{פרשת ויחי – ענין של חיות}

כאשר יעקב מסכם את החיים

ערב שבת קודש פרשת ויחי תשפ"א

 

בפרשת ויחי, אנו תמהים תיכף על השם שלה, משום שהיא מסכמת חיים ומדברת המון על הפטירה, ועל הרגעים האחרונים, לזה קוראים ויחי יעקב, איפה כל עשרות שנות ההתמודדות, איפה חיים שלמים, מה יש במות הזה, במות קדושים המבוטא כל כך, שיש בו ענין לעסוק בו. החיות של אדם היא האמת שבו, כל מה שאנו משקרים, אנו מוצאים תוצאות מתות, המקום המפעם בלבנו באהבה גמורה, זה המקום, הקטן יחסית, שבו איננו משקרים, פשוט מודים על האמת בהרכנת ראש, החיות הנשאבת מרגעי אמת, היא באמת תלויה במי שחי אותה, החיות הזו נארגת מאינספור אמיתות חיות, נושמות, מפכות חיים שלמים, ככל שהאדם זכה לאסוף יותר זרעי אמת, יותר חיים קיבל, האריך פשוט את חייו, הכל מבינים, שאם יש משמעות לחיים זה לא בדיוק האוכל הדי טעים שאכלנו אתמול, אלא משהו מעבר, משהו גדול יותר, משהו שברגע זה אנו שואפים אליו, הרצון שלנו לחיות נובע מנקודת אמת שבנו, זו נקודה אלוהית, כי רק הוא אמת, מי שלא יודע אותו לא יודע אמת מעולם, מי יכול לדייק כמוהו ולדעת את האמת של עוד שניה, אלא מה, אנו שוכחים כמה איננו חיים באמת, תחשבו כמה פעמים עשיתם דברים ללא משמעות, רק בגלל שכך אמרו לכם, או פחדתם, או מה יגידו, אבל באותם רגעים התעסקתם באמת בחיים של אחרים לא שלכם, לא יכולתם להתחבר אל האור של החיים של עכשיו ממש, האדם שרואה את אלוהיו בכל רגע נתון, הוא קולט את התרמית המסתירה, דווקא החידה הזו מסעירה אותו, הוא שואב חיים מכל רגע של חיים, כי חיים זו הכרה, חיים זו תבונה, חיים זו דעת, ללא כל אלו, מה באמת שוים החיים, צאו וראו אלו שנסתתרה בינתם, איך יחיו את חייהם, ואם כן, ברור לכולם שחיים זה דעת, ומהי דעת? אוסף נתונים? דעת היא תורת הלב, הידיעה הפנימית האמיתית במהות, השואבת אמת במקום שאינה מאויימת, יעקב אבינו, תתן אמת ליעקב נאמר עליו, הוא סוד האמת היהודית, הוא סיכם את חייו באותם רגעים שהיה ליד שערי גן עדן, אז היה דחוף לו לוודאות, אם הגיע ליעד, אם חייו יחשבו מעתה לנצחיים, הוא בירר אם חיי יעקב נחשבים אצל מישהו כמו אחד ששותה חלב בבוקר, או שיש מעבר, חיי אומר יעקב, הם רק שמע ישראל, מישהו מבין אותי? והם, הצדיקים האלו, היו שלמים איתו, הבינו את הקטע, ככה ממשיכים את החיים, ויחי יעקב, זה אכן התעסקות במורשת של החיים, לא רק בחיים עצמם שיש בהם המון יופי ואמת כשמציצים למשמעות שלהם, אלא בעיקר יותר אם הובן המסר מהחיים האלו, שאינם אלא מסע חיפוש של האמת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות