אורות שהכלים לא מעמעמים אותם
יום ראשון לסדר דברים כ"ז תמוז תש"פ
משה רבינו, כבד פה וכבד לשון, מדבר דברים, אלה הדברים… הכלים לא חשובים כל כך כמו האורות, אסור למשה להיות רהוט, חד משמעי, כי הוא כולל את כולם, גם את אלו שלא יודעים כלום, אם הוא חזק וכשרוני, מה יעשה זה שאינו יודע לשאול, זה שמגמגם במסלול חייו, הוא ישאר מאחור, ועיניו כלות לראות את כל החכמים שבעי רצון מתורת משה, אלה הדברים, כתוב במדרש, שמי שלומד תורה יש לו דברים, יש לו דיבורים, גם הדיבורים שלנו דיבורים הם, גם התורה שלנו – תורה היא, משה גנוז בנו גם, מנהיג ענק של עם נצחי, ובקושי יודע לדבר, זה בדיוק הענין.
תורה אמיתית אינה צריכה שכנועים, צריך פשוט לדעת אותה, להרגיש אותה, לטעום ממנה, אחר כך אתה כבר תשכנע… משה רבינו, לא היה יכול להוסיף את הכלים שלו על תורת השם תמימה, הוא היה יכול להיות הצינור המעביר, נקי וטהור בתכלית הטהרה, דבר ה' במאה אחוז, תורה היא כמו אהבה, אתה בטוח בענין שלה, אין לך ספקות, אין לך תהיות, תורה שנוגעת ללב, אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל, חומש דברים, חזרה על כל התורה כולה – תדבר אל בני ישראל, לא כל דיבור נקרא דיבור, דיבור שלא מדובר לבני ישראל – אינו דיבור. הם חלק מהתורה, ישראל.
כל יהודי בכל מקום שהוא נמצא, בכל מצב שהוא נמצא, הוא יושב וכותב תורה, מעשיו ועניניו – תורה הם, בזוהר הקדוש כתוב, שיש חידושי תורה ויש חידושי תורה, יש חידושי תורה אמיתיים שנבראים מהם שמים חדשים, ויש חידושי תורה שקריים שנבראים מהם רקיעים דשוא, מה הם חידושי התורה? יהודי שחי בעולמו של הקב"ה, והוא דבוק בחי החיים, מכיר את בוראו, וחי את חייו מתוך הכרת הבורא, אהבתו ויראתו, וזרימת חייו היא זרימה אלוקית של חיים נצחיים, הרי שחייו בעצמם הם חידושי תורה, החיים הפשוטים שלו, הם כלים לאור האלוקי בעולמנו, אבל כאשר החיים מנותקים מהאור, כשיהודי חי בשכחת אלוקים, הרי שהחידושי חיים שלו, הם שמים של שווא, שמים זה תמהון, תוהו, שאין יודעים כלל, והוא מייצר את החיים שלו מן התוהו, לא חבל?
בפרשה זו, משה רבינו מוכיח את ישראל, הוא רוצה לקרב אותם אל הקדושה, במדרגה של נצח, לא עם תהיות של חזרה לאחור, הוא מזכיר להם מקומות שבהם החטיאו, החטיאו את המטרה, נתנו למקומות האלו להיות מיותרים בשבילם, סתם אתם מסתובבים בעולם? המסעות האלו של החיים, אין בהם משמעות? זכרו זאת אחיי ורעיי, אם תעניקו משמעות לכל פסיעה שלכם בעולם, תהיו לגמרי שם, תחשבו על ההנהגה העליונה שמנהיגה אתכם, זה המוסר הגדול ביותר, אין משה רוצה לייסר אתכם, להעליב או לבזות. משה רוצה להעניק לכם את המפתח לחיים, אלה הדברים אשר תדבר…
כבד פה וכבד לשון שמדבר, לא מדבר סחור סחור, הוא אינו מקיף מלים שאינם לצורך, הוא אומר רק את האמת. כך גם החיים שלנו, אין לנו את הפה לדבר שטויות, הרהיטות לא תעזור לנו כאן, רק אם נאמר אמת, נחיה אמת, נחוש אמת, ונהיה שם במקום של משה, תוכחה של משה רבינו.
משה רבינו אוהב כל יהודי, בתוכחה שלו מונחת אהבה אינסופית לאמת שחבויה בכל יהודי, משה רבינו יושב בלבנו, מצפה לראות את הלימודים האישיים של כל אחד, הוא מאמין בכל יהודי, הוא יודע שכל יהודי הוא תורה, שכל יהודי יכול לחדש משהו שלא היה בעולם, משהו נפלא שאין כמוהו, אין יהודי מיותר, הדיבור של תורה בא לכל בני ישראל, לכל יהודי באשר הוא, דברי התורה אמיתיים הם, הם חודרים עמוק, הם עוטפים את כולם, אין אדם שאין לו ביטוי בתורה, כולם ברואי השם – שרוצה לדבר אליהם.