{עונש ולא נקמה}

סיכום תורת העונש

כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער, עלינו להשתמש בכלי הענישה למען מטרתנו בהשפעה, העונש, יכול להבהיר את ההפסד שבאי הליכה בתלם, והצער יכול לגרום התניה – בשביל הפעם הבאה.

החכם מכל האדם אמר: חושך שבטו שונא בנו, ואוהבו שחרו מוסר, מוסר, מסתבר, הוא רב-אנפין. לפעמים הוא מוסר מסר כלשהו בשמאל דוחה, ולפעמים בימין מקרבת, אבל הצד השוה שבשניהם הוא, שעיקרו ומטרתו – להעביר מסר, להנחיל למידה כלשהי ולהשיג איזו מטרה.

איזו מטרה אנו מבקשים להשיג באמצעות העונש? תלוי את מי שואלים, ניתן לחלק את התשובות לשלשה אבות: א. אני כאן הבעל הבית, ובאמצעות הכח שברשותי אבהיר לך זאת היטב. ב. אני נאלץ לצערך קצת, כדי לעורר את תשומת לבך על הרע שעשית. ג. אני רוצה להעביר לך תורה מסוימת באמצעות כלי חינוכי זה.

מבלי לנקוט עדיין שום עמדה, איזה מהאבות הוא הנכון. ברור לנו, שכל מסר יועבר בצורה היעילה שלו, ובתכלית השלמות. המתכווין להוכיח כח, יעביר את המסר כי החזק הוא השולט בחיים, ותו לא. השני יעביר ההבנה כי צריך לצער את מי שציער אותך. והשלישי יקלוט את התורה שרצו להעביר לו.

ואם תאמרו, כיצד ייתכן, שהילד, החניך וכו' יפתח חיישנים לדעת מה היא "הכונה" בענישה, הלוא מדובר באותו עונש עם שלוש מטרות, וכי לא אחת היא לי אם המטרה כזאת או אחרת? הלא העונש הוא אותו עונש! התשובה היא 'לא' גמור. המענישים למען מטרה מסוימת מבצעים מהלכים אנטי חינוכיים הצפים על פני השטח…

אנחנו צריכים להבין, כי המעניש חייב להיות מונע ממקום של הבנה ולא ממקום של נקמה, כי נקמה היא זמנית, היום אתה החזק, מחר הוא יהיה החזק, ולא חינכת אותו כלום, רק נטעת בו מידה מגונה של נקמנות והתחשבנות, למרות, שברור גם לו שהוא עשה מעשה רע, אך המעשה הרע יישכח, המסר שיהדהד לימי חייו הוא – קח את השליטה בידים, ונצל אותה כראוי.

ננסה למצות בקצירת האומר, כמה מהלא תעשה הקשורים לעונש, ומהם נלמד בכל פעם לגופו של ענין, לעצור מעט ולהתבונן, המעניש אני או נוקם אני? כי גם כדי להעניש צריך המון ידע בחינוך, ולא… העונש הוא חוזר לפתחו של המעניש, מה שלא היה רוצה שיקרה.

  • אין להעניש שלא ממין העבירה, כלומר, אם היה מחדל מסוים באיזה תחום, נסה להעניש באותו תחום, כדי שיובן, שגם אם אתה יכול (להחרים לו את השעון למשל או לאסור עליו להכנס לשיעור שהוא חפץ בו) אתה לא עושה משהו נגדו, משום שהעונש הוא לא נגדו, הוא בשבילו.
  • העונש צריך לבוא בפרופורציה, אין להעניש עונש חמור מאד (גם אם הוא נתפש ככזה רק בעיני הנענש) על עבירה קלה, גם אם התזמון מחייב זאת, וגם למען ישמעו וייראו – אסור להחמיר יותר מחומרת העבירה, כי ייתכן, והנענש יחזור על העבירה, כי יבין שלא העבירה גרמה לעונש, כי אם איזו שנאה או משהו וכו', ואם כן למה עליו להמנע מהעבירה?
  • לפני שנותנים עונש, צריך לשוחח עם הנענש, להבהיר לו את חומרת המעשה, ואת הסיבה הברורה שהוא נענש עליה… לנסות לבדוק האם הוא הבין שנהג לא נכון, האם הוא מבין שעליו להיענש, וכן כדאי לשאול, לדעתו, מה העונש הראוי לו, תתפלאו לגלות, שהוא יחמיר יותר מכם בעונשו, כאשר יבין שעליו להיענש.
  • אם קבוצה חטאה, אין להעניש את כולם באותו עונש, משום שכנראה, בכל קבוצה יש את המנהיגים, הנגררים והלא מודעים, לכל אחד עונש אחר, לפי ה'מאמץ' בחטא. וכך גם לא יוצרים קואליציה נגד המחנך, שבמעגלה מתחזקים בחטא ולא בתיקון.
  • אזהרה לפני עונש, אם זה אפשרי – כדאי שידע החוטא 'לפני' העבירה, מה יהיה עונשו, בכך, כאשר בוחר מרצונו להכנס לקורת-הגג של העונש, לא ילין על אף אחד, "ייענש בחומרה" הוא יותר מדי כוללני ומתחבא. כי תמיד יחשוב שהעונש יסלח לו וכו', לא כן כאשר בעונש 'רשום לצד החוק'.
  • אין לבצע עונש מתוך הנאה! אם אתה חש איזה עונג של עשיית-צדק בשעת העבירה, תדע שיש כאן מעשה פסול, שמקרין רוע ושחיתות, ובכך אתה מעניש את עצמך, אי לכך, אין מענישים למען תיקון החוק שלא נאכף דיו, כי בכך מעבירים מסר: אתה נענש ככלי לשיפור תדמיתי וחוקיי.

הרשימה זאת היא חלקית בלבד, ועוד חזון למועד להמשיך בנושא חשוב זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות