מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד?
ז' אלול תשפ"ג
הַרְבֵּה מִיִּרְאֵי ה' כַּאֲשֶׁר שׁוֹמְעִים אֶת קוֹל הַקּוֹרֵא קָדוֹשׁ 'אֱלוּל' – פַּלָּצוּת תֹּאחַזֵמוֹ וְלֹא מֵחֲמַת עֹמֶק־הַדִּין וְרוֹמְמוּת הַהַמְלָכָה, אֶלָּא מֵחֲמַת הַפַּחַד שֶׁמָּא אֵין לִי יִרְאָה, וְאֵין לִי הֶרְגֵּשׁ וְאֵין לִי רֹאשׁ־הַשָּׁנָה…
בָּאתִי בְּמִלִּים אֵלּוּ, לַחֲבֹשׁ אֶת לְבָבָם הַנִּשְׁבָּר, וְלוֹמַר לָהֶם דְּבָרִים שֶׁמְּדַבְּרִים בַּעֲלִיָּה, וְאָז טַלְלֵי־נֹחַם יִרְעֲפוּ עַל מִצְחָם וּקְדֻשַּׁת הַמּוֹעֵד תִּבְעַר בְּלִבָּם וּתְפַעְפֵעַ בִּמְחוֹזוֹת הָאֲפֵלִים לַהֲאִירָם בְּהֶאָרַת הֲוָיָ"ה, יִתְבָּרַךְ־שְׁמוֹ.
צָרִיךְ לְהָבִין, כִּי אֲדוֹנֵינוּ, יִתְבָּרַךְ־שְׁמוֹ, אֵינוֹ מֻגְדָּר בְּשׁוּם הַגְדָּרָה, וְאַף 'מֶלֶךְ' הָיָה אָסוּר לִקְרֹא לוֹ אִם לֹא שֶׁרְצוֹנוֹ בַּתְּאָרִים הָאֵלּוּ מֵחֲמַת סִבָּה נוֹדַעַת לוֹ, הָאוֹר הַגָּדוֹל שֶׁל יוֹם־טוֹב שֶׁל רֹאשׁ־הַשָּׁנָה, בּוֹ אָנוּ נִדְרָשִׁים לִתֵּן כֶּתֶר־מְלוּכָה בְּרֹאשׁ צַדִּיקוֹ־שֶׁל־עוֹלָם, הוּא אוֹר שֶׁאוֹפֵף כָּל יְהוּדִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, תֵּכֶף בְּהִתְקַדֶּשׁ חַג.
דָּבָר זֶה, שֶׁאָנוּ, כֻּלָּנוּ, כָּל הַבָּתִּים וְכָל הַפְּרָטִים, כְּלוּלִים בְּכִנּוּן הַמַּלְכוּת, בַּיּוֹם אֲשֶׁר בּוֹ תִּנָּשֵׂא מַלְכוּתֶךָ – הוּא דָּבָר שֶׁקָּבַע ה' בְּעוֹלָמוֹ, שֶׁדַּיְקָא בְּנֵי בַּחוּרָיו, אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב נוֹשְׂאֵי דֶּגֶל אוֹרָיְיתָא דְקָדְמָה לַבְּרִיאָה, הֵם אֵלּוּ שֶׁיַּכְתִּירוּ רֹאשׁ צַדִּיק, וְזֶה לֹא תָּלוּי בַּ'הֶרְגֵּשׁ' שֶׁלָּהֶם, אִם כִּי בִּקְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל הַכְּלָלִית הַכְּלוּלָה בַּצַּדִּיקִים הָאוֹמְרִים: קָדוֹשׁ הַחֹדֶשׁ… "מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים", אֲבָל צָרִיךְ לָדַעַת, שֶׁ'הוּא' זֶה שֶׁמְקַדֵּשׁ אֶת יִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים, וְכָל הָאֲוִירָה הַנִּלְוֵית לָנוּ עַל יְדֵי הִתְבּוֹנְנוּת, אוֹ אֲוִירָה כְּלָלִית בְּנֻסַּח וּבְלִמּוּד מְסֻיָּם, הִיא רַק הָרָצוֹן הַיְּהוּדִי לְהִכָּלֵל בָּרָצוֹן הָאֱלֹקִי הַכְּלָלִי, שֶׁכָּאן הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ תּוֹבֵעַ אֶת הִתְגַּלּוּתוֹ כְּמֶלֶךְ, מֵרֹב רַחֲמָיו וַחֲסָדָיו הָרַבִּים.
