{צוואת הריב"ש סימן יח – תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא}

סִימָן יח

לִשְׁמוֹר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ בְּכָל דִּקְדּוּקֶיהָ וּפְרָטֶיהָ, וְסִימָנָךְ "תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא" (תהלים צ, ג), 'תָּשֵׁב' אוֹתִיּוֹת 'שַׁבָּת', אֱנוֹשׁ הַיְנוּ אֲפִילוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה כְּדוֹר אֱנוֹשׁ מוֹחֲלִין לוֹ (שבת קיח, ב).

*

דַּע, כִּי שְׁמִירַת שַׁבָּת הִיא בִּכְלָלוּת וּבִפְרָטוּת. בִּכְלָלוּת הִיא לִשְׁמֹר אֶת מִצְוַת הַשַּׁבָּת, כְּפִי הַמְּבֹאָר בַּתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וּבַתּוֹרָה שֶׁבְּעַל־פֶּה – בַּגְּמָרָא וְשֻׁלְחָן־עָרוּךְ עַל־פִּי דִּקְדּוּקֵי הַהֲלָכָה כִּפְשׁוּטָהּ. וּבִפְרָטִיּוּת – הִיא לִהְיוֹת דָּבוּק בִּקְדֻשַּׁת שַׁבָּת־קֹדֶשׁ, בְּמַחֲשָׁבָה, דִּבּוּר וּמַעֲשֶׂה, וְלִהְיוֹת בּוֹעֵר בְּקִרְבּוֹ אֶל אוֹר הַקְּדֻשָּׁה הַשּׁוֹפֵעַ בְּשַׁבָּת, וְעַל־יְדֵי־זֶה יִזְכֶּה לִשְׁמֹר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ – כִּי רַבִּים הַפְּרָטִים בְּהִלְכוֹת שַׁבָּת, וְצָרִיךְ לִהְיוֹת בָּקִי בָּהֶם וּלְזָכְרָם תָּמִיד, כִּי שְׁמִירַת שַׁבָּת צְרִיכָה לְהִשָּׁמֵר, בְּכָל דִּקְדּוּקֶיהָ וּפְרָטֶיהָ – וְלִשְׂמֹחַ בְּשַׁבַּת־קֹדֶשׁ בְּשִׂמְחָה עֲצוּמָה, בְּשִׂמְחַת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וּלְהִשְׁתַּדֵּל לְהַאֲרִיךְ וּלְכַוֵּן בִּתְפִלּוֹת הַשַּׁבָּת וּבִשְׁלֹשֶׁת הַסְּעֻדּוֹת הַמְּחֻיָּבוֹת לָנוּ מִצַּד הַדִּין, לֵישֵׁב בְּאֵימָה וּבְיִרְאָה וּבְשִׂמְחָה רַבָּה, מִתּוֹךְ כֹּבֶד רֹאשׁ וּדְבֵקוּת גְּדוֹלָה, וְלִנְהֹג קְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה בְּשַׁבָּת, וְעַל־יְדֵי־זֶה יִזְכֶּה לִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה וּלְהִתְקָרְבוּת אֲמִתִּית אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְסִימָנָךְ: "תָּשֵׁב אֱנוֹשׁ עַד דַּכָּא" (תְּהִלִּים צ, ג), וְדָרְשׁוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (קֹהֶלֶת רַבָּה טז, ז) – 'עַד דִּכְדּוּכָהּ שֶׁל נֶפֶשׁ', הַיְנוּ גַּם אִם אָדָם נָפַל לַמָּקוֹם הַנָּמוּךְ בְּיוֹתֵר, וְנַפְשׁוֹ מִתְעַנָּה בַּחֲבָלֶיהָ וּבְצִירֶיהָ, תַּחַת מַאֲסַר הַיֵּצֶר הַצַּר הַצּוֹרֵר, אַף־עַל־פִּי־כֵן בְּכֹחַ קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, זוֹכִים לִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה, אֲשֶׁר זֶהוּ 'תָּשֵׁב' – אוֹתִיּוֹת 'שַׁבָּת'; וְעַל מִי סוֹבֶבֶת וְהוֹלֶכֶת הַתְּשׁוּבָה? אֲפִלּוּ עַל מִישֶׁהוּ שֶׁהוּא בַּדַּרְגָּה הֲכִי נְמוּכָה, כְּמוֹ דּוֹר 'אֱנוֹשׁ' וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל בְּפֵרוּשׁ (שַׁבָּת קיח ע"ב) הַיְנוּ 'אֲפִלּוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה־זָרָה כְּדוֹר אֱנוֹשׁ מוֹחֲלִין לוֹ', וְדַיְקָא הֵבִיאוּ לָשׁוֹן כָּזֶה, שֶׁל דּוֹר אֱנוֹשׁ, כִּי תַּכְלִית הַמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה הִיא עֲבוֹדָה־זָרָה, הַיְנוּ שֶׁאָדָם נוֹפֵל לִסְפֵקוֹת וְהִרְהוּרִים אַחַר הַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ, וּמִתְרַחֵק מֵאוֹר פָּנָיו הַקְּדוֹשׁוֹת, אֲבָל בְּשַׁבָּת־קֹדֶשׁ – יֵשׁ עֲלִיָּה לְכָל הָעוֹלָמוֹת, וּבִפְרָט לְנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שׁוֹמְרֵי שַׁבָּת. וּכְמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ אוֹדוֹת הָאוֹר הַגָּדוֹל הַנִּמְשָׁךְ לְאִישׁ יְהוּדִי בְּעֵת 'קִדּוּשׁ לֵיל שַׁבָּת' (וַיַּקְהֵל רז ע"ב): 'וּבָעֵי בַּר נַשׁ לְמִסְהַד סָהֲדוּתָא דָּא, בְּחֶדְוָה בִּרְעוּתָא דְּלִבָּא, לְאַסְהָדָא קַמֵּי מָארֵיהּ דִּמְהֵימָנוּתָא, וְכָל מַאן דְּיַסְהִיד דָּא, וְיִשְׁוִי לִבֵּיהּ וּרְעוּתֵיהּ לְדָא, מְכַפֵּר עַל כָּל חוֹבוֹי' [תַּרְגּוּם: 'וְצָרִיךְ אָדָם לְהָעִיד עֵדוּת זוֹ, בְּשִׂמְחָה וּבְרָצוֹן הַלֵּב, לְהָעִיד לִפְנֵי אֲדוֹן הָאֱמוּנָה, וְכָל מִי שֶׁיָּעִיד זֹאת, וִיכַוֵּן אֶת לִבּוֹ וּרְצוֹנוֹ לְכָךְ, מְכַפֵּר עַל כָּל  עֲוֹנוֹתָיו']. וְהוּא מֵחֲמַת אוֹר הַשַּׁבָּת הַמֵּאִיר עַל נֶפֶשׁ הַשּׁוֹמֵר־שַׁבָּת, וְעַל־כֵּן צָרִיךְ לְהִתְחַזֵּק בָּזֶה בְּיוֹתֵר וְלִשְׂמֹחַ בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַיּוֹם הַקָּדוֹשׁ מִבּוֹאוֹ וְעַד צֵאתוֹ. וּרְאֵה לָשׁוֹן נִפְלָאָה בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ 'אַהֲבַת שָׁלוֹם' לְהָרַב הַקָּדוֹשׁ רַבִּי מְנַחֵם מֶענְדִיל מִקָּאסוֹב זי"ע: אָמְרוּ חֲזַ"ל (בֵּיצָה ב' ע"ב): 'חוֹל מֵכִין לְשַׁבָּת'. חוֹל מִלְּשׁוֹן חֹלִי. מִי שֶׁמַּרְגִּישׁ בְּעַצְמוֹ הַחוֹלִי הֶעָצוּם שֶׁיֵּשׁ לְנַפְשׁוֹ מִצַּד הַפְּגָמִים בִּימוֹת הַחוֹל, וְהוּא מִשְׁתּוֹקֵק לְיוֹם הָרְפוּאָה – יוֹם שַׁבָּת־קֹדֶשׁ, אִישׁ זֶה מֵכִין לְשַׁבָּת, פֵּרוּשׁ, מִתְכַּשֵּׁר בְּכָל־מִינֵי הֲכָנוֹת שֶׁל מִצְווֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים לִקְרַאת שַׁבָּת, שֶׁיִּזְכֶּה בָּהּ לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ. וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ הַצַּדִּיק הַקָּדוֹשׁ רַבִּי מֹשֶׁה לֵייבּ מִסָּאסוֹב זי"ע, עַל הַפָּסוּק (יְשַׁעְיָה נח, יג): "וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג" – לֹא־יֵשׁ בָּעוֹלָם שׁוּם עֹנֶג – רַק שַׁבָּת. [מוּבָא בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ 'נְתִיבוֹת שָׁלוֹם' (חֵלֶק ב', עַמּוּד סא, טוּר ב'): מָרָן הַקָּדוֹשׁ [רַבִּי מֹשֶׁה] מִקּוֹבְרִין זי"ע אָמַר עַל הָרַב הַקָּדוֹשׁ רַבִּי מְנַחֵם־מֶענְדְל מֵוִויטֶעבְּסְק זי"ע בָּזֶה הַלָּשׁוֹן: 'דֶער לִיכְטִיגֶער אוּן דֶּער הֵיילִיגֶער צַדִּיק (הַצַּדִּיק הַמֵּאִיר וְהַקָּדוֹשׁ) ר' מֶענְדֶלֶי, כָּל שַׁבָּת הָיְתָה אֶצְלוֹ כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם עוֹד לֹא הָיְתָה שַׁבָּת, וּלְעוֹלָם שׁוּב לֹא הָיְתָה שַׁבָּת, וּלְעוֹלָם שׁוּב לֹא תִּהְיֶה שַׁבָּת'. וּמָרָן אַדְמוֹ"ר בַּעַל 'בֵּית־אַבְרָהָם' [מִסְּלוֹנִים] זי"ע הוֹסִיף וְסִיֵּם בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: הֲרֵי הָאֱמֶת הִיא אָכֵן כָּךְ, וְהוּא כְּדִבְרֵי הָ'אוֹר־הַחַיִּים' הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהַשֵּׁם־יִתְבָּרַךְ נָתַן כֹּחַ בַּבְּרִיאָה לְּהִתְקַיֵּם שִׁשָּׁה־יָמִים בִּלְבַד, וְכָל שַׁבָּת הוּא בְּרִיאָה מְיֻחֶדֶת].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קטגוריות