{פרשת האזינו – כאשר השמימיות נושקת לארציות}

להאזין בעיון לתשובות הרוחניות

שבת האזינו תשפ"א

 

האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי.

האזנה היא פעולה חריפה ומדוייקת, המאזין אינו שומע סתם, הוא מקשיב מאד, כולו נתון בריכוז להאזין ולהקשיב, ולעומת זאת גם המונח שמים, הוא משהו עמוק מאד, שמים מלשון השתוממות, משהו בלתי מושג, ארכאי וגבוה מדאי, כאשר משה רבינו מלמד את נשמות ישראל את שירת התורה, הוא מציב לנו תמרור, כיצד נעבוד את השם, והיאך נזכך את השמיעה שלנו, מול ההדר הבלתי פתור הזה, על כן כנגד השמיימיות הזו, הוא נוקט לשון של האזנה, אתה יכול להסתובב בעולם שיש בו שמים, והם אינם נוגעים לך, כלומר, ההתעלמות מן האמת הבלתי מושגת, יוצרת חיים רדודים, הלוא קורים כאן דברים, ולמה זה לא אכפת לך? ההאזנה לשמיימיות היא ההרכנת הראש מול האמת הלוחשת בעולם, להאזין לשמים, זה להקשיב לרעם האלוקי המתגלגל בעולמנו, רעם שיש בו דרישה ותביעה לאלו אשר קרבת אלוקים יחפצון.

לעומת האזנה לשמים, קיים רובד נוסף, רך יותר, פשוט ותמים למראה, המקופל במלים "ותשמע הארץ אמרי פי", הארץ, בניגוד לשמים, היא נגישה ומובנת היטב, יש בה את הכל, אדם דורך עליה בבטחה וחי בה את חייו הגשמיים, באמצעותה הוא יוצר חיים על פני האדמה, הכל מובן לו שם, אין לו ספקות, הארציות מאד קרובה אליו, הוא חש אותה בכל עת, לפעמים היא דביקה מדאי, אך היא נוכחת וזה מה שחשוב. גם האמירה בשונה מדיבור, יש בה מין רכות והכלה, לומר אמרים זה לא להגיד דברים, אמרות באות בדרך כלל בחינניות, לאלו שכבר פתוחה אזנם לשמוע, גם השמיעה לעומת האזנה, היא יותר פשוטה, האדם שומע, אינו צריך להאזין, פחות יגיעה ולחץ, הוא פשוט שומע, הדברים מובנים לו, אין לו צורך לחרוש קמטים, להתאמץ, הוא פשוט שומע בקלילות, וזהו התדר הרגיל, שכל בני האדם רגילים אליו, עם זה הם נולדים, וזהו דרך החשיבה שלהם.

הנגיעה של ההאזנה אל השמיעה, גורמת לשמיעה לשמוע היטב, הארציות ניזונת מהאזנת השמים, כאשר האדם מוכן להאזין גם לדברים שהוא משתומם עליהם, אזי הארציות מקבל את השמיעה הזורמת שלה, היא שומעת את אמרי פיו של משה, את התורה והאמונה הפשוטה, הזרימה הקדושה של קרבת אלוקים, לא באה בכדי, היא תוצאה של המון פנימיות קדושה, של הכנעה למול הבלתי מובן, ולהוציא את עצמך ממעגל הבטוחים שהם מבינים הכל, או אז מתחילים להבין, כי ההבנה הרוחנית אינה באה בכלי ההבנה הגשמיים והמצומצמים, ההבנה האלוקית באה כאשר האדם מאזין לשמימיות של הענינים, הוא מסוגל להזכר בהם גם בארציות הפשוטה שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"ככה אני"…

פניני תובנה אודות מושג הבחירה   הבחירה שלנו לעשות או לא לעשות דברים כאלו או

003 צום גדליה – שיעור לתמיד

הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם ג' בתשרי תשפ"ב   הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל צוֹם גְּדַלְיָה בֶּן

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

איך לומדים תורה?

