{כח הבחירה הנורא}

אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה…

יום חמישי לסדר שלח, כ' סיון תש"פ

 

כח הבחירה הוא דבר נורא מאד, הבורא ממש נתן אפשרות לאדם לעשות שלא כרצונו יתברך, המשחק הזה, שהאנשים עושים שלא כרצונו יתברך, ובאמת בעומק דעומק, הכל ממנו יתברך, לא מובן לבני אנוש, אבל אחת אנו רואים, יכול כל אדם לקום ולעשות נגד רצונו יתברך.

בחיים האישיים שלנו יש את חוקי התורה שלא מותירים ברירה, בלשון ברורה, התורה מצוה אותנו חוקים ומשפטים ברורים מה לקיים ואין לנו את האפשרות למרוד בהם ולא לעשות, אזי נקודת הבחירה נעלמת, כי מי ימרוד בדברים המפורשים והידועים לו, שאסור לעשות זאת וכו'.

אך המצב החמקמק של התחום האפור, בו אתה צריך להיות הפוסק של עצמך, לדעת היטב אם אתה נוהג נכון ולא לעגל פינות – שם אתה נדרש להמון מודעות אלוקית, כדי להבין איך להתנהג אתה אמור להיות מחובר באמת אל האמת האלוקית, בלי לנסות למצוא לעצמך תירוצים והצטדקויות, על כל מה שאתה עושה, כדי שתהיה בעיני עצמך, אדם טוב ולא חוטא.

כח הבחירה הנוראי הזה, גורם לאנשים לעשות מעשים הכי הזויים עם הסברים שונים ומשונים שזה הטוב האמיתי, ושכך צריך לנהוג וכו' וכו', ולעומת זאת, אנשים אחרים, ממנעד אחר, יגידו אותם דברים להפך, וזהו רצונו של הקב"ה – שתהיה בחירה, ותהיה יכולת לומר אחרת, ועם הכל יש את הצו האלוקי: "ובחרת בחיים"… בחר את הדרך לפי הוראתו של הקב"ה.

כח הבחירה, כמה שהוא נורא ומפחיד, הוא הדרך שלנו לחוות את העשייה שלנו, שהיא תהיה שלנו, ללא שום התערבות חיצונית, ומכח זה אנו מקבלים על זה שכר, זה הופך להיות מהות ממהותינו, ואנו נדבקים על ידי זה בחי החיים, כי כביכול, בכך הופך אותנו השם יתברך לשותפים עמו, בבחינת אני אמרתי אלקים אתם… הכח להחליט ולבחור, היא תכונה מדהימה, שבאה ממקום גבוה מאד, והיא גם נותנת את התקוה, שגם אם התרגלנו להיות במקומות לא נכונים זמן רב, וכבר השתרשנו בחטא – אנו יכולים, בכל רגע נתון לבחור, ולצאת משם.

ומובא בליקוטי מוהר"ן (חלק ב, סימן קי): שָׁמַעְתִּי, שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ: כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה? הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת, אִם רוֹצֶה עוֹשֶֹה, וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה אֵינוֹ עוֹשֶֹה. וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי כַּמָּה בְּנֵי אָדָם נְבוּכִים בָּזֶה מְאֹד, מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים בְּמַעֲשֵֹיהֶם וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד, עַל כֵּן נִדְמֶה לָהֶם שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה, חַס וְשָׁלוֹם, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵֹיהֶם. אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵינוֹ כֵן, כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר, וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶֹה. וְהָבֵן הַדְּבָרִים מְאֹד.

פשוט לבחור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 מתחילים מבראשית

לקלוט את המסר האלוקי כ"ג תשרי, יום ראשון לסדר בראשית תשפ"א   פרשת בראשית פוגשת

002 לדעת טוב ורע

להשתמש בתכונה האלוקית כד תשרי, יום שני לסדר בראשית תשפ"א   ויאמר ה' אלקים הן

004 ויגרש את האדם

להתאייד אחר החטא כ"ו תשרי, יום רביעי לסדר בראשית תשפ"א.   ויגרש את האדם וישכן

005 והאדם ידע …

הזוגיות כפעילות רוחנית קדושה כ"ז תשרי, יום חמישי לסדר בראשית תשפ"א   והאדם ידע את

006 למה חרה לך?

הכעס המיותר של קין כ"ח תשרי, ערב שבת קודש פרשת בראשית תשפ"א   ויאמר ה'

012 הקשת בענן

הברית שכרת ה' עם הארץ יום חמישי לסדר נח, ד' בחשון תשפ"א   את קשתי

014 אדם יחיד בדור

להתהלך עם האלקים בדור מזוהם שבת פרשת נח תשפ"א   את האלקים התהלך נח. נח

016 פתיחת התודעה

קטנוניות שבאה בשינוי תדרים יום שני לסדר לך לך, ח' בחשון תשפ"א   כשהתודעה שלך

040 המכשול האחרון

דבור של התחזקות מוצאי שבת חנוכה תשפ"א   אַתָּה הוֹלֵךְ לְהִשְׁתַּבֵּחַ, כְּמוֹ שֶׁהָיִיתָ בְּמֵרוּץ –

046 האהבה האבודה

תיאור היאוש חנוכה תשפ"א   במקום שחווים דחיה ענקית, זריקה נוראה אל עמק תהום, הכרזת

047 שלהבת התקוה

שלהבת היאוש הבוקעת מתוכי חנוכה תשפ"א   שלהבת היאוש הבוקעת מתוכי, היא שלהבת של תקוה,

קטגוריות