{"ככה אני"…}

פניני תובנה אודות מושג הבחירה

 

הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או אחרים היא פשוטה ומורכבת.

פשוטה משום שהיא ככה במלוא מובן המושג: "אם רוצה עושה ואם אינו רוצה אינו עושה" (רבי נחמן מברסלב) ומורכבת, משום שככל שזה נשמע פשוט אצל רובנו זה בפירוש לא כך. האנשים לא כל כך מרגישים שהם יכולים ממש לבחור זה נראה להם מסובך מדי.

הידיעה הברורה אודות הכח והזכות שלנו לבחור את צעדנו בחיים היא קריטית ביותר. המצב בו נראה לאדם שהוא נשלט על ידי דחפיו החומריים והרוחניים ללא שום כוח לנתב אותם לקראת מה שנראה לו יותר נכון הינו מצב נורא ומסוכן.

כל היהדות תלויה בהכרה זו, גם תפישת עניני שכר ועונש תיתכן אך ורק כאשר אדם מודע ליכולת שלו לעשות כך או לעשות אחרת.

התירוץ המושמע בחיוך מעניק-לגיטימציה-עצמית להבהרת פשר המעשים הסותרים אמת ומוסר מה לעשות? ככה אני… הוא הסתתרות של אִוֶלֶת, משום שכל אחד בסתר לבו, יודע את עומק המופרכות של טענה נואלת זו, שהיא מנת חלקם של כל הגנבים, הרוצחים, האנסים וחברי כנופיות הפשע בכל רחבי העולם מאז היווסדו… ובדרך כלל, לאחר שנתפשו והועם זוהר כתרם.

יתירה מזאת, אם האנושות היתה באמת מאמינה בגישת ה'ככה אני' היתה נזעקת בהמוניה למול מחזות עועים של אנשים [שככה הם. . ] המובלים באזיקים לרצות את ענשם באכזריות – – – והלא ככה הם?

גם החסיד הכי קיצוני של הככה אני, זוכר לבטח את הפעמים הראשונות שדילג את היכולת המוגבלת של תקופת הפעוטות ורכש מיומנות מוטורית בשלל תחומי חיים, החל מהחזקת כפית המרק בדרך שלא תשפוך את תכולתה על בגדיו והשולחן, וכלה בכתיבה תמה ובוגרת של שפת מדינתו. ומה? מישהו ויתר לו פעם על כושר ההסתגלות בהרגעה שלא נורא אם לא מצליחים ככה אתה!

האמינו בני אדם בכישרון האנושי הכי מוכח כשרון ההסתגלות, הכפייה העצמית לנכון, ההשתדלות להתאפק ולהיות ישרים, נאמנים ונכונים לחלוטין.

הבחירה אינה רק משהו שהאדם מגלה במהלך חייו, היא בעצם מתבצעת מרגע היותו האיש בוחר תמיד והכל… אין דבר שאדם עושה ולא רוצה לעשותו.

כלומר, הבחירה היא שאנו בוחרים לעשות דברים שאנו רוצים לעשות אותם.

מעתה, אם אנו נתקלים בקושי אמיתי לקיום רצונו של ה', ונדמה לנו כי אין לנו כלל את הבחירה לקיים מצוות בהידור לפי המבואר בשולחן ערוך עלינו להקשיב לאמת המוחלטת הזו:

אנו בוחרים ברע משום שאנו חפצים בו.

אנו בוחרים בטוב משום שאנו חפצים בו.

כמה שזה מכאיב זו האמת…

המוצא את עצמו לכוד בזרועות הכוח המתנגד לכל דבר שבקדושה, אין לו להתלונן על שניטל ממנו כוח הבחירה.

כי הוא לא ניטל!

הטיפול הנכון יהיה ברצון שהוביל לבחור ברע. עליו לחשב חשבון נפש נוקב מדוע נוצר מצב כה לא-רצוי אשר איש מאמין במציאותו של הבורא יבחר ביודעין לעשות נגד רצונו.

כי כך היא האמת אתה רוצה לעשות כך, ובשביל זה בחרת בדרך זו.

והחדשות הטובות הן… שכשם שבכל מעשינו הפחות טובים מנצחת הבחירה כגורם המכריע להתרחשות. כך ההיפך גם נכון, בכל רגע נתון, באיזה מצב שלא יהיה, האדם יכול לבחור במה שירצה… אם געגועי נשמתו מאיימים להציף את שלוות אדישותו אל לו להיאבק עמם מחמת אמונתו העיוורת בגישה המגוחכת של 'ככה אני'…

כי לא ככה אתה!

האלקים עשה את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים!

דע בן אדם!

ביום שתאמין בחופש שלך לבחור אז תגלה את האני האמיתי שלך.

אם אתה איש מאמין בה' תוכל בכוח שהוענק לך על ידי הבורא לחוות את החיים האמוניים הללו, ללא הרגשת כבילות ואונס מתוך בחירה חופשית לעשות ולקיים את מה שאתה מוצא לנכון.

'אפשר ליטול מאיתנו את הכל, כמעט, את בריאותינו, את רכושינו, את כבודנו, את חירותנו, וגם את היקר לנו חוץ מדבר אחד. את החופש להחליט איך להגיב למצבי החיים שלנו. אנחנו אדונים על גורלנו ולא קרבנותיו' … (ויקטור פראנקל).

בוקר טוב!

אדון הבחירה החופשית!בחירה חופשית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות