כפה עליהם הר כגיגית והשפיע עליהם מאורו
לפני שכפה עלינו ה' את ההר כגיגית, אמרנו להקב"ה נעשה ונשמע, מסתבר, שאמונת אלוהי עולם, קבועה בלבנו מעצם היותנו יהודים, החקיקה של האבות הקדושים, שקיימו את כל התורה עד שלא נתנה, היא חקיקה נצחית שלא קשורה דוקא לקבלת התורה, אך בעת שעמדנו בתחתית ההר, התקשרנו בקשר של קיימא עם התוכן הפנימי הזה שהועבר מדור דור מאברהם וכו', שבכוחו זכינו לומר נעשה ונשמע.
קשה לאדם שלא בחר בטוב, לראות את מציאות הטוב שלו כדבר הטוב ביותר, לא כן האדם שהיה בחושך ובא אל האור, הוא מלא תודה והודאה על היותו בתוך האור, אבל כיון שיהודי כבר אמר נעשה ונשמע, הרי שבהיותו בתוך האור – אינו יכול להבין עומק ההתחייבות היהודית שבו, בגלל שהוא והאור הוא אחד.
אבל יש עוד אור, שהתוסף בקבלת התורה, יש את האור מצד המקבל שהוא נעשה ונשמע, והוא אור קטן ביותר ביחס לאור של נותן התורה, כי בעוד שמקבל התורה אינו יודע את עומק התורה וגודל מעלתה, והאור הגדול שיש בהשתעבדות אל התורה, נותן התורה יודע לאשורו את מעלת התורה הקדושה באופן שאיננו יכולים להגיע לידיעה הזו, ואת האור הזה הוא החדיר בנו בקבלת התורה.
זהו האור של האמונה הקדושה, שאנו יודעים בבירור הכי חזק, שהיתה קבלת התורה, משום שבכל רגע זה מתרחש בנפשנו, אנו רואים את זה מול עינינו, חיים את זה נושמים את זה, כי כל התורה כולה היא רק אמונה בהשם יתברך, תרי"ג המצוות הן תרי"ג דרכים שמביאות את האדם לקרבת אלקים, יש מצוות שהענין הזה גלוי ביותר, ויש מצוות שהענין הזה כמוס בטעמי הסוד של המצוה, אבל ברור שהתגלות השם לעמו היא למען להשאיר בידם את הכלי היחיד שעמו אפשר להתקרב להשם יתברך.
בהכנה לחג השבועות, אנו צריכים להתחזק ולהבין את האור החדש הזה שנתוסף לנו בימים אלו, שאנו יודעים שאנו מוכנים בסוד נעשה ונשמע, אבל לאור החדש הזה, אור שבא מצדו יתברך, אין לנו שום השגה, ועלינו לעשות את עצמנו כלים נכונים להגיע לאור הקדוש הזה.
איך עושים זאת? התחזקות באמונה פשוטה, בימים שנותרו עד שבועות, לחזור על נקודות האמונה, ולהיות שלם בדעת מול הרגע של קבלת התורה, לצייר בציור פנימי את הכפה עליהם הר כגיגית, ולשמוח בכפיה הזו, כי כפיה זו היא האור האמיתי שנחקק ויחקק בנפשותנו לעד.