{פרשת וירא – יום שלישי למילתו היה}

מסירות נפש נמדדת במקום הנמוך

ערב שבת קודש פרשת וירא תשפ"א

 

"וירא אליו" – לבקר את החולה (ב"מ פו) אמר רבי חמא בר חנינא יום שלישי למילתו היה ובא הקב"ה ושאל בשלומו.

צריך להבין את דרכי התבטאותו של רש"י הקדוש במקרה הזה, למה היה צריך לכתוב פתיח לבקר את החולה, מה חסר בהמשך, יום שלישי למילתו היה וכו', הרי ברור מזה, שהיה פה ביקור חולים. אלא שאחרי שאדם עושה מסירות נפש עצומה להקב"ה, אין עדיין את הביטוח שהוא באמת שם בפנים, יכול להיות שאחרי המעשה המתרגש – יחכוך בדעתו ויצטער, אך כשגבר החולי על אברהם אבינו, והוא בשלו, מחכה בחוץ לבדוק את האפשרויות לעשות מצוות כפי שהיה רגיל, זהו המוסר נפש האמיתי אשר אז בא הקב"ה ושואל בשלומו, האם יש לו שלום עם מעשהו, עם יש הרמוניה פנימית בין התדרים, והמאבק מול האמת הסתיים… ואילו הפתיח לבקר את החולה, מבטא את האור הפנימי של עובד ה', אשר נפשו חולת אהבתו יתברך, והקב"ה בא לבקר את החולי הזה, לראות אם הוא נמצא במצב הרצוי של השתוקקות וגעגועים אינסופיים אל הקב"ה, האם הדם שניגר מהברית מילה של אברהם הוא דם של אהבה, האם החולי הזה הוא חולי של אהבה, לבקר את החולה, מלשון ביקורת, הבוחנת את המציאות, לאן היא שייכת, האם סתם לפצע בגוף, או ברית כרותה עם השם במקום הכי פנימי בנשמה. הקב"ה שמלא כל הארץ כבודו, מבצע פעולה השייכת לבני אדם התחתונים, הוא, כביכול, מצמצם את עצמו אל היכלו המואר של אברהם אבינו, כדי להורות לדורות עולם את הקירבה הענקית שמפגין בורא עולם לאהובו יחידו, ויתירה מזאת, הוא בודק, ולרגעים יבחננו, את מדת ההשתוקקות של האדם, ולכן בשיא הכאב, כשהמוח קצת טרוד בדם הנוזל, ובקשיים הפיזיים הנלוים, שם מתבצעת הביקורת, האם לבו שלם עם השם אלוקיו, מעשה אבות סימן לבנים. במקום הכי נמוך וכואב שלנו, נמצא את האלוקים מתגלה אלינו בשיא הרוממות שלו, כביכול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות