{פרשת ויחי – ויקרא לבנו ליוסף}

הענין הוא 'בנו'

שבת פרשת ויחי תשפ"ב

 

וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף.

כָּאן בָּאָה מַשְׁמָעוּת נוֹסֶפֶת, הָיָה יָכוֹל לִהְיוֹת כָּתוּב וַיִּקְרָא לְיוֹסֵף, יֵשׁ כָּאן אִזְכּוּר בּוֹלֵט מְאֹד, שֶׁיּוֹסֵף דְּנַן הוּא בְּנוֹ. וְזֶה מְעוֹרֵר אֶת תְּשׂוּמֶת לִבֵּנוּ, לְעִנְיָן הַקְּרִיאָה שֶׁל יַעֲקֹב לְיוֹסֵף. קְרִיאָה הִיא לָשׁוֹן חִבָּה, לָשׁוֹן שֶׁל שַׁיָּכוּת בֵּין הַקּוֹרֵא לְנִקְרָא. הַמַּשְׁמָעוּת שֶׁל לִקְרֹא לְבֵן מוּל הַקְּרִיאָה לְאָדָם שֶׁבּוֹ לְלֹא הִתְיַחֲסוּת לְזֶה שֶׁהוּא בְּנוֹ, הִיא בָּרַת הֶבְדֵּל עָצוּם. בַּבֵּן יוֹסֵף גְּלוּמִים כָּל הַכֹּחוֹת שֶׁל יַעֲקֹב. בְּעֵת הַהִסְתַּלְּקוּת, כַּאֲשֶׁר יַעֲקֹב נִזְהָר שֶׁגּוּפוֹ הַקָּדוֹשׁ לֹא יִהְיֶה בְּמִצְרַיִם, הוּא אֵינוֹ פּוֹנֶה כִּי אִם לִבְנוֹ, לִנְקֻדַּת הַחִבּוּר שֶׁבֵּינוֹ לְבֵין יוֹסֵף.

אוֹדוֹת יַעֲקֹב אָבִינוּ קָרָאנוּ וְלָמַדְנוּ שֶׁהוּא הַבָּחוּר שֶׁבָּאָבוֹת, הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל יַעֲקֹב הָיְתָה רְצִיפָה וַעֲמֻקָּה מְאֹד, הוּא אֲשֶׁר מִטָּתוֹ שְׁלֵמָה, חַי אֶת כָּל חַיָּיו בִּנְקֻדָּה מדוייקת שֶׁל קְדֻשָּׁה עִילָאִית, בְּאִשָּׁה עָבַד וּבְאִשָּׁה שָׁמָר וְהוּא בְּתֻמָּתוֹ – לְמַעַן הַמַּטָּרָה הָעֶלְיוֹנָה, לְהוֹלִיד תּוֹלָדוֹת, שֶׁהֵם יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ אֶת גָּדְלוֹ וְתִפְאַרְתּוֹ שֶׁל יוֹצֵר בְּרֵאשִׁית, נְקֻדָּתוֹ הַפְּנִימִית שֶׁל יַעֲקֹב הָיְתָה נְקֻדַּת יוֹסֵף – הָעֲמִידָה בַּנִּסְיוֹנוֹת וּבָאֶתְגָּרִים לֹא פְּשׁוּטִים. דַּוְקָא זֶה שֶׁנִּרְמָז עָלָיו וַיָּפֹזּוּ זְרוֹעֵי יָדָיו – נִהְיָה הַמֶּרְכָּבָה לְמִדַּת הַיְּסוֹד, יַעֲקֹב שֶׁהָיְתָה בּוֹ בְּחִינָה זוֹ בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת, אֱמוֹר לֵהָנוֹת גַּם מֵהַתֶּדֶר הַנִּלְחָם, מֵהָאֱמֶת שֶׁל יוֹסֵף, וַיִּקְרָא לִבְנוֹ לְיוֹסֵף.

הָאָב הַזֶּה – יַעֲקֹב, הִשְׁרִישׁ בִּבְנוֹ יוֹסֵף אֶת נְקֻדַּת קְדֻשָּׁתוֹ, כַּאֲשֶׁר הַמְּדֻבָּר עַתָּה אוֹדוֹת זִהוּי הֶבְדֵּל בֵּין קְדֻשָּׁה לְהֵפֶךְ לָהּ, נִדְרָשׁ יוֹסֵף לָבוֹא לַעֲשׂוֹת זֹאת. הָאָדָם הַנָּקִי, שֶׁהַמּוּסָר הַגָּבוֹהַּ שֶׁלּוֹ נוֹבֵעַ מִקְּדֻשַּׁת נִשְׁמָתוֹ, הוּא זֶה שֶׁיָּכוֹל לְהַבְחִין בֵּין הָעֹמֶק שֶׁל מָקוֹם נָקִי מִמִּצְרַיִם לְבֵין קְבוּרַת מִצְרַיִם. הַקְּרִיאָה לִבְנוֹ לְיוֹסֵף הִיא מַתְמֶדֶת. נְקֻדַּת הַיָּשָׁר וְהַמּוּסָר שֶׁבַּלֵּב הָאַבָּא פְּנִימָה פּוֹרֶצֶת כַּעֲבוֹר זְמַן בְּזֶרַע הַיִּלּוֹדִים, וְכֵיוָן שֶׁכָּךְ, הַפְּנִיָּה הַנְּקִיָּה לְיוֹסֵף, הָיְתָה לֹּא לְיוֹסֵף הַשַּׁלִּיט וּבַעַל הַיְּכֹלֶת, שֶׁהָיָה אָז יָכוֹל לִהְיוֹת זֶה כָּל אָדָם אַחֵר. אֶלָּא הוּא מְבַקֵּשׁ דַּוְקָא לְחַפֵּשׂ אֶת הַהֲבָנָה שֶׁבַּלֵּב יוֹסֵף 'בְּנוֹ', זֶה שֶׁקָּלַט אֶת נְקֻדַּת הַשְּׁאִיפָה שֶׁל יַעֲקֹב כָּל יָמָיו שֶׁהָעָלְתָה אוֹתוֹ לְדַרְגָּה עֶלְיוֹנָה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות