{חינוך בשמחה תמיד}

האפשרות לחנך

לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום מקבל ונוח, אוהב ומחבק, הרי ששהייתם שם מצמיחה אותם, בשונה מכך בית לוחץ ושונא… מעיר ומבקר, עצוב ואפרורי – הילד לא יאהב להיות שם, והימצאותו שם אינה תורמת לו דבר, כי אם להיפך.

הרי כל אדם אוהב אוירה טובה, כאשר הוא חש לחוץ ומעוין, הוא ממהר לברוח מהמקום. גם אם המקום הזה הוא המקום הטבעי שלו, כביתו או מקום פרנסתו, השהיה הכפויה שם לוכדת אותו, והוא שואף לפרוק את הקשר למקום. לא כן במקום בו הוא מתקבל בתשואות חן ובקבלה – שם הוא אוהב להיות. לבו ועיניו שם כל הימים.

אם אומנם אדם בוגר מסוגל לכפות את רצונו, ולהמשיך לשרת את המציאות הקשה, ילדים, לעומת זאת, לא ברי-הסתגלות שכזאת, המילכוד הזה פוצע את נפשם הצעירה והם גדלים בעלי מומים בנפש. ילד שגדל בבית נטול חום הוא ילד חבול ומוכה, גם אם הוריו נימוסיים להפליא ולא מסוגלים לפגוע בזבוב.

מילת הקסם שיכולה לפזר כל ערפל היא שמחה! המשוב לשל ההתרחשויות אמור להיות נושא אופי קליל והומוריסטי, לא כל דבר קשה ומעצבן אמור להיות מעציב ומדכא, החוסן האמיתי שאנו יכולים להעניק לילדנו – היא השמחה בכל מצב. אם לא יופר האיזון הזה בין כוחות הנפש – מצב רוח טוב גם ולמרות… בעצם ציידנו אותם בכלים להתמודד בחייהם.

שמחה היא לא קלישאה, היא המידה היחידה שיכולה לאפשר את החינוך ללא טעמי לוואי, הלוא הילד נמצא במקום צר של משמעת תובענית יומיומית במשך כמה שנים טובות, אם לא ירוכך המקום הזה באוירה טובה ובחיוך נעים, בסופו של דבר כבר לא נמצא אותו במקום הזה.

גם אם המצב קשה מאד, והילד מכעיס ממש, צריך להבין, כי הילד כאן בשביל ללמוד – מה טוב או מה לא טוב, אם נחליף את התפקיד שלנו כמחנכים וניקח את מחדליו כפגיעה אישית בנו או במודל שהצבנו לעצמנו, הוא לעולם לא ילמד. כללו של דבר: לא הקפדן מלמד, ולא העצבות מחנכת.

צאו ובידקו בילדכם, אילו מן הרשמים היהודיים חקוקים בלבם – האם לא תשמעו, אשר ימי הפורים, שמחת תורה, ליל הסדר וכו' מקבלים מקום מרכזי בזיכרונות (הטעות היא – שכל נקודה ביהדות היא שמחה, אבל בחויה של הילדים הם מזהים את החגים האלו ודומיהם כשמחים), זאת משום שהנפש מתקשרת לשמחה, אם יש שמחה – היא שם, ואם אין שמחה – היא נאלמת ונאטמת.

אנחנו יכולים להפוך כל רגע במחיצתנו לשמחה אמיתית, כזאת שתותיר טעם של עוד שנים רבות. הרוגע שמתלוה לחיים שכאלו יריץ את הנוכחים בהם לשיפור יותר מכל התוכחות והמוסרים שבעולם, השמחה היא דרך להעביר מסרים בשקט ובחדות יתירה.

איך בעצם מועבר מסר? החניך עשה משהו לא נכון. הרצון שלי הוא לעוררו על אי נכונותו של הענין. ברור לכל בר דעת, שאני לא רוצה להכאיב לו כי אם לגרום לו לשנות את הגישה והמעשים. לכן אני מעביר מסר, בדיבור בדרך כלל, שהמעשה הזה הינו לא טוב לגמרי. אני רק מקוה שהוא שומע ומפנים ובא לציון גואל.

האם לב שחדרו לתוכו דברי ביזוי יכול להיפתח ולהסכים לדברים? ברור שלא! אם יש סיכוי כלשהו שהילד יקבל, הוא קופד בצעד הביזוי. כמו כן, הורים יקרים, כאשר הילד עצוב, הוא לא שם, אוזניו נאטמות לבו סתום, הילד לא מקשיב לך עכשיו – למה אתה משחית דברך לריק?

השמחה פותחת את הלב – "ולישרי לב – שמחה", אנו רוצים לב ישר ומקבל, לצורך זה אנו יוצרים אוירה של שמחה, צלילי האושר מנקים את פירורי ההתנגדויות האחרונים, הילד רוצה לגרום קורת רוח למי שמסב לו עליזות ותום נעורים – זה בדוק.

שימו לב איך אנו מדברים כשאנו שמחים, אז אנו עדינים ומתוקים ביותר, הרוע שכאילו שוכן בנו רדום משהו, רק כך יש לנו את היכולת להעביר מסרים נוקשים בעטיפה מרככת, אנו גם לא מרגישים פצועים מהתפרצותנו אנו, הכול עובר בשלום, כמה טוב להיות שמח!

השמחה – אמרו צדיקים – היא עולם החירות. האדם משוחרר מכל הכבילות שלו, הוא יכול לפרוץ את מעגל המקובעות וליצור פתרונות הולמים לבעיות וקונפליקטים.

והנה הרווחנו עוד משהו, לצד החינוך הספציפי לענין שאנו נדרשים לו, אנו מעבירים מסר מיוחד במינו, שיהווה נדבך חשוב לבנין החיים – הוא בעצמו ינהג כך, ברוך ובנועם, כאשר ירצה להשפיע. אם היינו יודעים כמה חשובה ואפילו קריטית האוירה בבית לצורך חינוך צאצאינו – היינו משתדלים בכיוון.

מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, וגם לחנך ילדים צריך שמחה – – –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות