{פרשת נח – ויש דורשים לגנאי}

הגנאי הוא לא על נח

יום ראשון לסדר נח תשפ"א

 

צדיק תמים היה בדורותיו.

מעשה של כל אדם יכול להיות מפורש לשני צדדים, גם המעשה הטוב ביותר, שכולו אור וצדקות מתפרש לפעמים שלא כהוגן בפה מי שיכול בכל זאת למצוא איזו ביקורת. ברש"י הראשון של פרשת נח אנו קוראים שיש מרבותינו דורשים אותו לשבח, בדורו היה צדיק אילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום, ויש שדורשים לגנאי, בדורו היה צדיק אילו היה בדורו של אברהם – לא היה נחשב לכלום. ולכאורה יפלא מאד, איך אפשר לדרוש לגנאי אדם שהתורה הקדושה אומרת עליו: "צדיק תמים היה בדורותיו", והמשמעות היא חיובית לחלוטין ולדרוש אותו לגנאי. אז קודם כל נזכיר את דברי הספרים הקדושים, שאומרים, שכאשר רש"י מצטט את הדורשים לגנאי הוא לא מכתיר אותם בשם 'רבותינו', אלא בשם סתם ויש דורשים אותו לגנאי וכו', אבל הנקודה המרכזית היא למה, למה דורשים לגנאי. האמת של תורתינו הקדושה, וכן בכל התנ"ך, שאין הפסוקים מכסים על גיבורי התנ"ך, כי אם מבליטים את כל מה שאפשר ללמוד מזה, גם אם הדבר לא לכבודם, והמדובר בצדיקים גדולים ממש, שהכוונה לא לזלזל בהם אלא להורות לנו את הדרך איך להתנהג. לגנאי אין הכוונה שנח מגונה חס ושלום, אלא שהפסוק מגנה את הדור של נח, וגורם לנו להבין שאם הוא היה בדור אחר – לא היה נחשב לכלום, כי אם היה נח אחר לגמרי. אבל בכל זאת, גם לפי הדורשים לגנאי, הרי הפסוק כותב צדיק תמים היה בדורותיו, לומר לנו, שגם אם בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום, גם אם הוא לא כל כך גדול ביחס לדורות אחרים, אבל הוא צדיק תמים והוא ראוי לשבח, מתוך שהזכירו דיבר בשבחו. ולכן עלינו ללמוד שבח גם מהדורשים לגנאי, שאם אנו עושים מעשים טובים, והם משובחים וטובים בעיני המקום, כי אין הקב"ה מסתכל אלא נקודתית, במקומו ושעתו של כל אדם, באשר הוא שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות