{ילד לא פשוט}

ילד שעתיד לדבר עם השכינה

החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על המתמחה ללמוד את דרכי הקניית המקצוע, הרי שבחינוך, המקצוענות מתבטאת בהבנה העמוקה מה אסור להורה לעשות, הילד שלי הוא יותר מדאי יקר שאוכל לעשות בענינו טעויות.

אנשים חכמים מתקנים טעויות, אנשים פקחים מתקנים את שורש הטעויות. שם במקור, במקום התורפה ניתן לעשות איזה שינוי תובנה יסודי שיגרום לנו להפסיק את מחול השדים של טעויות ותיקונן, וחוזר חלילה.

כבר כתבנו אודות הטעות הרווחת של הורים שאפתנים בעלי ציפיות לא ריאליות מילדיהם, אלו אשר דוחקים את ילדיהם לפינה שיהיו כמו אותם גדולים עליהם קראו בספרי התולדות, גורמים במו ידם שיראו ברבות הימים בילדיהם את ההיפך הגמור מנשואי שאיפותיהם.

אך מאידך עלינו לזכור, כי הילדים שלנו נועדו להוות אורות גדולים בעולמנו, אורות מיוחדים שניתנו בכלים מסוימים שהוענקו רק להם, ההתערבות שלנו בדרך ובביצוע של המשכת האורות מיותרת וגורמת לכיבויים. כי אנחנו, איך נאמר זאת? אורות אחרים לגמרי.

תפקידנו מתמקד בכך, שעלינו להדריך, לחנך, להלהיב, לתעל אך בשום אופן לא לרצות בשבילם או לייסרם תוך כדי איבוד כבודם ורמיסת אישיותם, כי גדולי ישראל קטנים גדלים בביתכם, ומחכים רק להכלה שלכם לאישיותם הצומחת כעת ממש תחת אפכם.

הגאון רבי יעקב קמינצקי זצ"ל אמר, שצריך לחנך כל ילד כאילו עתיד להיות משה רבינו, ומוכיח זאת מדברי השולחן ערוך (יו"ד סי' פא ס"ז): 'חלב כותית כחלב ישראל, ומכל מקום לא יניקו תינוק מן הכותית, אם אפשר בישראלית, דחלב כותית מטמטם הלב.

המקור הוא מהמדרש (שמו"ר א, כה): למה אמרה מרים מן העבריות? וכי אסור לו למשה לינק מחלב הנכרית? וכי לא כן למדנו – בת ישראל לא תניק בנה של כותית אבל כותית תניק בן ישראל ברשותה?! אלא למה אמרה כן? לפי שהחזירתו למשה על כל המצריות להניק אותו ופסל את כולן, ולמה פסלן? אמר הקדוש ברוך הוא, הפה שעתיד לדבר עמי יינק דבר טמא? (וכך ציין בביאור הגר"א)

ולכאורה, שואל הגר"י קמינצקי, איך ניתן להוכיח ממשה לכל ילד, הלא במשה כתוב טעם ש'עתיד לדבר עם השכינה'? איך נפסק כן לגבי כל ילד מישראל? אלא כאן נוכחים אנו לראות את סגנון היחס הרצוי כלפי כל ילד מישראל, בלי יוצא מן הכלל, היכול לדבר עם השכינה הקדושה – ילד לא פשוט בכלל, הזהר בו ובקדושתו, הרחק ממנו כל טומאה אפשרית.

מכאן אנו למדים אודות היחס שלנו המכבד והמעריץ כלפי הילד שלנו, שלפעמים כה קשה אתו, והוא כה מאתגר אותנו. בסיס אישיותו נועד לגדולות ולנצורות, עלינו לתת לו את הצ'אנס להתפתח מבחינה רוחנית ולא לגדוע את אילן חייו, ובמיוחד לא על ידי ביקורת והשפלה, משה רבינו צומח כאן.

גם הורים לילד לא פשוט מבחינת התנהגותו הלא חביבה במיוחד, עליהם להשכיל ולראות בתוככי הזעם הגדול שמפיץ סביבו הנער, את הצרכים המיוחדים של אדם שנשלח לזירת ההתמודדויות של עולמנו עם כלים מיוחדים שדורשים התייחסות מיוחדת, קשה אומנם כעת, אך אם יגלה האיש הקטן יחס של הבנה וכבוד הוא יוציא מהכוח אל הפועל את ענינו הרוחני בעולם, הוא יזכה להתחבר אל הטוב המיוחד שלו.

ההנקה וההזנה של הילדים אינם פוסקים בתקופת הגמילה, כל ימי היותנו בינינו עדיין הוא מתפתח מבחינה רגשית ואישית, כך שהאיסור שלא להניקו בדבר טמא עומד בעינו. דבר טמא – לחץ, השפלה וחוסר קבלה. המדובר באדם שפסגת הצלחתו עדיין אינה ברורה, לא את הדרך להגיע אליה ולא את משמעותה מבחינתו בינו לבין קונו. הורים! אל תהרסו להתערב. הניקו אותו מן העבריות, מהמקום של תקוה טובה לשינוי מבורך לפי אישיותו המיוחדת.

בנוהג שבעולם ילד שצריך להישלח למשפחה אומנת, אם קרובים דואגים לו יעשו הכול כדי לברר את מהותה של המשפחה שאליו יבוא בן משפחתם, הבירור יסודי ומעמיק, המגמה היא התאמה – שלא יצאו נפסדים מהשינוי, כי אין נטישה כאן אלא אומנה.

גם ילדכם הוא באומנה. מכל בני העולם בחר הקדוש ברוך הוא בכם כהורים לילד הזה, אתם אחראים עליו, קבלו את המשימה הזאת המוטלת על כתפיכם בסבלנות, קחו זאת כמחמאה בשבילכם. אתם ההורים שלו אין לו אחרים רק אתם, ההערכה שלכם לתפקיד תעשה את הכל טוב יותר מכל המוסר שבעולם.

ולא רק בילד 'מיוחד' ומאתגר הדברים אמורים, לכל יציר נוצר יש התמודדויות שונות שדורשות שימת לב ויחס מהסובב אותם, ישכילו ההורים אם ידעו כי בידם תלוי הדבר, והילד הכי לא פשוט שיש להם זקוק להם, הזינו אותו מתוך יחס של כבוד לברואו של מקום, רק כך ניתן לחנך מבלי לטעות.

ונזכה שאנחנו וצאצאינו נהיה כולנו יודעי שמו יתברך ולומדי תורתו לשמה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות