{סבל המחשבה}

נקודות למחשבה

מאת הרב דוד ברייטקוף

טז טבת תשפ"א

אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי שזוכה למצוא דרך לנהל את מחשבותיו, מוצא באותה המציאה גם את הדרך לנהל את היחס שלו כלפי הדבר שקרא לו לפני כן, בהכרח,  'סבל'.

המחשבה, היא המתווכת בין המציאות החיצונית לפנימית. המבנים המחשבתיים, הם תבניות אוטומטיות שמגיבות בהתאם לתיכנות. אם האדם לא הביא את האור, אור המודעות העצמית, שבאמצעותו ניתן להתבונן על מערכות מופלאות אלו, ולנהל אותם על פי בחירה, הן יפעלו באופן עצמאי, וישעבדו אליהן את האדם.
התיכנות הוא פשוט. הישרדות.  מנגנון ששומר על הגוף,  הפיזי, הרגשי, המנטלי,  מאיומים.
הוא כולל גם מנגנון להתרחק מסבל (ישיר או עקיף, בהווה או בעתיד) ולהתקרב לעונג.
פחד ותשוקה. הם שני הקטבים שמנהלים את מערכת ההישרדות של האדם.
המערכת מבוססת על הנחות יסוד, שמתקבלות מבית הגידול ומההיגיון, וכן על למידה מתמשכת ממאורעות החיים.
כל סבל מצריך חשיבה. אדם לא יכול לדעת שהוא סובל אם לא יאמין למחשבה :  מה שקורה לי כעת הוא סבל.
וכן, הוא צריך להאמין למחשבה : זה לא אמור לקרות. לא לי. לא עכשיו. וכיוצא בזה.
בלי אלו לא יכול להתרחש סבל. (להבדיל למשל מכאב פיזי, שזה משהו עצבי, ולא עליו מדובר כמובן) ומאידך, אם ידע לתת מענה, או להתערב בדפוסי החשיבה הללו, הוא יוכל לשנות את היחס שלו למאורעות חייו.
זוהי מתנת האמונה, כשהיא מיושמת באופן מעשי – מחשבתי – תודעתי. היא מחוללת התמרה עמוקה בעולם הרגש,  ומאפשרת למי שמתרגל אותה, שחרור הדרגתי מכל הסבל שבעולם. שנזכה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות