ליקוטי רסיסי אמונה
כ"ג אייר תשפ"ב
תחלת ענינו של אדם היא אמונתו במקומו, כיון שזז משם, טעה ונהה אחר מקום אפשרי אחר, מאבד את אמונתו בשום מקום, משום שכבר למד שמקום אינו עמיד בפני התנועה, ואשר על כן, מסוכן הוא ביותר בתנודות חייו, שמא השוחד מניע את ספינתו או חתירה אל האמת הפנימית, ומאן מפיס מה היא אמת, רק אמת נצחית יכולה להקראות בשם אמת, כי אמת המתבטלת ומשתנה, אינה אמת, כי היא מתחרטת ומפנה את נוכחותו לאמת אחרת, נוספת, האמת היא כאשה קנאית שאינה מכנסת צרתה לביתה, אמונה אתקריאת כד אתחברת בה אמת, כאשר האמונה אינה כוזבת, בשום תדר שהוא, היא מעוגנת באמת, אמונה יכולה להיות אמונה רק כשהיא אמיתית ושלימה, היסוסי אמונה חשובים אף הם, אך היעד המענג של השלימות שוה את הדרך, לכן הוא יתברך נקרא מקומו של עולם, הוא מאפשר את ידיעת אמיתת מציאותו לכל יציר נוצר, החש והמרגיש את זה בטבעו, ועליו לפתחו שיהיה נעשה קומה שלימה בפני עצמה, הצללים של האמונה אף הם אורות הם, אך האמת חשוכה היא לגמרי, וכל אחיזה בה הופכת לאור, אלא שאין יודעים דבר זה כי אם אלו שתפשו אמת זו ונגסו בו, ואף הם לא זכו אלא לקצת מן הקצת של רדיית הדבש הלזו, אור קדוש של אמת ואמונה חודר לכל מעמקי החושך, משום שהוא עצמו מכיל את החושך, כאשר אדם נמצא בחשכות המוחין של אמת ואמונה, מה עצתו ויחיה? שיחפור בתוככי הוויתו ויבחין באור הקדוש שעדיין נותר בו, ומאותו מותר יעשה נס לשושנים, מקצת מן האמת גם כן קרויה אמת, שזה סוד דקרו ליה אלקה דאלוקי, אף שהם בשקר גמור הם אוחזים את עצמם בקרנות האמת, משום שאף כי הושלכה האמת ארצה, אין שום קיום לעולם ללא אדני אמת, לכן למרות היותו עלמא דשקרא לכל פרטיו ודקדוקיו, יש בו אמת הרבה, ובמקום לרדוף את השקר, עלינו לאמץ אמיתות רבות שבעולמנו, והאמת האחת המושלת בכל האמתות הנגזרות היא אמת השם לעולם, וגם בעולם העשיה הגשמי הזה שכולו שקר גמור, יש בו רסיסי אמת, שאנו מלקטים אותם על ידי עבודתינו בתורה ובתפילה.