המשמעות של תורה לחיי הדבקות שלנו יום רביעי, כ"ה בסיון תש"פ   התורה הקדושה ירדה

אל תפגע בתלמידך…

אל תפגע בתלמידך כ"א אייר תשפ"ב   הורים ומחנכים רבים שוגים בשגיאה נפוצה מאד, התלמיד

אנשים הם לא תפוזים

הרכנת ראש בפני היצירה האלוקית לדעתי העניה, אין עוד דבר נואל מההצהרה שמשחררים אי אילו

דרך שלא שלך…

התועים בדרכים… ז' תשרי תשפ"א   הגמרא (נדרים נא ע"ב) אומרת על המילה "תועבה", שהיא

האמת של הקב"ה

ודברך אמת וקיים לעד א' תשרי תשפ"א   אנו אומרים בתפלות ראש השנה ובקידוש, כי

החתונה הקדושה

בימינו, כששגרת החתונת כבר היתה לזרא, היתה בחתונה של נחמן גולדשטיין איזו רעננות מרגשת, כולם

הַכֵּנוּת

הַכֵּנוּת ב' סימן תשפ"ב   קָשֶׁה עַד מְאֹד לִהְיוֹת כֵּנֶה כַּאֲשֶׁר הַהַתְנָיּוֹת גְּדוֹלוֹת עָלֶיךָ, וּבְכָל

הנלחץ המלחיץ

עיזבו אותם, את הילדים שלכם   לא הייתי מאחל לאף ילד בישראל הורים לחוצים ודאוגים

הרצון הפנימי

הרצון הפנימי יח אדר א' תשפ"ב   הרצון הפנימי של יהודי הוא לטוב הגמור, דוד

חיבוק אלוקי מתמשך

שפת הביטוי של האלוקות ח' תשרי תשפ"א   חיבוק אלוקי מתמשך ואינסופי, הוא חיבוק בתדר הפנימי

כיצד מחמירין?!

איך נאהיב את חומרות הפסח על הילדים   אין כמו חג הפסח לגבש את המשפחה

לדעת בלי ידע…

חיי אהבה גדולה לאלוקות ח' אב תש"פ   הָאֱמֶת הִיא שֶׁהַחַיִּים בָּעוֹלָם הַזֶּה נוֹעָדוּ לְאַהֲבָה

לדעת לאהוב…

לתת לכל אחד את הדבר היחיד שרוצה כ"ח תמוז תש"פ   כל מה שכל אחד

מבול חודר לתיבת נח

בני תורה בעולם משתנה בעבר, כאשר היו מדברים אודות יקר תפארתו הנפלאה של בית המדרש,

מוסד השידוכים

מוסד השידוכים, ואיך וכמה? ט' אייר תשפ"ב   מראשית ההסטוריה של עמנו, בתחלתה של התורה

מכתב לנשמה

מלים של סערת נפש   לא יודע איך כותבים מכתב לנפש ולנשמה, אולי זו שיחה

סבל המחשבה

נקודות למחשבה מאת הרב דוד ברייטקוף טז טבת תשפ"א אי אפשר לסבול בלי לחשוב. מי

סיפור של אהבה

אני לדודי ועלי תשוקתו   כל נקודת החיבור שבין יהודי לבורא עולם היא נקודת האהבה.

עדות אמת!

על העדות השבועית שלנו אודות בורא הבריאה   השבוע שוחחתי עם יהודי נכבד בעל צורה,

עֹנֶג מְדֻיָּק

עֹנֶג מְדֻיָּק ו' תמוז תשפ"ב   רַבִּים הַחברים הַנִּכְשָׁלִים בְּדַרְכֵי הַחַיִּים, הֵם אֵינָם יוֹדְעִים אֶת

עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ

נכתב על ידי א. ר. עִנְיַן שַׁבָּת־קֹדֶשׁ א. בְּ'קַבָּלַת־שַׁבָּת' אָנוּ מְשׁוֹרְרִים: "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה";

קטגוריות