הסימן של עבודת השם
ב' דחול המועד סוכות תשפ"א
יעקב אבינו מגלם את השלמות היהודית, ההגדרות של שמותיו יעקב וישראל, הן הדרגות השונות הקיימות בנשמות ישראל, אך גם בכל איש ישראל יש שתי בחינות יעקב וישראל, כי פעם הוא עובד את השם בסוד יעקב ופעם הוא עובד את השם בסוד ישראל. ההשלמה בין הקצוות, ללא קוטביות לאף צד – זהו יעקב, שמו שלם, ענינו ומהותו שלמים, רק השלם יכול לעבוד את ה', כי האדם בעל תכונות הנפש חסרות – הוא יעוות לצד מסויים, ומה עושים? תוך כדי עבודת השם מקבלים את השלמות, וזהו הסימן על עבודת השם – שלימות, ככל שאדם יותר נמשך אל השלימות הוא יותר עובד ה', כי עבודת ה' הופכת את הבהמה שבאדם לאדם מזוכך ונקי. לכן עם בני ישראל נקראים על שם יעקב, יעקב שלימא, השלם בכל מיני שלמות, שיצאו ממנו י"ב שבטי י"ה עדות לישראל, התבררות הסיגים כבר נעשתה מקודם, הוא בא אל המיוחד, לנטוע את שני הקצוות כאחד, הכרעת הרחמים והתפארת שבין החסד והגבורה, הדרך האמצעית הממוצעת המכילה את כל הצדדים ונותנת להם ביטוי.