{לדודי אני מאורסת…}

מילים של געגועים לה' הטוב

 

גּוֹעָה לְדוֹדִי אֲנִי מְאֹרֶסֶת…

במילים אלו מכניסנו רבי שלמה הבבלי (מחבר הפיוט 'אין כמידת בשר' ליום שני של סליחות) לתוך עולם הגעגועים הקסום, אטמוספרה של געיית כמיהה יהודית שורשית יהודי כוסף לבוראו.

כולם מכירים את מגילת 'שיר השירים', יצירתו הנהדרת והמפעימה של שלמה המלך ע"ה, שנכתבה ברוח הקודש שהופיעה עליו ממרום. מגילה נשגבה זו היא אמנת הקשר הנצחי שלנו עם הבורא. בבאר מימיה הקדושים אנו טובלים לטהרת מודעותינו הרוחנית לדעת שאנו מאורסים להשם יתברך.

סיפור האהבה שמתרחש בין הדוד המבקש את אהובתו הוא משל עילאי המתאר את הקשר הפנימי, האיכותי, הענק בינינו לבין אלוקי ישראל. זהו קשר של אהבה! וקשר שכזה אינו יכול להתנתק, לעולם.

הקדוש־ברוך־הוא בחר בנו לעמו, ואין לנו שום חלק בבחירה הזאת ברצותינו או שלא חס ושלום אנו קשורים ואחודים עם יוצר כל היצורים. זהו מצב נתון, שבסכלותנו אנו שוגים ביחס שלנו לחלק הזה בחיינו.

מדחיקים, מתעלמים, משתיקים, נאטמים… מול קול השכינה המפעמת בלבותנו, ולא נותנת מנוח. זו נשמת ישראל אשר בקרבנו חלק אלו'ה ממעל, אשר יוקדת בלהבותיה הלוחשות ומתפרצת מולנו באי-נחת כאשר אנו חונקים את רצונה לחיות ולהתפתח.

היא מאורסת לדודה לאהובה! הקדוש-ברוך-הוא. אין לה קשר אחר עדיף… היא שומרת אמונים לו יתברך. האויב השבאי ששבה אותה בבור גלות מפטם אותה במאכליו הגסים, וגורם לה להסתחרר ולשכוח קצת את צור מחצבתה…

כך זה נדמה…

אבל לא! זו אשליה של ממש. ברבות בימים היא תתעגם בת המלך תיזכר בהוד נסיכותה הקדום, היא תשאף לצל עצי הארמון המרהיבים, היא תבכר לבקר במשכיות החמדה של אביה הכל יכול, תמאן להמשיך בחיי ההתבהמות נטולי החן והעומק. ושם, בערפול הגדול שיאפוף אותה, במחוזות המנוגדים לאופייה המלכותי, שם, כשאין איש רואה – היא בוכה במסתרים.

גועה, גונחת, נאנחת, נאנקת, מייללת, מייבבת, דומעת – – –

"לדודי אני מאורסת"! ! !

לא כאן מקומי, זו טעות.

הנשמה שואלת את עצמה בתהייה: 'היכן אמצא אושר פנימי?

איפה היא הדרך בה אשיג אושר אשר נובע מתוך עומק הַפְּנִים שבפנים שלי?

אושר אמיתי – ללא שום גורם חיצוני שיעורר זפזופי אושר מדומים… אלא אישור חוסני ברור להיות שלם עם ההוויה הפנימית שלי להכיר את הארוס המשלים אותי, הגורם לי אושר. לא כשל פעולת ההסחה של ההנאה החומרית החולפת כענן בוקר.

כאן מגיעה נקודת הבחירה שלנו האם להקשיב לה בעירנות? או שמא להתייחס בציניות מלגלגת להמיית הפנימיות שלנו… ניתן בעולם החומר לעשות הכל, ה' אומר לאדם: 'אתה האדון לבחור כרצונך' … הזמן הוא שלך!

[אחר כך יגיע הזמן שלי… ]

אשרי האדם שלמד את לימוד ההקשבה לקול הפנימי של הנשמה התאבה לשוב אל ארוסה באהבת עולמים.

בדרך בעלהבתי'ת הייתי מנסה לומר, שלא בחינם בחר שלמה לתאר את אהבת ה' בדרך שכזו, משום שהאהבה העליונה הזאת היא כה מושתקת ומודחקת על ידי המין האנושי, שאין לו את הכלים הנדרשים להביט נכון על אופייה של אהבה זו. לדידו, היא כלל לא קיימת.

מתוך הבנה בהתרחשות האנושית בקטע של קשר אהבה, יוכל האדם להקיש לסגנון האהבה הענקית שקיימת בנבכי הנפש לצור עולמים, השוכן בלבנו.

לך תנסה לשכנע ארוסה אוהבת לוותר על מושא אהבתה סתם כך… בלי לשלם לה שום מחיר תמורתה, נגיד לה, נאמר, לאהוב מכוניות, טיולים ואוכל… אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו…

ככה זה.

לך תעניק לנשמה הקדושה כל דבר אפשרי ולא אפשרי ים של הנאות ותענוגים. היא תוטעה זה נכון. אבל היא לא תבוא על סיפוקה, היא תחוש ברע, חייה יהפכו לגיהינום.

כי כך פועלת הדינאמיקה הנשמתית לה יש מזון משלה, יחס מיוחד משלה, אי אפשר להטעותה בשטויות, אנינת טעם היא, אינה מסוגלת להסתגל למשהו אחר, שונה, תחליף זול או אפילו יקר, היא רוצה רק את האמיתי.

ויש לה גם ארוס, והיא גועה תמיד:

לדודי אני מאורסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

'בעיות' הלכתיות

גישה בריאה של יהדות פנימית ייאמר ברורות אלו אשר מנהגי הדת נתפסים בעיניהם כמגבילים את

אמונה (לא) פשוטה

עמוד החכמות העמוקות האמונה במציאות השם!   מקובל לחשוב, כי אמונה היא דבר השייך למי

דוד המלך במקוה!

שמחת המצוות – סודו של הקיום   אין כמו שמחת המצוות להעמיק את הקשר שבין

דרך אמונה בחרתי

תשובה לנבוך שואל … השאלה שנשאלתי בקיצור נמרץ הותירה אותי נבוך משהו, כיון שלא היה

הזכות להתחנן…

לחזור שוב אל אמירת 'תחנון' האבודה   יש דברים שעצם המלחמה עליהם מלמדת על חשיבותם.

היהדות משפילה אשה?

מעמד האשה כפסולה לעדות ולדון מתוך שאלה שנשאלתי: מדוע אין מקבלים עדות אשה? והנה התשובה

חבוקה ודבוקה בך…

הריקוד של יוסלה השייגעץ   בדיחה יהודית חיננית מספרת, כי במוצאי שמחת תורה הגיע הביתה

חייל בצבאות ה'

המתייצבים היום יומיים   קבלתי מאחד הקוראים שלנו דרישה מיוחדת… – בבקשה, כתוב משהו על

יש לך אמונה?!

רענון פנימיות האמונה   נסו נא לשאול יהודי שורשי: תגיד, יש לך אמונה? יהיה לכם

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

כל המרבה בתפילה נענה

התפלה האמיתית שעוזרת לפעמים תפלה אמיתית מעומק הלב, תפלה קצרה כזאת, עמוקה ואיכותית היא הדבר

לבחור להאמין

"דרך אמונה בחרתי"   "שוב פעם אחת היה מדבר מאמונה, ענה ואמר: אצל העולם אמונה

למה כובע?

היי … נפלה לי הכיפה   בין מנחה וערבית, ציבור הנערים מתיישב סביב השולחן לשיעור

לרקוד עם ספר החוקים

לאן נעלמה שמחת התורה? בדיחה יהודית חיננית מספרת, כי במוצאי שמחת תורה הגיע הביתה שמש

מכתב לאח עסוק מאד

קבע עתים לתורה   אליך ידיד נפשי. אני יודע שאתה יוצא בבוקר מוקדם וחוזר בערב

מסכה ושמה עולם!

מעשה בריקוד מוזר ביותר   אולם החתונות היה מלא באותה שעה… שעה בה חזקי, ידידו

מצוות מעשיות

כיצד נאהב אותן?   היהדות, כידוע לכולנו, תובעת מערכת יישומים מעשיים שהם פעולות גשמיות הנעשות

מתי נצליח לפרנס?

סיבת קושי הפרנסה ותיקונו   הפרנסה… אחד מהדברים הכי מדוברים בנוה התלאות שלנו. תארו לעצמכם

עד הדף האחרון (א)

היעד קביעות ותודעה אודות היעד של הלימוד היומיומי   כמו כל דבר שבעולם, ההצלחה רשומה

עד הדף האחרון (ב)

היום ולא מחר הבה ונזכור זאת – דחייה אחת יותר מדאי….   בפרק הקודם הדגשנו

עניות ויהדות?!

עניות או דקדוקיה? שאלה: הגמרא אומרת (חגיגה ט, ב) – שגור בפי הבריות נאה העניות

קדושת השבת 1

א. הַשַּׁבָּת הִיא שֹׁרֶשׁ הָאֱמוּנָה   זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ, שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ

קטגוריות