לַהוֹרִים הַחֲשׁוּבִים וְלַתַּלְמִידִים הַיְּקָרִים
שַׁבָּת שָׁלוֹם וּמְבֹרָךְ!
הַיְּשִׁיבָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁלָּנוּ, שֶׁגָּמְרָה אֹמֶר לְהָנִיף אֶת דֶּגֶל הַתּוֹרָה וְאַהֲבָתָהּ לְמַעְלָה וּלְמַעְלָה, מְנִיבָה אֶת הַפֵּרוֹת הָרְצוּיִים, יוֹתֵר וְיוֹתֵר בַּחוּרֵי חֶמֶד נִשְׁאָבִים לְמַעְגַּל הַחֶדְוָה הַזֶּה, שֶׁל לִלְמֹד עַל מְנָת לְלַמֵּד, לִהְיוֹת שָׁקוּעַ בְּעוֹלָמָהּ שֶׁל תּוֹרָה, לִלְמֹד בֶּאֱמֶת כְּדֵי לְהִתְחַבֵּר לַתּוֹרָה, כְּדֵי לֶאֱהֹב אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נוֹתֵן הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה.
נְעָרִים צְעִירִים שֶׁנִּמְצָאִים בְּמָקוֹם שֶׁמַּחְדִּירִים אַהֲבַת הַתּוֹרָה – זְכוּת גְּדוֹלָה הִיא לָהֶם, כִּי חַיִּים לְלֹא אַהֲבַת הַתּוֹרָה – אֵינָם חַיִּים בִּכְלָל. גַּם אִם אָדָם לוֹמֵד תּוֹרָה, וְיֵשׁ לוֹ שִׁעוּרִים פֹּה וְשָׁם, אֲבָל אִם אֵינוֹ חוֹרֵט עַל לִבּוֹ, שֶׁהַתּוֹרָה הִיא מְקוֹר הַחַיִּים מַמָּשׁ, וּכְשֵׁם שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַפְסִיק אֶת מְקוֹר הַנְּשִׁימָה שֶׁל הָאָדָם, מְקוֹר חִיּוּתוֹ, כְּמוֹ כֵן אִי אֶפְשָׁר לְהַפְסִיק אֶת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲפִלּוּ לְיוֹם אֶחָד. כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ. הַאִם מִישֶׁהוּ מְשַׂחֵק עִם הָאֲרִיכוּת יָמִים וְשָׁנִים שֶׁלּוֹ? הַאִם מִישֶׁהוּ בֶּאֱמֶת זוֹכֶה לְהַשְׁווֹת אֶת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה לַחַיִּים שֶׁלּוֹ מַמָּשׁ?
זֹאת יְשִׁיבָתֵנוּ, זֹאת תִּפְאַרְתֵּנוּ, תִּפְאֶרֶת הַתּוֹרָה, תִּפְאֶרֶת הַצַּדִּיק, תִּפְאֶרֶת מוֹהֲרָא"שׁ. אָנוּ חוֹזְרִים וּמְשַׁנְּנִים לְלֹא הֶרֶף, כִּי אָדָם לְלֹא תּוֹרָה אֵינוֹ אָדָם בִּכְלָל, מִי שֶׁלֹּא מֵבִין אֶת הַמִּשְׁפָּט הַזֶּה, אוֹ חוֹלֵק עָלָיו, זֶהוּ סִימָן שֶׁלֹּא בָּא בְּשַׁעֲרֵי תּוֹרָה מֵעוֹלָם. כִּי הַתּוֹרָה מְתוּקָה מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים, כִּפְשׁוּטוֹ מַמָּשׁ. זֹאת הַגְדָּרָה מְאֹד קוֹלַעַת. מִי שֶׁזּוֹכֶה לִלְמֹד תּוֹרָה – זוֹכֶה לְחַיִּים אֲמִתִּיִּים, יֵשׁ לוֹ לְמַּה לָקוּם בַּבֹּקֶר, יֵשׁ לוֹ אֶת הַשַּׁלְוָה שֶׁכָּל נֶפֶשׁ כֹּה מְבַקֶּשֶׁת בְּעוֹלָמָהּ, וְאֵינָהּ מוֹצֵאת מָנוֹחַ.
בִּלְעָם הָרָשָׁע, בִּרְצוֹתוֹ לְקַלֵּל אֶת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וְהִתְהַפֵּךְ לוֹ לִבְרָכָה, עָנָה וְאָמַר – מַה טּוֹבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל. מִבִּרְכוֹתָיו שֶׁל אוֹתוֹ רָשָׁע, לְמֵדִים אָנוּ שֶׁצָּרָה עֵינוֹ בְּאָהֳלוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, אֹהֶל הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, מְקוֹם שֶׁמְּגַדְּלִים בּוֹ תּוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם. וְאַךְ אוֹסִיף בְּדֶרֶךְ אֶפְשָׁר, אֹהֶל – הוּא מְקוֹם מְגוּרִים אֲרָעִי, מִשְׁכַּן הוּא מְקוֹם מְגוּרִים קָבוּעַ. כְּשֶׁבִּלְעָם רָצָה לְדַבֵּר עַל הָאֹהֶל – הָאַרְעִי, עַל לִמּוּד הַתּוֹרָה בְּרִפְרוּף, בְּדֶרֶךְ אֲרָעִי, הַיּוֹם כֵּן מָחָר אוּלַי, מָחֳרָתַיִם אִם יִהְיֶה חֵשֶׁק… זֹאת בְּחִינַת יַעֲקֹב, הַבְּחִינָה הַנְּמוּכָה יוֹתֵר. אֲבָל מִשְׁכַּן הוּא מָקוֹם קָבוּעַ יוֹתֵר מֵאֹהֶל, שָׁם שׁוֹכֶנֶת הַתּוֹרָה בִּקְבִיעוּת עֲצוּמָה, שָׁם זֶה כְּבָר הַשֵּׁם הַמְּרוֹמָם 'יִשְׂרָאֵל'.
זֶהוּ הַסּוֹד שֶׁל יְשִׁיבָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה – לְהָרִים אֶת הָעִנְיָן שֶׁל לִמּוּד הַתּוֹרָה, וּלְהַצִּיבוֹ בַּמָּקוֹם הַגָּבוֹהַּ בְּיוֹתֵר בְּסֻלָּם הָעֲדִיפוּיוֹת שֶׁלָּנוּ. אָדָם יָכוֹל לְוַתֵּר עַל הַרְבֵּה דְּבָרִים בְּחַיָּיו, אֲבָל עַל אֲוִיר וּמַיִם אֵינוֹ יָכוֹל לְוַתֵּר – גַּם אִם יְנַסֶּה. הֵם הַחַיִּים שֶׁלּוֹ. עַל כָּל הַדְּבָרִים אֶפְשָׁר אוּלַי לְוַתֵּר, אֲבָל עַל לִמּוּד הַתּוֹרָה, עַל יְדִיעַת הַתּוֹרָה – אִי אֶפְשָׁר לְוַתֵּר כְּלָל, כִּי הִיא הַמַּיִם, הִיא הָאֲוִיר, כָּךְ כִּפְשׁוּטוֹ.
וּבְכָךְ נָבִין אֶת הַקֶּטַע הַנִּפְלָא שֶׁכָּתַב מוֹהֲרָא"שׁ זי"ע בְּסִפְרוֹ הַקָּדוֹשׁ 'אֲשֶׁר בַּנַּחַל' (חֵלֶק פג עַמּוּד רג): 'רְאֵה לִקְבֹּעַ לְעַצְמְךָ שִׁעוּר עִיּוּן בִּגְמָרָא, שֶׁהַשִּׁעוּר הַזֶּה הוּא מַה שֶׁתִּלְמַד בַּיְּשִׁיבָה, וְתַחְזֹר עַל הַשִּׁיעוּר פְּעָמִים אֵין מִסְפָּר עִם מְפָרְשִׁים בְּאֹפֶן שֶׁתָּבִין אֶת עֹמֶק הַגְּמָרָא, וְזֶה יִפְתַּח אֶת מֹחֲךָ לַהַשָּׂגוֹת אֱלֹקוּת, כִּי אֵין לְךָ עוֹד דָּבָר הַפּוֹתֵחַ אֶת הַמֹּחַ בַּהַשָּׂגוֹת אֱלֹקוּת כְּמוֹ לִמּוּד גְּמָרָא בְּעִיּוּן'.
שִׂימוּ לֵב אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ הַיְּקָרִים, אֵיךְ שֶׁיֵּשׁ כָּאן בִּטּוּי נִשְׂגָּב, חִדּוּשׁ שֶׁבַּחִדּוּשִׁים, אֵיךְ מוֹהֲרָא"שׁ הַקָּדוֹשׁ קוֹשֵׁר אֶת עִנְיַן לִמּוּד הַתּוֹרָה עִם גִּלּוּי אֱלֹקוּת. הַאִם מְצָאתֶם בְּסֵפֶר כָּלְשֶׁהוּ בִּטּוּי כָּזֶה? אֵלּוּ הַמִּלִּים שֶׁמַּנְחוֹת אוֹתָנוּ לִמְסֹר אֶת הַנֶּפֶשׁ לְהַחְדִּיר בִּילָדֵינוּ אֶת הַקְּדוֹשָׁה הַנִּשְׂגָּבָה הַזֹּאת.
עַל גֹּדֶל הַתִּקּוּן הַנּוֹרָא שֶׁזּוֹכֶה הָאָדָם עַל יְדֵי יְגִיעַת הַתּוֹרָה, כְּדֶרֶךְ יְשִׁיבָתֵנוּ, לְמֵדִים אָנוּ בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל: כְשֶׁאָדָם עוֹבֵר עֲבֵרָה, חַס וְשָׁלוֹם, אָז הָעֲבֵרָה וְהֶעָווֹן נֶחֱקָק עַל עַצְמוֹתָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (יְחֶזְקֵאל לב): "וַתְּהִי עֲוֹנוֹתָם עַל עַצְמוֹתָם". וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לָצֵאת מִזֶּה, כִּי אִם עַל יְדֵי הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת אַנְפִּין נְהִירִין, שֶׁהִיא הַהֶפֶךְ מִכָּל הַתַּאֲווֹת וְהַמִּדּוֹת, שֶׁהֵם בְּחִינַת אַנְפִּין חֲשׁוּכִין שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הָעֲבֵרוֹת, חַס וְשָׁלוֹם. כִּי צָרִיךְ הָאָדָם לְהִתְיַגֵּעַ בַּתּוֹרָה וּלְהָמִית עַצְמוֹ עָלֶיהָ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַזַ"ל (בְּרָכוֹת סג:): עַל פָּסוּק (בַּמִּדְבָּר יט): "זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל", 'אֵין הַתּוֹרָה מִתְקַיֶּמֶת אֶלָּא בְּמִי שֶׁמֵּמִית עַצְמוֹ עָלֶיהָ', דְּהַיְנוּ עַצְמִיּוּתוֹ, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַמִּדּוֹת רָעוֹת וְהַתַּאֲווֹת רָעוֹת, שֶׁמֵּהֶם כָּל הַפְּגָמִים הַחֲקוּקִים עַל עַצְמוֹתָיו כַּנַּ"ל. כִּי צָרִיךְ לְהִתְיַגֵּעַ בְּהַתּוֹרָה עַד שֶׁיִּזְכֶּה לְהָבִין אוֹתָהּ, דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּצֵא מִבְּחִינַת אַנְפִּין חֲשׁוּכִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת חַשְׁכוּת וְהַסְתָּרַת הַיְדִיעָה, לִבְחִינַת אַנְפִּין נְהִירִין, שֶׁהֵם בְּחִינַת יְדִיעַת וְהַשָֹּגַת הַתּוֹרָה.
וְאֵין זוֹ סְתִירָה כְּלָל לְ'סֵדֶר דֶּרֶךְ הַלִּמּוּד' שֶׁל רַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁחוֹזֵר וּמְלַמֵּד אוֹתָנוּ מוֹהֲרָא"שׁ בְּלִי הֶרֶף, לֹא רַק שֶׁאֵינָהּ סְתִירָה, אֶלָּא הִיא הַשְׁלָמָה שֶׁלָּהּ, הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַתּוֹרָה שֶׁאָנוּ חוֹזְרִים וּמְשַׁנְּנִים, וְכִלְשׁוֹן שֶׁל מוֹהֲרָא"שׁ – פְּעָמִים אֵין מִסְפָּר, יִגְרֹם לַשֵּׂכֶל הַזֶּה לִגְרֹס וּלְהַפְנִים תּוֹךְ כְּדֵי… אַשְׁרֵנוּ מַה טוֹב חֶלְקֵנוּ.
אֲנִי מְקַוֶּה שֶׁכָּל מִי שֶׁאוֹהֵב אֶת הַשֵּׁם יִדְבַּק בְּהִתְלַהֲבוּת שֶׁלָּנוּ, לִגְרֹם לַמָּקוֹם הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה לִהְיוֹת מְקוֹם תּוֹרָה, כִּרְצוֹנוֹ שֶׁל צַדִּיק.
אוֹהֲבְכֶם בֶּאֱמֶת וּבְתָמִים
שְׁלֹמֹה בָּרוּךְ בְּלוֹי