאד, יהודי שנהנה להיות יהודי, הוא יהודי של יום כיפור, הוא לעולם יישאר כזה, וכך יחנך את בניו אחריו לשמור את דרך השם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות