{פרשת נח – את האלקים התהלך נח}

כלי העבודה של נח

יום שני לסדר נח תשפ"א

 

את האלקים התהלך נח.

ברש"י, ובאברהם הוא אומר: התהלך לפני, אשר התהלכתי לפניו. נח היה צריך סעד לתומכו, אבל אברהם היה מתחזק ומהלך בצדקו מאליו.

אולי זה קשור לבני דורו של נח, שכאשר ראה הקב"ה שדור כזה מלוכלך בחטא, הבין שהוא צריך, כביכול, לאחוז בידו שלא יחטא עמהם. ואיך אברהם מתחזק ומהלך בצדקו, הלוא הוא כבר היה מלומד ושתה תורה מפי רבותיו וכו', וכבר היה מבול וכבר היה נח וכו', הרי שנח הראשון קיבל את הסעד לתמוך אותו, כי נח היה הראשון בסיפורי הגבורה של התגברות היצר, אחר חטא אדם הראשון שלא היתה שם שום התגברות הנראית לעינים, הגיע הצדיק הראשון לעולם שהתגבר על יצרו, והפך עורף משאר בני העולם שהרשיעו מאד מאד.

סוד ההצלחה של נח היה, שהוא הכניס בלבו אלוקות, זהו שיעור עמוק מאד לכל מי שלומד פרשת נח, שאין עצה אחרת לפרוש מן החטא ומכל דבר מכוער אלא על ידי הרגש אלוקי פנימי, בשיא הוודאות, שהקב"ה נמצא ושוכן עמו אתו ואצלו, ורוצה בעבודתו, ושמח עם כל נקודה טובה שהוא מתגבר על היצר, ועושה טוב בעולמו של הקב"ה, לא שייך אחרת. אתה יכול ללמוד הרבה, להתפלל אפילו טוב בכוונה, אבל אם אין האלקים בקרבך – אתה תחטא. סודו של נח, את האלקים התהלך נח. הליכה היא התקדמות, צעד אחר צעד, פסיעה אחר פסיעה, לא היה נח פוסע פסיעה אחת ללא אלוקים. הוא ידע שבכל מעשיו הוא צריך לראות את הקב"ה את היופי של הבריאה, מה הדבר הזה שאני עומד לעשות? האם הוא יעלה לרצון לפני השם יתברך או שלא, כך חיים חיי טוהר ולא נכשלים במכשולות של בני אדם.

הרצון לחיות את החיים לפי רצונותיהם של הבריות, הוא הרצון שמפיל את האדם מן הקדושה, אין לאדם לרצות שום רצון אחר כי אם רצונו של הקב"ה, ושבכל רצונותיו האישיים – צריך שיכניס את האור של הקב"ה, ולהבין שכל תכונה ותכונה, גם האישית ביותר והמיוחדת רק לו, הם כלים לאורות, כלי עבודה שעמם יכיר האדם את הקב"ה. נח בנה את התיבה במשך מאה ועשרים שנה, הוא יצק תוכן רוחני למעשי הדור ההוא, הם עסקו בזוהמת החטא ללא הפוגה, אך הוא הבין שדווקא הדור שלו הוא ספר המוסר הטוב ביותר המעורר את האדם אל קדושה ופרישות מן החטא. נח היה צריך סעד לתומכו, משום שכלי העבודה שלו את השי"ת היו כלי המעשה הרעים של הדור, מהם לקח לעבוד את השם, זהו מקום סכנה, ואילו בדורו של אברהם, שהיו הכלים נקיים יותר, הוא התהלך לפני השם יתברך בארצות החיים מתוך ביטול וביעור בחינת הרע שבעבודה זרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות