{חינוך למשמעת חיובית}

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת

בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו להבחין במשמעות המשמעת, כי לא כל אחת כזו, היא אמנם משמעת,  ולא כל משמעת היא בר-קיום, רק אותה משמעת שמובנית על ידי חוכמת-חינוך ומביאה תוצאות מכוננות בשטח. את המשמעת ניתן להטיל באופנים שונים, אך לא כולם עונים להגדרה הנכונה של 'משמעת', משום שמשמעת, כשמה כן היא – שמיעה! והיא מעין קבלת דברים מתוך נכונות להתחבר לנאמר ולמצווה, והלוא זו כוונת המחנך, בסופו של דבר.

הדרך הקלה ביותר אותה בוחרים אנשים להשלטת משמעת היא על ידי טרור והפחדה, איומים וענשים, אלו משליטים סדר וכפיה אך אינם מכוננים משמעת… האדם האנושי אוהב להיות חופשי ממטלות, ורק האיום על כדאיותו מביאה אותו לציית לפקודות.

"חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנו", החינוך אמור להיות כזה, אשר גם ברבות העיתים הוא יהיה כפוף, למשמעת זו, אנחנו מחפשים כזאת משמעת שתפעל גם ללא אוכף המשמעת באורח קבוע, המשמעת באה ממקום פנימי של החניך.

זכורני, כי פעם נקראתי לעזור למוסד חינוכי מתקשה, שכל כולו הוקם בשביל נערים "חסרי משמעת", בשעה הראשונה לשהותי במקום, הבהיר לי אחד החוסים, שלא אעלה בדעתי לערוך כאן רפורמות חינוכיות, מה שהיה הוא שיהיה… אנחנו לא נשמע לאף אחד, וגם לא לך – עם כל הרצון הטוב! אודה, כי דבריו הקשים עוררו בי רתיעה כלשהי, וכבר החל הספק לכרסם בבטחוני העצמי, שמא טעיתי כי לקחתי על עצמי את הפרוייקט המאיים מדי. אך כיון שלא היתה לי ברירה, הצעתי לו לטייל יחדיו בשדות המוריקים שהיו באיזור, כדי לשמוע את מה שיש לו לומר, הבחור, דווקא התלהב מהרעיון, וכשאנכי מאזין, הוא גולל באוזני את האכזבה שיש לו ממטילי משמעת, וכי הוא נחוש להלחם עם כל מי שיאיים על החופש שלו.

כיון שבאמת לא ידעתי מה לומר, בשלב ראשוני של אי היכרות… ניסיתי לשאול אותו, האם הוא יוכל לתאר את המקום מתנהל ללא משמעת כלשהי, כלל וכלל לא! תוך דקות הופתעתי לגלות, כי הוא הסכים בכל לב, שמקום שכזה ללא משמעת מסוימת – אין לו זכות קיום… לא יהיה מי שמעוניין להחזיקו, וכן לא יהיה מי שישמח לשהות בו. ההבדל הוא, רק בצורת הנחלת המשמעת. אוהו! אלו כבר דבורים אחרים…

מאמין אנכי, כי כדי לזכות במשמעת חינוכית טובה, עלינו באמת להשתמש בסמכות שאינה מתפשרת על עצם מעמדה וכו', אך כל זה יוכל להיות תקין לחלוטין אם בני המשמעת מזוהים עם האינטרס הזה, כלומר, הם מבינים שכאן מתרחש תהליך שיועיל גם ובעיקר להם, ולכן אין המשמעת הזאת כפויה, כי אם בהסכמה שמלכתחילה.

גם אם כולם נוסעים בדרך המשמעת כראוי, ואחד פורש, אל לנו להתייחס אליו כחריג, אלא כאינו מתחבר למשמעת הזאת, הוא חש שהיא מאיימת עליו, בעיקרו של דבר, טבעו של עולם, לחפש את מטיל המשמעת ואת הסמכות המגוננת, אך לא תמיד זוכה המחנך להעביר זאת בדרך נכונה.

החיוך, השמחה, הרוגע והסבלנות, כל אלו תורמים למשמעת הרבה יותר מהטלת אימה ופחד, משום שמלבד האיסור החמור של השחתת המידות שלנו ושל מושפענו, קיים עוד רובד נסתר. את המשמעות העמוקה יותר של המשמעת יכול להעניק הממושמע בעצמו הרבה יותר ממטיל המשמעת… אם זה האחרון יתווה את הקוים הברורים, הגדרות והגבולות, יתן הראשון את הנופך החווייתי לענין, הוא יוכל ליצוק תוכן איכותי לגבולות, שזה בדיוק ההבדל בין מוסר לייסור, בין כלא לבין משמעת עצמית.

אדם שרוצה לזכות במשמעת, עליו להיות בעל משמעת בעצמו, ובעיקר, עליו לעשות עם עצמו עבודה עצמית אמיצה, האם הוא באמת מטיל את המשמעת לטובת המחונכים, והאם רק הם עומדים לנגד עיניו. הם אמורים לחוש בזאת, ולהירתם אידאולוגית להיות שותפים פעילים במשמעת זאת.

לא ניתן לדרוש מהזולת משהו שאין בך, ההקרנה של שמירת הגבולות העצמיים, מפיצה אור בסביבה. כל מלמד ומחנך, שבסתרי סתרים מתנהג ההיפך ממה שהוא מטיף, גורם רעה לעצמו, כי דבריו אינם נשמעים, משום שהוא בעצמו אינו משוכנע באמיתות הטפותיו.

כמו כן במשמעת, איני יודע אם זה רלוונטי במסגרות הקיימות, אך אולי כדאי לשוחח עם המשתתפים במעגל המשמעת, על עצם הערך הזה…

המשפיע יכול לומר לציבור: אני בעצמי גם אוהב לעשות דברים נוספים ולא להיות כאן עכשיו… אני גם אדם שאוהב פריקת מסגרת לפעמים, אך כיון שאני כאן, אני מכבד את ההימצאות שלי כאן בשמירת המסגרת שלו, האם גם אתם יכולים? דומני, שדיאלוג כזה, יכול להעביר מסר רב-עוצמה, שגם הפערים האינטלקטואלים לא יכולים לו, כי ככל שהמדובר בשותפות – כולם מבינים!

סיכומו של דבר: אין ערך אמיתי למשמעת כפויה, גם אם היא מועילה לסדר הקיים והחיצוני, משום שבסופו של דבר הסדקים בחומת המשמעת יופיעו בזמן ובמקום אחר, הדבר הזה לא מוכיח את עצמו. המנסים את ההיפך, רואים הרבה יותר הצלחה בכינון עמדתם הסמכותית, נסו ותיהנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות