{לא בשפה זרה}

לדבר אל הלב בשפתו

החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים לו באמת, לחינוך נתיבים רבים המתועלים מלבך ללבו, אם אינך יודע את השפה הנכונה הוא עלול לא לשמוע אותך, ובודאי שלא להקשיב לך.

הורים רבים מסתובבים בלב שבור על הניגוד המשווע בין מה שהם מנחילים לבניהם לבין מעשיו בפועל, איך יתכן, זועקים הם במר לבם, כל כך הרבה ישבנו איתו, כמה דיברנו, דרשנו, הוכחנו, הסברנו וכי כלום לא עזר?

הבעיה נעוצה בכך שכל הדיבורים, הדרישות, ההוכחות וההסברים התבצעו בשפה זרה לילד, מבחינתו, מעולם לא אמרו לו אביו ואמו דבר, כלום ממש. וזה מזעזע יותר משזה מפתיע.

הילד שלכם לא צריך את עקיבותכם החונקת – הוא צריך את ההתחברות הפאסיבית, בגבול הטעם הטוב, הנוכחות של ההורים המגנים צריכה להיות כה עדינה ואצילית, שלא תפלוש למרחב המחיה של הילד, אשר עלולה להפכו לתלותי או מתרחק בדווקא.

העברת מסרים רוחניים אינה מתבצעת במישרין כשאר מסרים, היא מובלת אחר כבוד לנפשו של הילד בדרך הלב המורכבת, הלב, הרגיש, השברירי… מבחין בשפתו ואז הוא מתחבר, שומע, מקשיב ומאזין.

אימרה חריפה יצאה מפיו הקדוש של רבי נחמן מברסלב זי"ע, התובעת הבנה מעמיקה בתחום החינוך הנלבב חינוך אמת, כה דבריו: "מסוגל יותר לבנים, להיות רחוק מהם. לבלי להיות דבוק בהם לשעשע בהם בכל פעם. רק לבלי להסתכל עליהם כלל"…

בהשקפה ראשונה זה נראה תמוה ביותר… להיות רחוק מהם? לבלי להיות דבוק בהם? שלא להשתשע עמם? לבלי להסתכל עליהם כלל? איך זה עובד? ולדברי הקודש זהו המסוגל ביותר. איך?

אך המעמיק בתחום החינוך הנפשי, מבין עד כמה הרסני יכול להיות החינוך התלותי, האוהב והמחבק עד חנק, שלא נותן לטעות ולתהות, האיש בעצמו חי במקום ילדיו, הוא אינו מחנך אותם הוא אוזק אותם… מי יודע מה יקרה כאשר האזיקים יפתחו, אף אחד לא חינך אותו.

שפת העברת המסרים העקיפה, היא לעניות דעתי, כוונתו של רבי נחמן, ולמרבית הפלא, זוהי השפה היחידה שלבם הרך של ילדינו מסוגל להקשיב, הילד ישאף לפענח את התעלומה, וכשיפתרנה – ינהג לפיה תמיד.

שמעתי מאיש חינוך חכם, שאין דבר הדורש תיקון שרואה הוא אצל אי מי מילדיו שלא יאמר לו, אבל לא בשפה הזרה… הוא לא ידבר אנגלית עם סינים, ולא ינסה להעביר מסרים לא מובנים לילדים.

ומעשהו כל הימים כך. אם נניח ראה איזה מחדל באחד מבני הבית, לעולם אינו מגיב מיד… לעולם!

[שב, וחשוב ידידי, זה לא פשוט. הרי המעשה שנעשה הוא חלק ממקומו הלא נכון של הילד, האם אתה חושב שבאמירה תוכל להסיטו מאותו מקום. זו תמימות נאיבית לחשוב כך].

יש והוא רושם בפנקס את הענין, מחכה לשעת הכושר, תר אחר הזדמנות נאותה, זמן מתאים ואוירה מקלה או אז הוא פונה לאחר, זה שלא שגה, בוודאו כי אוזניו של החוטא כרויות, הוא נמצא שם כל כולו, במהותו ובנפשו, אין לוט הגנות והתנגדויות, כי הוא לא מוצמד לקיר כשברקתו אקדח… הוא פתוח להקשיב.

המילים נאמרות, בשיא מפורשותן, ללא כחל וסרק וויתורים, אך הם נהגים בכלים שאותם מי שנזקק להם – יוכל לקבל, אם זה על ידי סיפור או תיאור כלשהו שידרוש את התייחסותו האישית לנאמר, שאב אותו אל הענין, ותראה שהוא אתך.

למעשה, הרואה השטחי יראה שהאב הזה רחוק מבנו, לא מסתכל כלל, הנה שגיאה שנעשתה ולא גררה שום תגובה, זהו אבא אדיש, לא אכפתי, שותק במקום שצריך לזעוק עד לב השמים… אך לא! למילים יש כוח, אסור לבזבז אותם בדרך לא נכונה ובזמן לא מתאים.

כלומר, עלינו להשגיח בעינא פקיחא על ילד, אך לא לתת לו את ההרגשה הזאת, שהוא תחת מעקב ונושא לשעשוע האב בזמנים טובים. תן לו את העצמאות בעיני עצמו ותהיה שם בדרך עקיפה וחזקה ביותר.

ומענין לענין. השפה הזרה היא שפת אי-כבוד! הלב הוא כמו חור מנעול, שלו מותאם מפתח מיוחד, כל חור שהוא אטום לא יוכל להכיל את המפתח. האטימות נעשית באופן אוטומאטי כאשר מבזים את הילד, מסר שנאמר בגערה ובחוסר כבוד, כמו מתריע סגור את לבך!

השפה שהלב כן שומע, היא שפה שפותחת את לבו ולא סוגרת אותו, לכך נדרשים המון כוחות נפש של נשיכת שפתים בזמן שהאבא מתפוצץ, אך זה משתלם, כי הלוא אני רוצה, שמתי שהוא, הנער הזה יתחנך ויפסיק לעשות שטויות, גם לא אהיה תמיד לצידו לייסרו ולחנכו, אמתין מעט ואשוחח עמו בשפת הלב הפותחת שערי נפש נעולים.

אשרי ילדים שיש להם הורים חכמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות