{ניחוח הכח}

תן עוצמה לילד שלך!

טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם התנהגותו כלפיו היא מעולה שבמעולות, אך תמיד יחוש בניחוח הכח, את התחושה הזאת היא יעביר לזולתו. כך נוכחים פעמים רבות לראות את האנשים המשפיעים, שאמורים להיות משכמם ומעלה, נפגעים מעט מגילוי העצמאות מתעקשת מעט של חניכיהם, בתת מודע שלהם היו רוצים לראות את המושפעים, כאז, חלשים ושבריריים, כדי שתחושת הכח תהדהד ותמשיך לפרנס את האגו.

אין הדבר הזה בא מרוע ח"ו, על פי הרוב הענין הזה נע על מעגל מאד נעלם ונסתר, וכמעט שאינו מורגש, הוא גם עטוף בתירוצי מניעים שונים לגמרי, ככל התכונות האנושיות המורכבות, האדם שאינו מובחן בנפשו בחדות, יכול שלא להיתקל במפלצת רדומה זו, כל ימי חייו.

כאשר המשפיע לוקה בכך, הוא בונה במו התנהגותו, חומה בצורה גבוהה ורמה, בינו לבין מושפעיו, הם ירגישו, ביום מן הימים, כי המשפיע – בעל הכוח הגדול – מחליש אותם ולא מעצים, מי שנותר לה קצת כוח, יקום ויברח לתדהמת המשפיע שלא יבין, כנראה, מה קרה לכל הטוב הגדול הזה.

בחינוך יש לניחוח הכח תפקיד הרסני ובונה כאחד. האבא מצטייר בעיני ילדו הקט, הנגמל והמתגבר כבעל הכח הגדול ביותר בעולם. תכונת ילד זו, החדיר הקב"ה בכל האנושות, שעל פי הרוב, כשהכל נורמאלי, ילד רואה באביו משהו מיוחד שאין באנשים אחרים. על הכח הזה הוא סומך, זה נותן לו יציבות ובטחון, שעמם הוא יכול לפרוח בחייו, ילד שהוריו החזקים, לפחות בעיניו, רפדו לו את עולם התוהו והחידה ביציבות בוטחת, הוא אדם יציב ורגוע, זה החלק הבונה שבכח.

אין אפשרות להעניק כח מזויף, הכח חייב להיות ממקום אמיתי, חזק ואמיץ ככח של ממש, כח מדביק כח, הילד מטמיע את תחושות הכח האנושי האמיץ בתכונותיו שלו, הוא נוהג כאביו, הוא יתרגל להיישיר מבט לחיים, לראות את היכולות ולא את הנפילות, הוא יהיה מסוגל לקבל על עצמו עשיה ולהעיז לפעול, מתוך אמונה שיש לו כח להצליח. זו מתנה טובה ועצומה שאבא יכול וחייב לתת לילדו.

כאן מגיע הגבול הדק בין 'להעניק כח', לבין 'להחליש על ידי כח', בשימת לב בהתנהגות של הורים רבים, אנחנו רואים את האבא היודע, המצליח, הכוחני והמושלם בעיני ילדו, ואף על פי כן, הילד הזה חווה את עצמו כרפוס וחלש מאין כמוהו, רק אבא יודע, אני לא מסוגל לכלום… למה זה? היכן היא ההטמעה המבורכת שדברנו עליה? איך לא הצליח האבא להעביר את גישת הכח הפנימי לילד המסכן? מסכן אמרנו, כי הוא הופך לכזה, כאשר לוקחים ממנו את עיקר החיים – הכח לפעול.

כאשר ההורה משדר לילד – אתה לא יכול, בוא ואראה לך איך עושים… הוא מקרין לו כח אומנם, אבל כח מסרס, לא כח מפעיל, הוא מעביר לו מסר, יש כאלו שיש להם כח – וזה אני, ויש כאלו שאין להם כח – כמו אתה! הדבר הזה נטמע היטב במדעיו, וככל שניחוח הכח הלא טוב חזק יותר, כך הטיפול שיצטרך הילד-הנער-הבוגר עמוק יותר, משום שההורה הזה השחית את כוחו של בנו.

על ההורה לדעת, ש'כח' אין הכונה הצלחה… הנער – נער הוא, הדברים שהוא יעשה ייעשו בהתחשב בנערותו וילדותו, הוא לא יכול להצליח, הוא לא יכול להיות מסודר, הוא לא יכול להיות עקבי, הוא לא יכול להיות מתמיד וכו', אלא אם כן הוא יתרגל להיות כזה, אם ההעצמה של הכח שלו, בתחילה מהשלב הראשוני, בהצלחה החלקית שלו, ביכולת היחסית שלו – הוא יתרגל לעשות דברים לבד, כי יבין שהוא טוב בזה, הוא לא ימתין שמישהו יעשה במקומו את הדברים, כמו שאבא היה תמיד אומר לו: עזוב, בוא תראה איך עושים…

התפקיד שעליו הפקדתם את פלוני מילדכם, נעשה לא כמו שרציתם, עיצרו רגע לפני ההתפרצות: אי אפשר לסמוך עליך! משום שאם אתם מקרינים לילד שאי אפשר לסמוך עליו, ולא רק בדיבור כי אם גם במבטים המאכזבים – אתם באמת לא תוכלו לסמוך עליהם יותר.

הגישה הנבונה היא, שכל ילד יכול – אם אך יתרגל לעשות דברים! לפני שהוא מתחיל להתרגל הוא חייב להאמין שניתן לפעול ולעשות דברים, לכך הוא זקוק אותך – אבא חזק! הוא צריך לשמוע פעמים רבות: אתה יכול, אתה יכול… אל תהיה גדול עליו, אל תנצל את הכח, הגיל והנסיון שלך להיות 'מעליו', להדגים לו כמה צריך להיות מוצלח ונכון.

לפעמים הילד מספר סיפור כלשהו, על קורות הימים, היסטוריה ותולדות הגדולים, הדברים אינם מדוייקים, לוקים בחסר בולט, כלי מפי כלי, עם תמימות ונאיביות של ילד תם הקולט דברים כפשוטם, ללא הבחנה בניואנסים, אל תבטלו את דבריו: מה אתה יודע… או: לא כך אלא כך… תנו לילד לשגות, אל תהיו צודקים תמיד, הוא גם זכאי ליהנות מתחושת הנצחון והידע, זה רק יעצים אותו.

רבי נחמן כותב בספר המידות: הבנים שוטים כשאביהם כעסן. אולי כדאי להקיש את הסעיף העקרוני הזה גם לענינינו, ובצדק ניתן לומר, הבנים חלשים כשאביהם חזק… שזהו פירוש די מדויק לכעסן, המבקר, והבלתי מקבל – תנו להם את הכח – הורים יקרים! יום יבוא, תזכו לראות, כמה חזקים הם יהיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות