{פרשת עקב – עֹנֶשׁ שֶׁל אַבָּא!!!}

עונש האהבה של השם יתברך

מתוך ספר "פשוט עמוק" על התורה

 

כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ

הַמְּבוּכָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל בְּנֵי תְמוּתָה הִיא הַגִּלּוּי שֶׁל דִּין בָּעוֹלָם. הַשֵּׂכֶל לֹא מוּכָן לְקַבֵּל אֶת אִי הַנּוֹחוּת הַזֹּאת, עֹנֶשׁ אֱלוֹקִי, נִתְפַּשׂ אֵצֶל רַבִּים כִּשְׁנֵי קְטָבִים מְנֻגָּדִים, כְּמוֹ דָּבָר וְהִפּוּכוֹ הָאֱלֹקִים, הַטּוֹב כָּל כָּךְ – מַעֲנִישׁ?!

גַּם לְאַחַר שֶׁכֻּלָּנוּ יוֹדְעִים שֶׁאֶחָד מִשְּׁלֹשָׁה עֶשְׂרֵה עִקָּרֵי הַדַּת הַיְּהוּדִית מְדַבֵּר עַל הַגְּמוּל הַמַּגִּיעַ לְעוֹבְרֵי רְצוֹנוֹ, אָנוּ עֲדַיִן שָׁם, בַּחֲלַל הַפָּנוּי שֶׁל הַקֻּשְׁיָה הַמַּקְשָׁה, נִדְמֶה שֶׁעָלֵינוּ לַעֲלוֹת עַל כַּמָּה שְׁגִיאוֹת, וְהַכֹּל יִהְיֶה בָּרוּר, כְּפִי יְכֹלְתֵנוּ הַמֻּגְבֶּלֶת, כַּמּוּבָן.

מַה זֶּה עֹנֶשׁ בִּכְלָל? נְקָמָה? חִנּוּךְ? שֶׁיְּפַחֲדוּ? סְתָם הִתְעַלְּלוּת? בִּשְׁבִיל מַה עֹנֶשׁ טוֹב?

יֵשׁ הֶבְדֵּל עָצוּם בֵּין עֹנֶשׁ שֶׁאָנוּ מְקַבְּלִים מֵרְשׁוּיוֹת מִמְשָׁל וּמִשְׁפָּט, לְעֹנֶשׁ שֶׁאָב נוֹתֵן לִבְנוֹ. הָרִאשׁוֹן, הוּא יְצִירַת שֶׁקֶט וְשַׁלְוָה בַּמָּחוֹז. הַשִּׁלְטוֹן, אוֹ אֲפִילוּ בֵּית הַדִּין, אוֹמֵר לַנֶּאְשָׁם: "אַתָּה חֵלֶק מֵחֶבְרָה, וּכְכָזֶּה אַתָּה מַזִּיק לָהּ, שֵׁב קְצָת, בּוֹדֵד וְסָגוּר, אֲנָשִׁים יִנְשְׁמוּ לִרְוָחָה לֵךְ מִפֹּה, נוּדְנִיק"…

כְּלוֹמַר, בְּבָסִיס הָעֹנֶשׁ הַחֶבְרָתִי, לֹא קַיָּם רָצוֹן לְחַנֵּךְ אֶת הָאִישׁ, וּבְמַרְבִּית הַמִּקְרִים גַּם לֹא לִנְקֹם בּוֹ, הָאֲנָשִׁים רוֹצִים שֶׁקֶט, בְּלִי  מַהְפֵּכוֹת וּצְעָקוֹת שֶׁבֶר, שֶׁקֶט!

גַּם אִם יוּכַח בְּהוֹכָחָה גְּמוּרָה, כִּי הָאִישׁ הַנֶּעֱנָשׁ יִתְקַלְקֵל יוֹתֵר וְיוֹתֵר, כַּאֲשֶׁר יַחֲלֹק סַפְסָל עִם פוֹשְׁעִים תַּת-אֱנוֹשִׁיִּים בְּאוֹתוֹ צִינוֹק מַצְחִין, יִלְמַד מֵהֶם אוֹרְחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת, וְהָעוֹלָם יִסְבֹּל יוֹתֵר עִם שִׁחְרוּרוֹ, גַּם שִׁעוּר קוֹמָתוֹ תֵּהָרֵס לְגַמְרֵי… לְמִי זֶה אִכְפַּת?

הַשּׁוֹפֵט יֹאמַר: "עַל הַחוֹטֵא לְרַצּוֹת אֶת עוֹנְשׁוֹ"… בִּכְלָל 'לְרַצּוֹת עֹנֶשׁ' הִנָּן שְׁתֵּי מִלִּים הַזּוּיוֹת, כְּאִלּוּ הָעֹנֶשׁ הוּא יֵשׁוּת חַיָּה וְנוֹשֶׁמֶת שֶׁעַל הַחוֹטֵא 'לְרַצּוֹת' אוֹתָהּ, הִיא תִּסְלַח לוֹ 'יֵשׁוּת הָעֹנֶשׁ' הַזּוֹ, אִם יֵשֵׁב וְיִנָמֵּק בְּכֶלֶא עָכוּר. אֵלּוּ הֵן שְׁטֻיּוֹת, סְתָם מִלִּים…

אֵין לִי שׁוּם דָּבָר נֶגֶד לִגְרֹם לַטִּפּוּסִים הַמְפֻקְפָּקִים שֶׁיַּחְדְּלוּ לְהַרְאוֹת אֶת דְּיוֹקַן הַשִּׂטְנָה שֶׁלָּהֶם בֵּין הַבְּרִיּוֹת, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁזֶּה בֶּאֱמֶת הַפִּתְרוֹן הַיָּחִיד לַחֶבְרָה עִם נֶזֶק הֲכִי מִזְעָרִי שֶׁיִּתָּכֵן, יָכוֹל גַּם לִהְיוֹת שֶׁלֹּא, עִקַּר הָעִנְיָן שֶׁלָּנוּ הוּא עַל עֹנֶשׁ מִסּוּג אַחֵר.

יֵשׁ עֹנֶשׁ שֶׁל אַבָּא, שָׁם הַמֵּנִיעַ הוּא אַחֵר לְגַמְרֵי, הָאַבָּא, מוּכָן לְכָל 'חֹסֶר שֶׁקֶט' שֶׁבָּעוֹלָם, הָעִקָּר שֶׁבְּנוֹ יִהְיֶה אָדָם הָגוּן, בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר. זֶה בָּסִיס הָעֹנֶשׁ, וְזוֹ שְׁאִיפָתוֹ, לֹא שֶׁקֶט תַּעֲשִׂיָּתִי מְבַקֵּשׁ הָאָב, הוּא מוּכָן לִסְבֹּל יַחַד עִם בְּנוֹ, לִכְאֹב אֶת כְּאֵבוֹ, הֶעָתִיד הַנָּקִי שֶׁל יוֹצֵא חֲלָצָיו, מַכְרִיחַ אוֹתוֹ לִנְהֹג בְּאַקְט חסר-רחמים מוּל בְּנוֹ הַיָּקָר לוֹ. עֹנֶשׁ שֶׁל אַבָּא הוּא בִּכְלָל לֹא עֹנֶשׁ, זֶה יִסּוּר, מַשֶּׁהוּ מְחַנֵּךְ וּמְכוֹנֵן. הַשִּׁקּוּלִים הֵם אֲחֵרִים לְגַמְרֵי, גַּם דַּרְכֵי הָעֹנֶשׁ שׁוֹנִים מֵאֵלּוּ שֶׁל הָרָשׁוּיוֹת, בָּרוּר לְגַמְרֵי.

עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נֶאֱמַר (דְּבָרִים ח, ה): "וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ" – מַה הַפְּשָׁט שֶׁל "וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ"? שָׁם בִּפְנִים הַלֵּב, שׁוֹכֶנֶת הָאֱלֹקוּת הַטְּהוֹרָה, הַמְּכוֹנֶנֶת עַל יְדֵי בַּעַל הַבְּחִירָה, הַמְּסֻגָּל לִרְאוֹת אֶת יַד ה' בְּכָל מַה שֶּׁעוֹבֵר עָלָיו.

