{עֹנֶג מְדֻיָּק}

עֹנֶג מְדֻיָּק

ו' תמוז תשפ"ב

 

רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת פִתּולי הַמְאֹרָעוֹת שֶׁיִּפְקְדוּ אוֹתָם, הֵם יְכוֹלִים לַחֲשֹׁב עַל מָקוֹם שֶׁהוּא טוֹב, אַךְ אַחֲרִיתוֹ תְּהוֹמִי מֵאֵין כָּמוֹהוּ, חֶרְדַת הַקִּיּוּם מַתְנִיעָה אֶת הַמְּצִיאוּת שֶׁלָּהֶם, והמציאות היא ענג, כי אין המציאות יכולה לשרוד ללא ענג, הָעֹנֶג שֶׁהֵם מְבַקְשִׁים לִקְטֹף בִּרְשׁוּת אוֹ שֶׁלֹּא, אֵינוֹ הָעֹנֶג הַמְצֻפֶּה לָהֶם לוּ יְוַתְּרוּ עַל פְּרַס הַנִּחוּמִים וְיַמְתִּינוּ אֶל הָאוֹצָר עַצְמוֹ. לֹא תמיד הערב הוא המועיל, ולא תמיד הוא אכן ערב, כי אין הערב אלא לשעתו, ויהי כאשר פג קסמו – פרח הוא כענן בוקר ואיננו, אך הענג העצמי, אשר לו כולנו זכאים, מוכתר הוא בכתרים של נצח, אינם מפתים כיוצאת החוץ אשר אין לה מרכולת אמיתית, מציעה את עצמה לרגעים, אך האשה החוקית בשיא פשטותה מביאה את החיים, הדרך ללא מוצא שבוחרים אותה רבים, אינה יכולה להקראות בשם דרך כל עוד לא סומנה כמצליחה, דרך החתחתים של קבלת העול המדריך הלא נעים לעיתים, יכולה להקראות כזו, משום שהיא מובילה אל הדיוק, ודיוק מביא את האושר, כי האושר הוא אישור, ואין אישור ללא דיוק, והזוכה לחיות חיי דיוק הוא משתכשך בנהרות שלוה וענג מתמשך, הוא חף מסתירות עצמיות ותהיות לא לו, מי יכול לחיות בשנים? והלוא איננו אלא אחד, ואיך יעמיס שנים או שלשה ויותר באיש אחד, מעמסה זו קורסת כאשר אין יכולת קיבולת והכלה, היכולת של אדם לזגזג בעוד עולמות קוטביים היא יכולת נפרמת עד ללא יכולה עוד, ולא עוד, אלא שהוא מאבד את עולמותיו השונים, כי אין עולמו עולם כלל, כי אם דילוג והתנסות בטעימות מעולמות של דמיון  ועלטה,

המציאות, קודרת ככל שתהיה, היא עדיין המציאות, אך כאשר המציאות נושמת את מציאותה מלא מציאות, הרי שהעולם שלו הוא עולם של 'לא מציאות', ומי יכול לחיות בעולם שכזה, ההצעה לחבור אל הדיוק, היא הצעת חיי נצח, שמושג זה נאסף משנים – גם חיי וגם נצח, המציאותי המדייק זוכה גם לחיים נושמי אמת בעולם זה, וגם יוצר את הנצח שלו באחריתו. אין האדם הנבון נדרש לוותר על תענוגו, אלא לשאוף לתעל את העונג שלו אל הדיוק, כאשר גם יזכה להתענג בדרך של אישור פנימי של שלוה והתמסרות אל עולם ללא סתירות, אין הוא מוותר על כלום כי אם רוכש, הוא מנסה לדאות על גן עדנם של החיים עצמם, למצות את המירב מן החיים, כאשר החיים הם רק סוג של שרידות, ומילוי צרכים חסרים, הרי שאנו במאבק שלא למות, אך מעבר לכך ישנם עולמות אור פנימיים קיימים בנו ומתוכנו, שהם קסומים למדי, ונעלמים עוד יותר, כגודל ישותם המרהיבה כך הסתרתם הנוראית, עולמות אלו קשורים אל העונג המהותי של הנפש השוקקת, היא נימוסית דיה כדי לשבת בשקט כל עוד אינה נדרשת אל הדגל, אך הסקרנים באמת, יכולים לפתוח שערי דעת אל מהויות נעלמות מהם, אינן נעלמות באמת, כי אם מצפות עדיין לתיאור המצב הרוצה, כאשר אין אדם רוצה בדעת, הוא אינו חפץ בחיים, כי חיים ללא דעת אינם חיים, אלא שאפשר כאילו לחיות כך, ומתוך כך החיים דורשים ענג תמידי, אף כי מזויף, לא כן עולם מובנה מפנימיותו, מדויק בחיצוניותו, ובכל מידה שהוא מודד לו הוא שואף זורח אל העולם הקסום האיכותי, הקיים גם כי אינו ידוע לו עדיין, עולם שכזה הוא עולם המבין את הדעת, לא רק קורא אותה, כי הדעת הוא זווג המחבר והמביא תענוג, הרוחניות האלוקית המבעבעת מתוככי ההויה העצמה, אף זו הנסתרת, זועקת את העושק הגדול, שכל התענוגים הזולים, המזוייפים בחלקם או במהותם, הם נובלות ושמץ מאותו תענוג עליון ואמיתי, יש בכלל מנה מאתיים, ועל כן מדוע להסחף אחרי האורחים שקצת לקקו מהארוחה הגדולה, וכל זה עוד לא עונה על השאלה, אם אפשר להיות מוזמן – למה להנות רק מהשיריים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

רוח הקודש צווחת

רוח הקודש צווחת לאור המאורעות הנוראים, מוצאי שמחת תורה תשפ"ד   כשהשר שלום מבעלזא בנה

שגעון גדלות

אוי גדלות, כמה חמקמקה את כ"א אב תש"פ   שגעון גדלות, הוא תדר קיים בעולמנו,

קטגוריות