{קול הנער באשר הוא שם}

להקשיב לקול הפנימי של החניך

הדרך הרגילה בה מביעים מסר לזולת היא דרך הדיבור, והדרך שבה מקבל המסר – מפנים את המדובר אליו באה על ידי הקשבת הלב. מעביר-המסרים המשכיל יודע כיצד לגרום למקשיב, שיפנים את הדברים עד לרמת הקשבת הלב.

עלינו לזכור, כי בדיוק אותו תהליך של הפנמת דברים שאנו חווים, כך זולתנו חווה. וכיון שכך, בשביל להבין את האפשרויות שעומדות לרשותנו בהקשר העברת המסרים, עלינו לבחון את הנעשה עמנו בעת שאנו שומעים משהו חדש או מכונן.

בתוך הלב קיים קול פנימי, שהוא רועש ומדבר בדממה מיוחדת משלו, הקולות המתערבבים בנבכי הלב אומרים הרבה דברים, מהם סותרים ומהם משלימים, אבל הצד השוה שבהם – שהם מדברים בקול רעש גדול, ועלינו להקשיב להם.

הקשבה זו, תרענן לנו את הידע, מה עובר על חניכנו, כאשר אנו מדברים אליו. כמו אצלנו שלהפתעתנו נגלה, כי ברובד הפנימי של הנפש, קיים עולם שלם של קולות, שאלות ותשובות, תהיות וישובים, הכל מתרחש שם בפנים, כך אצל המאזינים לנו, גם קיימים מקומות שקטים כאלו, ושם מתחוללת הדראמה האמיתית.

האדם הדובר אל בר שיחו, מעורר באותו רגע את הקולות, לא תמיד הקולות הללו משמיעים את עצמם, פעמים רבות השתיקה מחפה עליהם, והם נשקעים ונמוגים, לא לפני שהם מותירים את חותמם על הנפש. לא תמיד חותם שהדובר רוצה בו, לפעמים להיפך, המאזין מפתח נוגדנים ומגיע למסקנות הפוכות לגמרי, דווקא בגין העברת-מסר שגויה.

כאשר אנו דוברים אל הנער המתחנך אצלנו, עלינו להיות ערים לעובדה זו, ולהזהר מלנאום נאומים ומונולוגים חסרי תכלית לעומתו… העברת המסר הנכונה אמורה להיות מתוך דיאלוג שבין שנים, לא דיאלוג של הריסת הסמכות המחנכת, כי אם לצורך הקשבה לקולות שבפנים, קולות שיכולים להיות לא יעילים לדו שיח ולתוצאותיו.

כיצד נגלה את הקולות ההם? ומה נעשה אם נבחין שהם מתנגדים למסר? ואיך נגרום להתנגדות לאבד את חודה? כלומר, כיצד מחנכים?

התשובות נעוצות בידע של המחנך לנהל שיחה נבונה, המחנך שמודע לעובדה כי לפניו עומדת אישיות נוספת, אחרת, שונה, ברמה אחרת, ובפער גדול… מנסה בכל רגע בשיחה להתחבר לעולמו של בן שיחו, מתוך אותה התחברות, הוא יודע להקשיב למתרחש באותו עולם שונה משלו, כאשר העולם ההוא ברור לו לחלוטין, הוא יודע לזהות את הקולות האחרים – לשמור עליהם, ולתת להם מקום, שיישמעו, להיות להם אף לנציג ולדובר, או אז יהיה מקום לקול האחר, הסותר, הבונה או כל מה שתרצו.

המחנך המוצלח יודע להקשיב לקולות המתנגדים למסר שלו, ולא רק בגלל שהוא אורב לפתחם כדי להכניעם ולבטלם, אלא משום שלקולות הללו חוברים קולות שהם די מסכימים לתורה שהנך רוצה להנחיל לו, אם תתן לקולות הנגד נציגות מכובדת, יוכלו גם הקולות שהנך חפץ בהם לצוף על פני השטח, תוכל לחבר את מה שאתה אומר עם מה ש'הוא' אומר…

הקול הפנימי שלו יצוף אך ורק כאשר הוא ירגיש בטחון במחיצתך, הוא יחוש שיש אוזן קשבת ויש עם מי לדבר, ולא לתפארת המליצה, הקול הזה אינו ברור גם לחניך עצמו, הוא לא שומע את הקולות של עצמו, לכן הוא בעצמו, לעיתים, לא מבין את התחושה העמומה שמקננת בקרבו המניעה אותו לדחות את השפעתך. את פתח לו! חדד יחד עמו את השמיעה הפנימית, הביטו יחד לעבר הקול הפנימי, השקט והלוחש שתוהה ומתבלבל בין הנכון אל הלא נכון.

לכל התנגדות יש מקור, אי ההסכמה של החניך לקבל את דברנו, נובעת ממשהו שנמצא בפנים, לא ניתן לנקות את הלב על ידי שכנועים מטרטרים, אלא רק על ידי נגיעה במקום התורפה, לנקות את מורסת ההתנגדות ולהכשירה לקבל קדושה. זיהוי המקור הזה צריך להיעשות בזהירות, כי מלחמה חזיתית מולו, יכולה רק להעצים אותו, ולהביאו להחלטה כי הקול ההוא הוא הקול הנכון, מה שאיננו רוצים לעשות.

בהנחת היסוד כי כל אדם מתלבט מעט אודות דברים בטרם יינעל עליהם, עלינו לזכור כי ההתלבטות הזאת משרתת נאמנה של כל החלטה אפשרית, כל עוד היא נשמרת בתור התלבטות כמשמעה, כאשר המחנך, הברור בעצמו, דוחק את רגליה, ומסיר ממנה כל לגיטימציה אף כאפשרות המועלית בשלב של תהיה, הרי שבמו ידיו הוא גורם להתלבטות שתיעלם, והמסקנה? יכולה להיות עצובה מאד.

כדי שהצד הנכון מבחינתנו יקבל ייצוג הולם, עלינו לבחור לו נציג טוב יותר, שהוא בר שיחנו בכבודו ובעצמו, כאשר הוא יבין שההחלטה היא בידו, וההתלבטות גם היא נשמרת בכבוד על ידי המשתתפים בסיעור המוחות, ייתכן מאד והוא יגן מאד על הדעה, שאנו כה רוצים להנחילה אצלו.

את הקול הפסול ניקח אנחנו לייצוג, לא נעמיס על החניך שלנו את התפקיד הזה, זה עלול להיות מסוכן, אנחנו נתרום לו את עצמנו, נשקף את האפשרות הזאת בהצלחה, הוא יביט בנו כלא מבין? וכי הפכנו לפרקליטו של השטן? ולא היא… אנו נציגים של הקול המרכיב את הבחירה הנכונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

תתחיל קודם אתה…

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה

קטגוריות