{אושפיזין (3) ברוך הבא יעקב אבינו!}

כַּאֲשֶׁר אֲבִיהֶם שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מַגִּיעַ לַסֻּכָּה

 

מִכָּל שִׁבְעַת הָרוֹעִים, הָאֻשְׁפִּיזִין הַקְּדוֹשִׁים, הִתְיַחֵד, בְּחִיר שֶׁבָּאָבוֹת, יִשְׂרָאֵל סַבָּא, אָבִינוּ יַעֲקֹב, שֶׁעַל שְׁמוֹ אָנוּ נִקְרָאִים בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד עוֹלָם, בַּקֶּשֶׁר הַמְּיֻחָד שֶׁלּוֹ לְחַג הַסֻּכּוֹת, וּמִמֵּילָא כַּאֲשֶׁר קְדֻשָּׁתוֹ בָּאָה לִפְקֹד אֶת סֻכָּתֵנוּ, הַיּוֹם הַזֶּה, הוּא גָּדוֹל וְנִפְלָא מִימֵי חַג הַסֻּכּוֹת הַקְּדוֹשִׁים.

מוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, כִּי לְאַחַר יוֹם הַכִּפּוּרִים, כַּאֲשֶׁר הַשָּׂטָן הַמְּקַטְרֵג נֻצַּח לְגַמְרֵי, רוֹצֶה הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא לִשְׂמֹחַ בְּבָנָיו, מַה כָּתוּב? ""וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם סֻכּוֹת" (בְּרֵאשִׁית לג, יז), כֵּיוָן שֶׁיּוֹשְׁבִים בְּסֻכּוֹת, הֵם נִצּוֹלִים מִן הַמְּקַטְרְגִים, וְהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא שָׂמֵחַ בְּבָנָיו, אַשְׁרֵי חֶלְקָם בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.

וְכֵן רַבֵּנוּ יַעֲקֹב בַּעַל הַטּוּרִים מֵבִיא בְּטוּר אֹרַח חַיִּים (סִימָן תיז): 'הַמּוֹעֲדִים נִתְקְנוּ כְּנֶגֶד אָבוֹת, פֶּסַח כְּנֶגֶד אַבְרָהָם דִּכְתִיב (בְּרֵאשִׁית יח, ו) "לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת", וּפֶסַח הָיָה. שָׁבוּעוֹת כְּנֶגֶד יִצְחָק שֶׁתְּקִיעַת שׁוֹפָר שֶׁל מַתָּן תּוֹרָה הָיָה בְּשׁוֹפָר מֵאֵילוֹ שֶׁל יִצְחָק. סֻכּוֹת כְּנֶגֶד יַעֲקֹב, דִּכְתִיב (בְּרֵאשִׁית לג, יז): "וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכּוֹת"'.

הֶסְבֵּר נִפְלָא אוֹדוֹת הַקֶּשֶׁר שֶׁבֵּין יַעֲקֹב לְסֻכּוֹת, מוּבָא בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ 'מְאוֹר עֵינַיִם' (פָּרָשַׁת וַיֵּצֵא): 'נֶאֱמַר (בְּרֵאשִׁית לג, יח): "וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם", וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל – שָׁלֵם בְּגוּפוֹ שָׁלֵם בְּתוֹרָתוֹ… כִּי אֶצְלוֹ הָיְתָה שְׁלֵמוּת בְּכָל דָּבָר, הֵן בִּדְבָרִים גּוּפָנִיִּים, הֵן בִּדְבַר הַמָּמוֹן, הֵן בְּתוֹרָתוֹ, עִם הַכֹּל עָשָׂה כְּכַוָּנָתוֹ יִתְבָּרַךְ, לְקָרֵב כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ הַמְּלֻבָּשׁ בַּדָּבָר הַהוּא שֶׁעָסַק בּוֹ. וַאֲפִלּוּ בָּאַרְצִיּוּת.

וְעַל יְדֵי זֶה "וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה" (בְּרֵאשִׁית לג, יז), כִּי נוֹדַע רֶמֶז הַסֻּכָּה (סֻכָּה ב' ע"א): 'צֵא מִדִּירַת קֶבַע וְשֵׁב בְּדִירַת עֲרַאי'; רֶמֶז, שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה הָאָדָם עִקַּר מֵהָעוֹלָם הַזֶּה אֶלָּא כְּדִירַת עֲרַאי, וְהָעִקָּר יַעֲשֶׂה בּוֹ לְכַוָּנַת הָעוֹלָם הַבָּא וּלְהַמְשִׁיךְ אֱלֹהוּתוֹ בְּכָל דְּבַר הָעוֹלָם הַזֶּה'; עַד כָּאן לְשׁוֹן קָדְשׁוֹ.

נִמְצֵינוּ לְמֵדִים, כִּי עִנְיָנוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ – הַשְּׁלֵמוּת בְּכָל דָּבָר וְעִנְיָן, בִּידִיעָה כִּי הַכֹּל נַעֲשֶׂה לִכְבוֹדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא, בְּלִי שׁוּם פְּנִיּוֹת, זֶהוּ סוֹדוֹ שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, בּוֹ אָנוּ נִשְׁאָבִים אֶל תּוֹךְ מַעְגַּל הַשְּׁלֵמוּת הַזֹּאת, וְיַעֲקֹב – כָּל יְהוּדִי – נָסַע סֻכֹּתָה – נִמְלַט מֵאֵימַת הַמְּקַטְרֵג אֶל תּוֹךְ קְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה, לְהִתְבַּשֵּׂם שָׁם מֵרֵיחַ גַּן הָעֵדֶן שֶׁל הַדְּבֵקוּת הָאֱלוֹקִית.

וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת – בְּדֶרֶךְ חַיִּים שֶׁכָּזוֹ אָנוּ יְכוֹלִים לִבְנוֹת בַּיִת, כִּי לָמַדְנוּ בַּיִת יְהוּדִי מַהוּ, בַּיִת שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא בַּיִת, שֶׁגַּם הָאֲכִילָה, הַשְּׁתִיָּה, הַשֵּׁנָה וְהַטִּיּוּל הֵם לְשֵׁם מִצְוָה, לַעֲשׂוֹת נַחַת רוּחַ לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, בְּדִיּוּק כְּמוֹ מִצְוַת סֻכָּה.

כַּאֲשֶׁר הִגִּיעוּ רִגְעֵי חַיָּיו הָאַחֲרוֹנִים שֶׁל אוֹתוֹ צַדִּיק, בִּקֵּשׁ יַעֲקֹב לְהִפָּרֵד מִבָּנָיו, וְחָקַר אוֹתָם עַל מַעֲמָדָם הָאִישִׁי בְּדַרְגַּת הָאֱמוּנָה, שֶׁמָּא חַס וְשָׁלוֹם, הֵם נְגוּעִים קְצָת בְּשֶׁמֶץ שֶׁל … מִיָּד כֻּלָּם אָמְרוּ, שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אָבִינוּ, ה' אֱלֹקֵינוּ ה' אֶחָד. אִם נִתְבּוֹנֵן הֵיטֵב, הֲרֵי שֶׁזּוֹ הִיא הַצַּוָּאָה שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ – חִזּוּק נִצְחִי בֶּאֱמוּנַת הַיִּחוּד, וַהֲרֵי זֶה כְּמוֹ שֶׁאָמַר הָאָב הַזָּקֵן, בָּנַי, אַחַת הִנְּנִי מוֹרִישׁ לָכֶם: אֱמוּנָה אֲמִתִּית וַחֲזָקָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

בְּסִיּוּם יוֹם הַכִּפּוּרִים הַקָּדוֹשׁ, כַּאֲשֶׁר מַגִּיעַ הַזְּמַן שֶׁבְּכָל זֹאת נִצְטָרֵךְ לְהִפָּרֵד מִקְּדֻשָּׁתוֹ שֶׁל יוֹם, אָנוּ זוֹעֲקִים בְּקוֹל גָּדוֹל וְנוֹרָא: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹקֵינוּ ה' אֶחָד! (דְּבָרִים ו, ד) כְּלוֹמַר, אִם בְּכָל זֹאת, מִישֶׁהוּ מִתְפַּלֵּא עַל אֲנָשִׁים שֶׁחַיִּים שָׁנָה שְׁלֵמָה לְלֹא הַבְחָנָה מַה הֵם עוֹשִׂים, אֵיפֹה הָיְתָה הָאֱמוּנָה שֶׁלָּהֶם?! אָז הִנֵּה: אֵין בְּלִבֵּנוּ אֶלָּא אֶחָד, שֶׁזֶּה עִקַּר כַּפָּרַת עֲוֹנוֹת, לְהִתְחַזֵּק בֶּאֱמוּנָה, וּמִיַּד זוֹעֲקִים בְּקוֹל רָם: בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד שֶׁגַּם זֶה מְקוֹרוֹ בְּיַעֲקֹב אָבִינוּ.

וְאָז בָּא סֻכּוֹת, בּוֹ אָנוּ טוֹבְלִים בְּמֵי הַדַּעַת שֶׁל דְּבֵקוּת וֶאֱמוּנַת הַיִּחוּד, בְּמִדָּתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אָבִינוּ, בְּהַעֲנָקָה לַמֵּימָד הָאַרְצִי שֶׁל הָעוֹלָם הַחָמְרִי, מַעֲמָד שֶׁל הֶבֶל הֲבָלִים בַּר-חֲלֹף, אָנוּ בְּעֶצֶם מוֹרִים, כִּי אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, אֶפֶס זוּלָתוֹ, וּלְבַדּוֹ יִמְלוֹךְ נוֹרָא. הַסֻּכָּה, רֶמֶז לְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ, שָׂרָה אִמֵּנוּ נִקְרֵאת 'יִסְכָּה' עַל שֵׁם שֶׁסּוֹכָה בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ, סֻכָּה הִיא לְשׁוֹן הִסְתַּכְּלוּת וְצִפִּיָּה בַּהֲדַר נוֹכְחוּתוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא הַיָּחִיד הַקַּדְמוֹן, אָנוּ מִתְחַבְּאִים בְּצֵל הָאֱמוּנָה, וּבְכָךְ נִצּוֹלִים אָנוּ מֵהַמְּקַטְרֵג.

אִם בַּיָּמִים הַנּוֹרָאִים זָעַקְנוּ זֹאת בְּפֶה וְלָשׁוֹן, בִּימֵי הַשִּׂמְחָה אָנוּ מַתְחִילִים לִחְיוֹת אֶת הַדְּבָרִים, שֶׁזֶּה הָרַעְיוֹן עַל פִּי פְּשָׁט, שֶׁל דִּבְרֵי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, שֶׁאַחַר יוֹם הַכִּפּוּרִים, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שָׂמֵחַ בָּנוּ כְּשֶׁאָנוּ מְסֹכָכִים בְּצֵל הַסֻּכָּה הַקְּדוֹשָׁה.

לְיַעֲקֹב אָבִינוּ, כַּיָּדוּעַ, שְׁנֵי שֵׁמוֹת – יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל. יַעֲקֹב הִיא הַדַּרְגָּה הַהַתְחָלָתִית, לְשׁוֹן עָקֵב, יִשְׂרָאֵל הִיא מִלְּשׁוֹן שְׂרָרָה, דַּרְגַּת הַשִּׂיא שֶׁל הַהִתְרוֹמְמוּת הָרוּחָנִית. יַעֲקֹב אָבִינוּ, בְּרוּחַ וּבְכֹחַ הַשְּׁלֵמוּת שֶׁלּוֹ, גִּלָּה דֶּרֶךְ כֵּיצַד לִהְיוֹת שָׁלֵם בְּמַצָּבִים שׁוֹנִים, לְהִתְחַזֵּק בְּקִרְבַת אֱלֹקִים גַּם כַּאֲשֶׁר אָנוּ נִמְצָאִים בְּמַצַּב שֶׁל עָקֵב וְסוֹף, לֹא רוֹאִים כְּלוּם וְלֹא מַרְגִּישִׁים בִּכְלוּם, אַךְ יָפֶה הוּא כֹּחַ הָאֱמוּנָה לְהַשִּׂיג דַּרְגַּת קִרְבָה עֲנָקִית גַּם בִּזְמַנֵּי הַחֹשֶׁךְ.

בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק, הָיוּ שִׁבְטֵי יָ"הּ מְרֻמָּזִים כַּכּוֹכָבִים, אֵלּוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַמְּאִירִים לְעַצְמָם גַּם חֶשְׁכַת גָּלוּת לֵילִית, בַּסֻּכָּה, אָנוּ מַבִּיטִים אֶל מְרוֹמֵי הַסְּכָךְ, וְאָנוּ רוֹאִים אֵיךְ שֶׁהַכּוֹכָבִים נִרְאִים מִתּוֹכָהּ, הָאוֹרוֹת הַקְּטַנִּים, הַדְּבָרִים הַטּוֹבִים שֶׁעָשִׂינוּ, אַף כִּי מְעַטִּים הֵמָּה, עָלֵינוּ לְהַחֲשִׁיבָם, לִשְׂמֹחַ עִם עֶצֶם הֱיוֹתָם, וּלְהוֹדוֹת לַה' עַל הַזְּכִיָּה הַגְּדוֹלָה.

וַיִּבֶן לָנוּ יַעֲקֹב בַּיִת – לְהַחְדִּיר אֶת הֶאָרַת הַחַגִּים גַּם בַּבַּיִת פְּנִימָה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אושפיזין (1) ברוך הבא אברהם אבינו!

אברהם ראש למאמינים – ראש לאושפיזין   הָאֻשְׁפִּיזִין. הָאוֹרְחִים הָעִלָּאִיִּים, הַטְּמִירִים, הַנֶּעֱלָמִים, הַשְּׁמֵימִיִּים, בָּאִים לִפְקֹד

אושפיזין (2) ברוך הבא יצחק אבינו!

דִּבְרֵי הִתְעוֹרְרוּת לִכְבוֹד אוּשְׁפִּיזָא דְּיִצְחָק   בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי שֶׁל סֻכּוֹת אָנוּ זוֹכִים לְהַשְׁרָאַת קְדֻשַּׁת פַּחַד

אושפיזין (6) ברוך הבא יוסף הצדיק!

קְדֻשַּׁת הַקְּדֻשּׁוֹת בִּקְדֻשַּׁת הַסֻּכָּה   יוֹסֵף הַצַּדִּיק, הָאוּשְׁפִּיז הַשִּׁישִׁי שֶׁל חַג הַסֻּכּוֹת, הוּא עַמּוּד הַקְּדֻשָּׁה

אושפיזין (7) ברוך הבא דוד המלך!

הִתְעוֹרְרוּת לִקְדֻשַּׁת יוֹם הָעֲרָבָה – הוֹשַׁעְנָא רַבָּה!   הַיּוֹם הָרְבִיעִי שֶׁל אַרְבַּעַת יְמֵי הַדִּין הַנּוֹרָאִים

אתרוג ללא כתמים

הַלֵּב הַיְּהוּדִי הַמִּתְנַקֶּה בִּימֵי הֶחָג הַקְּדוֹשִׁים   מַרְנִין הַלֵּב לִרְאוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים עוֹמְדִים לְיַד

מתחבקים

סוֹד הַחִבּוּק הָאֱלֹקִי, הַנִּפְלָא וְהַנָּעִים בחַג הַסֻּכּוֹת "וִימִינוֹ תְּחַבְּקֵנִי" (שִׁיר הַשִּׁירִים ב, ו) – זֶה

קטגוריות