{חינוך בזעף – אסון!}

לא הקפדן מלמד

את הפיצוי על מה שאנחנו לא, אנו מבקשים לראות בדמות החינוך שניתן לילדים שלנו. המדהים הוא, שהצורך הפתטי הזה גורם את ההיפך בדיוק, שאנו דווקא לא נראה את החלום הזה מתגשם. כל הורה, רוצה משהו מהילד שלו, הרצון הזה עטוף בהמון אידיליות, אך המוני הורים רחוקים מחינוך אמיתי, ראוי לשמו.

אם תרצו לראות את ילדיכם בריאים בנפשם, הוציאו את עצמכם מהמשבצת של הילד, תנו לו לתפוש את כל כולה… יש הבדל עצום בין להעביר לילד את נשמת ההדרכה לבין לעשות זאת במקומו, כשהוא מטיל ספק באמינות העשיה הזאת.

אנחנו פוגשים מתבגרים רבים, שהופכים להורים בעצמם, ותוהים, איך בנים ממשפחות טובות, שההורים עשו הכל, והכי נכון שייתכן – הפכו לשונאים מובהקים לדרך הנכונה. מה היתה הטעות? ולא תמיד התשובה ברורה, לא בכל מקום ניתן להפנות אצבע מאשימה למוסר הכפול או זיוף, גם לא לחוסר אהבה והכלה, יש כאן לפעמים, משהו עמוק יותר.

אנחנו מחנכים ילדים וילדות על ברכי התורה הקדושה, זאת אשר עליה נאמר "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", הדרך היחידה להגיע לתורה, כך לפי הפסוק, היא דרך הנועם. כאן אני רוצה להעמיק ולומר עוד, הנועם הזה, הוא לא קומבינה או דרך חכמה ליצור אימון כדי להשיג ילד תורני, הנועם הזה הוא מהותה האמיתית של התורה, ולא זולת.

אצל רבים מתלמידנו ובנינו, למרבית הצער, מתקשר עולם קיום המצוות והתורה, עם נזיפות ותוכחות אין קץ. שבט המוסר המוכיח והמייסר, ידוע ומפורסם, אך הוא יכול לבוא אחרי ההתחברות, אותה, אי אפשר ליצור באמצעות תוכחה. תפקידה של התוכחה מתחיל אחר שלב ההתחברות היסודי. או אז, ניתן למגר מחדלים, כאלו או אחרים, על ידי ייסור והוכחה.

קיום המצוות אינו דבר טכני, למרות שעשייתן מתפרשת כך, ההורים המנחיתים את העולם היפה הזה, בעטיפה של זלזול וחוסר הבנה, הם עתידים לתת את הדין, משום שהם עושים את תורתו של הקב"ה פלסתר, והלוא יקרה היא מפנינים.

החשבתם פעם, כי חינוך, בתפישה היהודית, אינו קשר של אב ובן, הנהוג בכל העולם? כשאר עניני האדם ועולמו, גם החינוך, מצוה היא, ככל המצוות כולן… האם במצוות התורה האחרות, אנו מסוגלים לקיימן מתוך עצב ורוגז? תוך כדי שעוית זועפת מקשטת את פנינו? הרי כך לימדונו רבותינו, לעשות את המצוות בשמחה, גם אלו שקשות לקיום… איפה השמחה בחינוך, היכן מאור הפנים והשלווה? כי אתה כועס עכשיו? אתה פגוע? אז בבקשה, אל תייצג את זה אשר 'עוז וחדוה במקומו'.

הרוצה שבניו ובנותיו יישארו נטועים, בכל לבם ונפשם, בכרם ה' צבאו'ת, עליו לזכור, כי עדיין לא נולד האדם, שהוא חף מאסוציאציות, הדבר הכי נעים ויפה, אם יתלווה אליו טעם חמצמץ של עלבון וטראומה נפשית, יהפוך לעונש כבד מידי.

סיפר לי בעל הבית פשוט אחד, (אם הכינוי הזה נכון), על בתו החסודה, שבנתה בית מופת למהדרין, למרות שלא ראתה דרך זו בבית הוריה. אתה יודע איך הצלחתי עם הילדים? אצלינו, העונש היה: אני לא לוקח אותך לבית הכנסת… כלומר, לא העניש האיש את זה שלא רצה לבוא לבית ה', הוא הפך את היוצרות, על מחדל אחר, היה עונש כבד ביותר: אני לא לוקח אותך לבית הכנסת.

מה הסוד? בית הכנסת, תפילה, מצוות, חגים – אינם דבר לא נעים, הם הפרס. כך שוגים אנשי חינוך בשגיאה הנוראה ביותר, הילד עיוות? קח דף ותרשום את כל פרק ראשון באבות, זהו עונשך. לא הייתי אוהב את פרק זה לעולם.

ויש לי גם זכרון מתוק.

הייתי ילד בכיתת הרבי בחיידר, נתפשתי הוזה באחד מחלומותיי, הרבי שלחני למנהל, ששימש גם כרב הקהילה, אשר ישב באותה עת-עונש ספון בחדרו לבוש שיראין. הושיבני הרב מולו, ושאל אותי בְּרוֹךְ: למה אתה לא מקשיב? לא ידעתי תשובה.

האיש בעינים מלטפות, אמר לי, יש פסוק: "מסיר אוזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה". אולי תרשום את זה כמה פעמים כדי שתזכור את הפסוק? מולו עמד הלוח על רקע מתכת, משהו של פעם… הוא ספר 14 שורות, ולא יותר. קח תרשום למזכרת. לא חשתי סלידה מהפסוק (שבזכותו אני זוכר אותו עד היום) לא היה זה עונש לא פרופורציוני, היה זה עונש נעים וקל לביצוע, שהותיר אות זכרון לכל ימי חיי.

כל שכן כשאר אין מדובר בעונש, כי אם בהתחברות לרצונו של הבורא יתברך. אין כאן שום רשות, לאף נברא שבעולם, להדביק למצוה פנים זועפות וזלזול בכבוד החניך. עלינו להעביר את אהבת ויראת ה', באותה רוממות נהדרת שהן אמורות להיות מועברות – זהו חינוך לתורה ואמונה.

הקו שאינו מבדיל בין הגבלת חופש לענידת כתר נשגב, הוא בעצם החינוך לתורה שלא מצליח במקרים מסוימים. אנחנו דורשים מהחניך, שיוותר על מנעמי עולם, שבעיניו הם חשובים מאד, אך מה אנחנו נותנים לו בתמורה? לקחנו ולא שילמנו. המחיר שהוא יגבה מאתנו, חלילה, יהיה יקר מדי. התשלום בעבור עשייתו, היא הכרה בנשגבות מעשהו! אם הוא יצליח להבין, דרכנו, כי מעשה הויתור על החופש אינו עול, כי אם ענידת תכשיט יוקרה, הצלחנו בשליחות האלוקית שהוטלה עלינו.

את המשבצת הריקה של הילד עלינו למלאות בתוכן, לא רק בפקודות וציוויים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות