{צוואת הריב"ש סימן ח – יִתְבּוֹדֵד תָּמִיד מַחֲשַׁבְתּוֹ עִם הַשְּׁכִינָה}

סימן ח

וְיִתְבּוֹדֵד תָּמִיד מַחֲשַׁבְתּוֹ עִם הַשְּׁכִינָה, שֶׁלֹּא יַחְשֹׁב רַק בְּאַהֲבָתוֹ אוֹתָהּ תָּמִיד שֶׁהִיא תִּדְבַּק בּוֹ, וְיֹאמַר תָּמִיד בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ מָתַי אֶזְכֶּה שֶׁיִּשְׁכֹּן עִמִּי אוֹר הַשְּׁכִינָה.

*

וְיִתְבּוֹדֵד תָּמִיד בְּמַחְשַׁבְתּוֹ עִם הַשְּׁכִינָה – הִתְבּוֹדְדוּת בְּמַחְשָׁבָה הִיא דָּבָר שֶׁאֶפְשָׁר לְקַיְּמָהּ תָּמִיד מַמָּשׁ, מִשּׁוּם שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה הִיא בַּת־חוֹרִין, וְהוּא יָכוֹל לִהְיוֹת שָׁרוּי בֵּין בְּנֵי־אָדָם וּלְהִתְעַסֵּק עִמָּהֶם לְצָרְכוֹ כְּמַעֲשֵׂיהֶם מַמָּשׁ, אֲבָל לִבּוֹ לְמַעְלָה לְאֵל־אֱמוּנָה, בְּתַכְלִית הַדְּבֵקוּת. וְעִנְיָן שְׁכִינָה, יָדוּעַ, שֶׁהִיא הִתְגַּלּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם, וְהַיְנוּ שֶׁבְּכָל דָּבָר שֶׁיִּרְאֶה בָּעוֹלָם, אוֹ שֶׁיַּעֲשֶׂה וְיִשְׁמַע וְכוּ', אוֹ מְאֹרָעוֹת הַחַיִּים הַשּׁוֹנִים שֶׁפָּקְדוּ אוֹתוֹ, מִיָּד יַצְמִיד אֶל זֶה אֶת מַחֲשֶׁבֶת מְצִיאוּת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, וְיַחְשֹׁב בְּכָל עֵת וָרֶגַע אֵיךְ שֶׁאֵין שׁוּם מְצִיאוּת מִבִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, וְהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא שׁוֹכֵן בְּעוֹלָמוֹ וּמַשְׁגִּיחַ בִּפְרָטוּת עַל כָּל נִבְרָא וְנִבְרָא, וּמַנְהִיג אֶת עוֹלָמוֹ בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, שֶׁזּוֹ בְּחִינַת שְׁכִינָה, [פֵּרֵשׁ הַצַּדִּיק הַקָּדוֹשׁ רַבִּי מֵאִיר מִפְּרִימִישְׁלַאן זי"ע, אֶת הַפָּסוּק: "וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֵךְ מֹשֶׁה" וְגוֹ' (דְּבָרִים לג, א), שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם בְּעַצְמוֹ נִתְבָּרֵךְ, וּבַמֶּה נִתְבָּרֵךְ? אִישׁ אֱלֹקִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַיְנוּ אֲפִלּוּ כְּשֶׁהָיָה בֵּין אֲלָפִים יִשְׂרָאֵל הָיָה בְּהִתְבּוֹדְדוּת עִם קוֹנוֹ. וְזֶה אִישׁ אלקים  אֶ"ת  בְּנֵ"י יִשְׂרָאֵ"ל  שֶׁהָיָה לוֹ דְּבֵקוּת אֱלֹקִית – אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲפִלּוּ כְּשֶׁהָיָה עוֹמֵד עִם כָּל יִשְׂרָאֵל], שֶׁלֹּא יַחְשֹׁב שׁוּם מַחֲשָׁבָה