לֹא כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר מֶלֶךְ אֶת עַבְדּוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, רַק כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ… אֵינֶנִּי מְדַבֵּר כָּעֵת אוֹדוֹת הַשִּׂיחוֹת הַמֻּכָּרוֹת לְגַבֵּי הַשּׁוֹאוֹת וְהָאֲסוֹנוֹת חוֹבְקֵי הִסְטוֹרְיָה, רַק בִּקְטַנָּה, בַּחַיִּים הַיּוֹמְיוֹמִיִּים, ה' אֱלֹקֵינוּ מְיַּסְרֵנוּ, וַחֲבָל שֶׁאָנוּ מִסְתַּכְּלִים עָלָיו כְּשׁוֹטֵר עִם מַגְלֵב וּמַקְשִׁים קֻשְׁיוֹת.

אֵין לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוּם צֹרֶךְ בְּשֶׁקֶט תַּעֲשִׂיָּתִי, בְּהֶבֶל פִּיו הַקָּדוֹשׁ, כִּבְיָכוֹל, הַשֶּׁקֶט הַנּוֹרָא הַזֶּה יָכוֹל לְהִתְחָרוֹת עִם דִּמְמַת בֵּית עָלְמִין, חַס וְשָׁלוֹם, הָיוּ לֹא תִהְיֶה… בִּכְלָל, אֵין לוֹ שׁוּם 'צֹרֶךְ', וְגַם אוֹתָנוּ הוּא לֹא צָרִיךְ! אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁהוּא בָּרָא אוֹתָנוּ, הוּא רוֹצֶה בְּטוֹבָתֵנוּ הַנִּצְחִית, וּלְשֵׁם כָּךְ יֵשׁ גְּמוּל, בַּהֹוֶה וּבֶעָתִיד.

כְּדֵי לַעֲמֹד עַל מַשְׁמָעוּתוֹ הָעֲמֻקָּה שֶׁל יְסוֹד הָעֹנֶשׁ הָאֱלֹקִי, וְסִבַּת יִסּוּרֵי הָאָדָם בְּעוֹלָמוֹ עָלֵינוּ לִלְמֹד הֲמוֹן, מֻמְלָץ עַל שַׁעַר הַגְּמוּל לָרַמְבַּ"ן, הַסְּפָרִים: דֶּרֶךְ ה', דַּעַת תְּבוּנוֹת שֶׁחִבֵּר רַמְחַ"ל, וְעוֹד סְפָרִים רַבִּים בַּנִּגְלֶה וּבַנִּסְתָּר, שָׁם הַתְּשׁוּבוֹת תִּהְיֶינָה מַפְתִּיעוֹת, כְּדַאי לִלְמֹד… אַךְ הַהֲנָחָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁלָּנוּ, לִפְנֵי הַלְּמִידָה אֲפִלּוּ, לָדַעַת, כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ…

אוֹמְרִים בְּשֵׁם הַצַּדִּיק מִצַּאנְז זי"ע, שֶׁכַּאֲשֶׁר פָּקַד אוֹתוֹ הַנּוֹרָא מִכֹּל, שְׁכוֹל וְאָבְדָּן, הֵאִיר אֶת הַמַּבָּט הַיְּהוּדִי הַמְּיֻחָד עַל הַכְּאֵב הָאֱנוֹשִׁי, וְכֹה אָמַר: "הֲלוֹא בְּלֶכְתְּךָ בָּרְחוֹב, וְהִנֵּה מַכָּה כּוֹאֶבֶת עַל הַשֶּׁכֶם, בִּמְהִירוּת אִינְסְטִינְקְטִיבִית, הִנְּךָ מְמַהֵר לְהַפְנוֹת רֹאשׁ, וְאוּלַי גַּם לְהַנְחִיל מַהֲלֻמָּה שֶׁל מִגְנָנָה, וְהִנֵּה הַיָּדִיד הַטּוֹפֵחַ בְּחִבָּה, עוֹמֵד מוּלְךָ כְּשֶׁעַל פָּנָיו מָרוּחַ חִיּוּךְ אוֹהֵב, הַתִּכְעַס"?

כְּלוֹמַר, צָרִיךְ רַק לְהִסְתּוֹבֵב וְלִרְאוֹת מִי הַמַּכֶּה? "הֲלוֹא גַּם לִי, סִיֵּם הַצַּדִּיק, הִכָּה אָבִי אוֹהֲבִי, וְלָמָּה לִי לְהָלִין"?

אַל תְּנַסּוּ לְשַׁמֵּשׁ כְּמוֹכִיחִים-מְנַחֲמִים אֶת הַסּוֹבְלִים בְּנִימַת הִתְחַזְּקוּת זֹאת, בִּשְׁעַת צַעֲרוֹ, רוֹצֶה אָדָם בְּהִשְׁתַּתְּפוּת אוֹהֲבָיו בִּכְאֵבוֹ, אַךְ לֹא צָרִיךְ לְהַגִּיעַ לְרָמוֹת אֲיֻמּוֹת כָּאֵלּוּ שֶׁל סֵבֶל, כְּדֵי לְהָעִיף מַבָּט עַל תְּכֹל הַשָּׁמַיִם, בְּחַיֵּינוּ הַפְּנִימִיִּים, בֵּינֵינוּ לְבֵין קוֹנֵנוּ, עַל הַקְּרִיאָה הָאֱלוֹקִית לְהַדְהֵד לְלֹא הֶרֶף יְדִיד נֶפֶשׁ אָב הָרַחֲמָן.

כֵּן, בּוֹ מְדֻבָּר, בְּאַבָּא, "וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ", כַּאֲשֶׁר הַלֵּב יִהְיֶה נָתוּן בְּתוֹךְ אַהֲבַת ה', נוּכַל לָדַעַת שֶׁהַיִּסּוּר הָאֱנוֹשִׁי, הַפּוֹקֵד אוֹתָנוּ בְּכָל יוֹם, כִּמְעַט, מְקוֹרוֹ בְּאַהֲבָתוֹ יִתְבָּרַךְ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

028 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ושמונה בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר פנחס, ט"ז תמוז תש"פ.   לכבוד

פרשת בלק – הבט ממקום גבוה

מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב"   אַחַת הַבְּרָכוֹת שֶׁל בִּלְעָם שֶׁהֵן בְּעֶצֶם הַשְׁתָּלָה

פרשת בלק – נביא מנוול

כַּאֲשֶׁר אָדָם שְׁמֵימִי הוּא הַגָּרוּעַ שֶׁבִּבְנֵי אָדָם   מַדְהִים הַדָּבָר הַזֶּה! אִישׁ אֱלֹקִים… וְגַם אִישׁ

פרשת בלק – קללות שכאלו

בִּלְעָם שֶׁבְּתוֹכְכֵי הַלֵּב הַמְקַלֵּל הַנֶּאֱטָם   חֲשַׁבְתֶּם פַּעַם עַל דְּמוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם? צַר הָעַיִן הַנָּבָל,

פרשת במדבר – ההתגלות במקום הפקר

הֲכָנָה לְקַבָּלַת הַתּוֹרָה הַחַיִּים שֶׁלָּנוּ דּוֹמִים לְמִדְבָּר, כָּל מַה שֶּׁאָנוּ רוֹאִים לְנֶגֶד עֵינֵינוּ, הַדּוֹמְמִים, הַצּוֹמְחִים,

פרשת במדבר – לידת הנפשות

מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל הוֹלָדָה וּצְמִיחָה בְּיָמִים נוֹרָאֵי הוֹד אֵלּוּ, יְמֵי הַהֻלֶּדֶת שֶׁל עַמֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ, הַנִּבְחָר, הָאֱלֹקִי

פרשת בראשית – כשיש לאדם לב…

הַמָּקוֹם שֶׁל הַלֵּב   אוֹמֵר רַבֵּנוּ נַחְמָן מִבְּרֶסְלֶב זי"ע: כְּשֶׁיֵּשׁ לְהָאָדָם לֵב, אֵין שַׁיָּךְ אֶצְלוֹ

פרשת ואתחנן – זכרון ושכחה

אָסוּר לִשְׁכֹּחַ!   מִדַּת הַשִּׁכְחָה הִיא מִדָּה מֻרְכֶּבֶת מְאֹד, רַבֵּנוּ אוֹמֵר שֶׁהִיא מִדָּה מְשֻׁבַּחַת, כַּאֲשֶׁר

קטגוריות