הַתְּשׁוּבָה שֶׁל חֹדֶשׁ אֱלוּל, דַּיְקָא בִּזְמַן הִתְגַּלּוּת הָרַחֲמִים, מְעִידָה, כִּי כָּאן מִתְרַחֶשֶׁת הֲכָנָה דְּרַבָּה לִקְרַאת אֵרוּעַ גָּדוֹל וְנוֹצֵץ, שֶׁל אוֹר קָדוֹשׁ שֶׁל "הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ" (זכריה ט, ט), הַמִּתְרַגֵּשׁ וּבָא לְעוֹלָם, וְעִם הָאוֹר הַזֶּה נִמְשָׁךְ הַדִּין שֶׁל רֹאשׁ־הַשָּׁנָה, עַל מִי אַתָּה מֶלֶךְ? כִּי 'אֵין מֶלֶךְ בְּלֹא עָם', וְאַיֵּה הָעָם? "וְאִם אָב אָנִי אַיֵּה כְבוֹדִי? וְאִם אֲדוֹנִים אָנִי אַיֵּה מוֹרָאִי?" (מלאכי א, ו), וְ'אִי מַלְכָּא אֲנָא מַדּוּעַ לֹא אָתִית?!'
וְלָכֵן אָז אָנוּ עוֹסְקִים בְּכִנּוּן הָעָם, שֶׁיִּהְיֶה לְהַמֶּלֶךְ עַם שֶׁעָלָיו יוּכַל לִמְלֹךְ זֶה אֲשֶׁר לְבַדּוֹ יִמְלוֹךְ נוֹרָא.
וְכַאֲשֶׁר הָעָם הַמֻּזְמָן לְהַכְתָּרָה מְנַקֶּה אֶת עַצְמוֹ, אֲזַי הַשִּׂמְחָה עֲצוּמָה. בְּהִתְבּוֹנְנוּת מְעֻטָּה יָכוֹל כָּל יְהוּדִי, מִבְּלִי הַבֵּט עַל מַצָּבוֹ, הָרוּחָנִי וְהַגַּשְׁמִי, וּמִבְּלִי הִתְחַשֵּׁב בַּצִּבְיוֹן הַגַּשְׁמִי וְהַחִיצוֹנִי שֶׁל הֶחָג שֶׁנִּכְפָּה עָלָיו בְּמִעוּט שֵׁנָה, אוֹ בְּמִעוּט אֲכִילָה אוֹ שְׁאָר אִי־נוֹחוּת. אֲבָל מַה זֶה לְעֶצֶם הָעִנְיָן? שֶׁאֲנִי, הַפָּחוּת שֶׁבָּעָם, אֵיךְ שֶׁאֲנִי… הֻזְמַנְתִּי לִמְעוֹן הַמַּלְכוּת לְהַכְתִּיר אֶת אַלּוּפוֹ־שֶׁל־עוֹלָם וְלֵהָנוֹת מֵ'אוֹר־פְּנֵי־מֶלֶךְ־חַיִּים', וּלְהַכְרִיז שֶׁכָּל הַחַיִּים שֶׁלִּי הֵם – "לְמַעַנְךָ אֱלֹקִים חַיִּים".
רֹאשׁ־הַשָּׁנָה הִיא הַמְלָכָה, הַמְלָכַת הַמַּלְכוּת שֶׁל מֶלֶךְ־מַלְכֵי־הַמְּלָכִים עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, בֶּאֱמוּנָה בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם וּבְיִּחוּל לְבִטּוּל הַדֵּעוֹת הַדּוֹחֲקוֹת רַגְלֵי הַשְּׁכִינָה, וְכָל הָרִשְׁעָה כְּעָשָׁן תִּכְלָה כִּי תַּעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדוֹן מִן הָאָרֶץ, הַזָּדוֹן הוּא לְהַמְשִׁיל מֶמְשָׁלָה שֶׁאֵינָהּ כַדָּת, הַחַטָּאת הִיא הַפֵּרוּד מֵהַדְּבֵקוּת הָאֱלוֹקִית… כְּשֶׁיְּהוּדִי יוֹדֵעַ מַה הוּא עוֹשֶׂה בְּרֹאשׁ־הַשָּׁנָה, הוּא מִתְגַּעְגֵּעַ מְאֹד אֶל הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ בַּיּוֹם הַזֶּה, כִּי אֲנִי חֵלֶק מִקּוֹמָה שְׁלֵמָה, אֲנִי מֵאֵלּוּ שֶׁהַמַּלְכוּת תֵּעָשֶׂה פַּרְצוּף בִּפְנֵי עַצְמָהּ, וְיִהְיֶה יִחוּד גָּדוֹל בָּעוֹלָם, הָעֲבוֹדָה שֶׁל רֹאשׁ־הַשָּׁנָה, הוּא לַחֲווֹת מַלְכוּת… לְהַרְגִּישׁ בֶּאֱמֶת בְּכָל הַהֲוָיָה שֶׁל הָאָדָם שֶׁהוּא נִמְלַךְ־מַמְלִיךְ־מוֹלֵךְ… לֹא רַק בְּהַצְהָרוֹת וּבִנְעִימוּת הַנֻּסָּח – מְלוֹךְ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בִּכְבוֹדֶךָ… אֶלָּא גַּם בִּפְנִים, בְּתוֹךְ עֹמֶק הֲוָיַת הַלֵּב, הָאָדָם צָרִיךְ לְהַרְגִּישׁ שֶׁהוּא מְשַׁעְבֵּד אֶת עַצְמוֹ בְּהִתְמַסְּרוּת אֶל מֶלֶךְ הַכָּבוֹד, וְאָז הָאָזְנַיִם שׁוֹמְעוֹת טוֹב אֶת הַפְּתִיחָה לְרֹאשׁ־הַשָּׁנָה – מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד? מִי הוּא זֶה הַמֶּלֶךְ הַזֶּה שֶׁאַתָּה הוֹלֵךְ לוֹמַר לוֹ הֲמוֹן הַמְלָכוֹת וְשִׁבְחֵי הַכְתָּרָה? הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד – הוּא סוֹד הַחִיּוּת שֶׁל כָּל הַחַיִּים, שֶׁמַּהוּתָם הוּא 'כָּבוֹד' הַנִּקְרָא "אֵם כָּל חַי", כַּיָּדוּעַ,
אַף מִי שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם יְדִיעָה בַּסְּפָרִים אוֹ שֶׁלֹּא יוֹדֵעַ כְּלוּם בִּפְשִׁיטוּת, אִם רַק יַחְשֹׁב עַל הַדָּבָר הַזֶּה – שֶׁמֶּלֶךְ הָעוֹלָם, בָּרוּךְ־הוּא, בָּחַר בִּי מַמָּשׁ, לִהְיוֹת חֵלֶק מֵהַהַמְלָכָה שֶׁלּוֹ, אֵיזוֹ שֻׁתָּפוּת זוֹ! אֵיזֶה אוֹר זֶה לִהְיוֹת מֵעַבְדֵי ה' וּמִבְּנֵי הֵיכָלָא דְּמַלְכָּא בְּיוֹם גְּנוּסִיָא דִּילֵיהּ…
אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לוֹ, אַשְׁרֵי מִי שֶׁיּוֹדְעִים לְפַתּוֹת אֶת בּוֹרְאָם בִּתְרוּעָה…