חִיצוֹנָה, רַק בְּאַהֲבָתוֹ אוֹתָהּ תָּמִיד – כֵּיוָן שֶׁשְּׁכוּנַת עֻזּוֹ יִתְבָּרַךְ נִפְלֵאת הִיא בְּעֵינָיו, אֵיךְ שֶׁמַּמָּשׁ אֵין שׁוּם מְצִיאוּת, וְהַכֹּל מִמֶּנּוּ מַמָּשׁ, מִיָּד תֶּהֱמֶה נַפְשׁוֹ לְאַהֲבָה גְּדוֹלָה לַשְּׁכִינָה, וְכָל רְצוֹנוֹ וְכִסּוּפָיו הֵם שֶׁהִיא – הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה תִּדְבַּק בּוֹ – וְיַכְנִיס בִּלְבָבוֹ אַהֲבָה עֲצוּמָה אֶל הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא, עַד שֶׁמֵּרֹב הַמַּחְשָׁבוֹת אוֹדוֹת אַהֲבַת הַשֵּׁם וּשְׁכִינַת עֻזּוֹ יִתְבָּרַךְ, הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה תִּדְבַּק בּוֹ וּתְבַטֵּל מִמֶּנּוּ אֶת כָּל הָאַהֲבוֹת הָאֲחֵרוֹת, וּבִפְרָט אֶת אֵלּוּ הַנּוֹגְדוֹת וְחוֹסְמוֹת אֶת הִתְפַּשְּׁטוּת הָאַהֲבָה הָעֶלְיוֹנָה, וְדָבָר גָּדוֹל דִּבֵּר הַנָּבִיא: 'שֶׁלֹּא יַחְשֹׁב רַק בְּאַהֲבָתוֹ אוֹתָהּ תָּמִיד', הַיְנוּ שֶׁזֹּאת תִּהְיֶה כָּל מַחְשַׁבְתּוֹ! וְלִכְאוֹרָה, יֹאמַר הָאָדָם, וְאֵיךְ אָדָם מְגֻשָּׁם כָּמוֹנִי לֹא תִּהְיֶה לִי שׁוּם מַחֲשָׁבָה, אֶלָּא מַחֲשֶׁבֶת אַהֲבָה אֶל הַשְּׁכִינָה? וְהֶמְשֵׁךְ דְּבָרָיו הַקְּדוֹשִׁים הֵם תֵּרוּץ וְחִזּוּק לָזֶה, כִּי יֵשׁ עֵצָה – וְיֹאמַר תָּמִיד בְּמַחְשַׁבְתּוֹ: 'מָתַי אֶזְכֶּה שֶׁיִּשְׁכֹּן עִמִּי אוֹר הַשְּׁכִינָה' – וְעֶצֶם הַכִּסּוּפִים וְהַהִשְׁתּוֹקְקוּת הַתְּמִידִית לְהִכָּלֵל בְּחַי־הַחַיִּים בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְהָרָצוֹן הַפְּנִימִי הַמְקַנֵּן בִּפְנִימִיּוּת נִשְׁמָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה – מֵבִיא אוֹתוֹ אֶל עֹמֶק פְּנִימִיּוּת מַחֲשֶׁבֶת אַהֲבַת הַשְּׁכִינָה, וְכָל הַדְּבָרִים הָאֲחֵרִים שֶׁחוֹשֵׁב בָּהֶם לְצָרְכֵי גּוּפוֹ וּמִשְׁפַּחְתּוֹ, הֵם טְפֵלִים אֶל עֹמֶק הַפְּנִימִיּוּת, שֶׁהַכֹּל בְּעֶצֶם הוּא בִּשְׁבִיל לְהַעֲלוֹת נַחַת־רוּחַ אֶל הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה. וְעַל זֹאת יִתְפַּלֵּל כָּל חָסִיד אֶל הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ תָּמִיד: "מָתַי אָבוֹא וְאֵרָאֶה פְּנֵי אֱלֹקִים" (תְּהִלִּים מב, ג), מָתַי אֶזְכֶּה לְהִדָּבֵק בַּשְּׁכִינָה, וְזִכְרוֹן תְּפִלָּה חֲרִישִׁית זֹאת לֹא יָזוּעַ מִמַּדָּעָיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קטגוריות