{צמצום האור לברוא עולמות}

יצירה לטב יצירה לביש

ביאור בליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן מט

 

בתורה מ"ט, מגלה רבינו ז"ל יסוד נפלא בעבודת השם, שראשו נטעו בשרשי העולמות העליונים, הטמירים והנעלמים אך סולמו מוצב ארצה – לעובדה ולמעשה, בפשיטות הנהגת כל אחד ואחד בדרך הליכתו בזה העולם.

יסוד התורה היא, שרבינו ז"ל משוה את השתלשלות הבריאה מריש קדם, לעבודת האדם. כאשר יוצר העולמים יתברך שמו חקק את יסוד חלל הפנוי – לצמצם את האור הגדול כדי לברוא עולמות, והו הן מדותיו. כך בדיוק האיש הישראלי בוער בלבו להשם יתברך, שזה ענין האור אין סוף, והוא צריך לצמצם את עצמו לעשות פעולות ועובדות טובות וכו'.

המעניין הוא, שהיצירה של השם יתברך, כאשר נעשית היא דומיא בבני אדם, מגלה רבינו ז"ל שיש שתי בחינות יצירה – יצירה לטב יצירה לביש, יצר הרע ויצר טוב, שהם גם מלשון יצירה. נמצא, אם כן, ששני יסודות בהירים מבוארים כאן. אחד, שכל אחד ואחד, יש בו את הנקודה של האור אין סוף ברוך הוא שבוערת מאד. השני, שעיקר מה שאדם לא יוצר עולמות של טוב – עשיה בפשיטות, הוא בגלל שיש בו יצר רע שמייצר לרע.

ורבינו ז"ל אומר, שהיצר טוב הן המחשבות הטובות, והיצר הרע הן המחשבות הרעות, שעל ידי זה מטמטם את החלל של הבריאה (שזה בעצמו צריך לעורר אותנו בזעקה גדולה ומרה – שעל ידי מחשבה שלנו אנו מטמאים חלל של בריאת הבורא ית"ש). ואם נקשר את היסודות אלו לאלו, נבין דבר נפלא ביותר. כי אף זה האיש, שאין רואים בו שום קדושה ודביקות, וקשה לומר שבוער בלבו האור האין סוף (וכל הבעיה היא שלא צמצם אותו) באמת בפנימיות, האור אין סןף כן בוער בו, בשורש… אלא שמרוב הרצון לעשות טוב – כבר מתייאש מהכל, ופונה לצמצם את החלל של הבריאה, כי זה עיקר המחשבה הרעה – שרוצה לחטוף הכל, ואם לא עכשיו והכל – אזי ולאו כלום. אזי בא למחשבות רעות בפועל ממש, ומטמטם את החלל של הבריאה, כי החלל הזה צריך צמצום דווקא. צמצום שבא לבנות ולא צמצום שבא לצמצם… (ואכמ"ל בזה).

ומכח הדברים אתה למד, שעיקר המחשבה הטובה שרבינו ז"ל מדבר בתורה הזאת, היא המחשבה שאני יכול להתקרב אל השם יתברך, שזה שאני חוטף איזו נקודה טובה בפשיטות, אינה צמצום, חס ושלום, אלא הטוב שבטוב לכתחילה הכי גדול, ואז מתקיים בו מה שאמר רבינו ז"ל כאן: כשאדם חושב מחשבות טובות בלבו איך לעבוד את השם יתברך, בזה נעשה לבו, בחינת צור לבבי, ובבחינת ולבי חלל בקרבי, שבתוך החלל יתגלו פעולותיו. ועל ידי פעולותיו ומדותיו הטובות – יתגלה שהוא מקבל עול עצמו עול מלכות שמים שלימה.

הבנת הדברים בפשיטות היא, כי זה שאדם מוכן לצמצם את עצמו, בשביל לעשות את רצונו של הקב"ה, מורה לדעת, כי יש בו הכנעה והתבטלות אל השם יתברך, ולא שעובד את עצמו, בעבור הרגשתו המרוממת וכו', או אז יזכה לכמה טובות גדולות ונפלאות, קודם כל כל הזמנים יהיו שוים לטובה בשביל עבודת השם, גם בעת קטנות המוחין, כי הפעולות בפשיטות יכול לעשות תמיד. זאת ועוד, עצם הדבר שמצמצם את הרצון לרצון אחד – לעשות רצון השם, מגלה שמקבל על עצמו עול מלכות שמים "שלימה" (כמו שדייק רביז"ל בדבריו הק'), כי זה עיקר קבלת המלכות, דלית ליה מגרמיה כלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות לב בשר

מכתב ראשון יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ז' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

001 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי הָאַבְרֵךְ הֶחָשׁוּב …., שֶׁיִּחְיֶה.

002 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שֵׁנִי   יוֹם שני לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ח' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה… שֶׁיִּחְיֶה.

002 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, י' באדר תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי … שיחי'. יש לי היום התרגשות,

003 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁלִישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, ט' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

003 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, יוֹם א' לְסֵדֶר שְׁמוֹת תשע"ו לִכְבוֹד יְדִיד נַפְשִׁי … שֶׁיִּחְיֶה הִנֵּה שָׂמַחְתִּי

004 אגרות לב בשר

מִכְתָּב רְבִיעִי   יוֹם רְבִיעִי לְסֵדֶר בְּשַׁלַּח, י' בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה … שֶׁיִּחְיֶה.

004 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, ליל כ"ב בשבט, אור ליום חמישי משפטים, תשע"ד. לכבוד ידיד נפשי האהוב

005 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִישִׁי   יוֹם שְׁנֵי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ו בִּשְׁבָט תש"פ לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

005 מכתבי נשמה

בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, י"א בְּטֵבֵת תשע"ו. לִכְבוֹד יְדִידִי הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה, אָהוּב וְנֶחְמָד עַד לִמְאֹד …

006 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁישִׁי   יוֹם שְׁלִישִׁי לְסֵדֶר יִתְרוֹ, ט"ז בִּשְׁבָט תש"פ. לִכְבוֹד  הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

006 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר ויצא, ד' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

007 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר ויצא, ה' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

008 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שְׁמִינִי   יוֹם חֲמִישִׁי לְסֵדֶר שְׁלַח, יט סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה ר'

008 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר ויצא, ו' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

009 אגרות לב בשר

מִכְתָּב תְּשִׁיעִי   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ב סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

009 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר ויצא, ז' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

010 אגרות לב בשר

מִכְתָּב עֲשִׂירִי   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר קֹרַח, יוֹם כ"ג סִיוָן תש"פ. לִכְבוֹד בֶּן אָחִי, הָאַבְרֵךְ

010 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום חמישי לסדר ויצא, ח' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

011 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אחד עשר יום שלישי לסדר קרח, כ"ד סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר וְהַנַּעֲלֶה

011 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי עש"ק לסדר ויצא, ט' בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

012 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שנים עשר ערב שבת קודש לסדר קרח, כ"ז סיון תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

012 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת לסדר ויצא, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

013 אגרות לב בשר

מכתב שלושה עשר מוצאי שבת קודש לסדר קרח, כ"ח סיון תש"פ.   לכבוד חברי האברך

013 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישלח, יא בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

014 אגרות לב בשר

מִכְתָּב אַרְבָּעָה עָשָׂר   יוֹם רִאשׁוֹן לְסֵדֶר חֻקַּת, כ"ט סִיוָן תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ הַיָּקָר

014 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר וישלח, יב בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

015 אגרות לב בשר

מִכְתָּב חֲמִשָּׁה עָשָׂר   יוֹם שֵׁנִי לְסֵדֶר חֻקַּת, ל' סִיוָן, א' דְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז תש"פ.

015 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר וישלח, יג בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

016 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁשָּׁה עָשָׂר   ערב שבת קודש לסדר חוקת, ד' תמוז תש"פ.   לִכְבוֹד הָאַבְרֵךְ

016 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר וישלח, יד בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

017 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

018 אגרות לב בשר

מכתב שמונה עשר יום ראשון לסדר בלק, ו' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

018 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום שישי ערב שבת קודש פרשת וישלח, טז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי

019 אגרות לב בשר

מכתב תשעה עשר יום שני לסדר בלק, ז' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר והנעלה

019 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, מוצאי שבת קודש פרשת וישלח, יז בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי

020 אגרות לב בשר

מכתב עשרים בעזרת השם יתברך, יום שלישי לסדר בלק, ח' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך

020 מכתבי נשמה

בעזרת השם יתברך, יום ראשון לסדר וישב, יח בכסליו תשע"ז. לכבוד ידידי היקר לי מאד,

021 אגרות לב בשר

מכתב עשרים ואחד בעזרת השם יתברך, יום רביעי לסדר בלק, ט' תמוז תש"פ.   לכבוד

קטגוריות