{שיעור אמונה 075 – רַעֲיָא מְהֵימְנָא}

רַעֲיָא מְהֵימְנָא

י"ח בְּתִשְׁרֵי תשפ"ד

 

מֹשֶׁה רַבֵּנוּ נִקְרָא רַעֲיָא מְהֵימְנָא, הַיְנוּ רוֹעֵה הָאֱמוּנָה, כִּי אִתְפַּשְׁטוּתֵיהּ דְּמֹשֶׁה בְּכָל דָּרָא וְדָרָא, וְכָל צַדִּיק שֶׁיֵּשׁ בָּעוֹלָם הוּא מִבְּחִינַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, וְעִקָּר עִנְיָנוֹ שֶׁל הַצַּדִּיק הוּא לְהַחְדִּיר אֱמוּנָה פְּשׁוּטָה בְּנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁזֶּהוּ רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְעַל יְדֵי הַדְּבֵקוּת בּוֹ, זוֹכִים לֶאֱמוּנָה בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ, הָאֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּאָה כְּשֶׁמַּאֲמִינִים בַּצַּדִּיק בְּחִינַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, אֵלּוּ שֶׁלֹּא זוֹכִים לֶאֱמוּנָה בְּמֹשֶׁה, הֲרֵי שֶׁאֵין הֵם יְכוֹלִים שֶׁתִּהְיֶה לָהֶם אֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּבְתוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה.

מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הוּא יְסוֹד הָאֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הוּא הָאִישׁ אֲשֶׁר מֵחֶצְיוֹ וּמִלְמַעְלָה אֱלֹקִים וּמֵחֶצְיוֹ וּלְמַטָּה אָדָם, פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ בַּמַּרְאֶה וְלֹא בְּחִידוֹת, זֶהוּ הָאִישׁ שֶׁזָּכָה לְשִׂיא הַבְּהִירוּת שֶׁל הַכָּרַת אֱלֹקוּת, וְקִבֵּל תּוֹרָה מִפִּי הַגְּבוּרָה, בְּחַג הַסֻּכּוֹת, הוּא הָאֻשְׁפִּיזִין הָרְבִיעִי, שֶׁבָּא לִפְקֹד אֶת סֻכּוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר מַעֲלִים עַל נֵס אֶת תּוֹרַת מֹשֶׁה בְּכָל יוֹם וָיוֹם, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קָרָא לְתוֹרָתוֹ תּוֹרַת מֹשֶׁה, כִּי הוּא נִכְלָל בִּקְדֻשַּׁת הַתּוֹרָה וְהָאֱמוּנָה, מוֹלִיךְ לִימִין מֹשֶׁה זְרוֹעַ תִפְאַרְתּוֹ; עַכְשָׁו זֶה הַזְּמַן לְהִתְדַּבֵּק בִּקְדֻשָּׁתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה, כְּשֶׁמַּזְמִינִים אוֹתוֹ אֶל הַסֻּכָּה, לְקַבֵּל עַל עַצְמֵנוּ דְּבֵקוּת אֲמִתִּית בֶּאֱמוּנָה בְּתוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם, תּוֹרַת מֹשֶׁה.

כָּל עִנְיָנוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הָחֵל מִלֵּדָתוֹ מַמָּשׁ, הָיָה הַכֹּל בְּהַשְׁגָּחָה נוֹרָאָה מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, גַּם כִּי נִשְׁלָךְ וְנִזְרַק אֶל הַיְאוֹר, יַד הַהַשְׁגָּחָה הוֹעִידָה אוֹתוֹ לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל, לָכֵן רָאשֵׁי תֵּבוֹת שֶׁל מֹשֶׁ"ה הוּא מִ'מְּכוֹן שִׁ'בְטוֹ הִ'שְׁגִּיחַ. הַנְּקֻדָּה שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הָיְתָה לְהַחְדִּיר אֱמוּנָה בְּנִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, כָּל יְהוּדִי שֶׁמִּתְחַזֵּק בֶּאֱמוּנָה בְּכָל רֶגַע שֶׁהוּא, הוּא מַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ אוֹר מִקְּדֻשַּׁת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁעֲדַיִן הוּא מוֹרֶה וּמַנְהִיג לְיִשְׂרָאֵל, וְאֵין מִיתָתוֹ אֶלָּא מִסִּטְרָא דִּילָן, אֲבָל בֶּאֱמֶת מֹשֶׁה עוֹמֵד וּמְשַׁמֵּשׁ בַּמָּרוֹם וּלְמַטָּה גַּם כֵּן, כְּשֶׁעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּמִתְפַּלְלִים, הֲרֵי שֶׁהַכֹּל קָשׁוּר אֶל קְדֻשַּׁת מֹשֶׁה רַעֲיָא מְהֵימְנָא, רוֹעֶה הָאֱמוּנָה.

כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִיהוּ, מַיִם מְרַמֵּז עַל תְּפִלָּה וֶאֱמוּנָה, כָּל יְסוֹד עִנְיַן מֹשֶׁה, שֶׁהוּא עִנְיַן הַתַּלְמִיד חָכָם שֶׁבַּדּוֹר שֶׁנִּקְרָא מֹשֶׁה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ בַּגְּמָרָא: מֹשֶׁה שַׁפִּיר קָאֲמַרְתְּ! הוּא מִן הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כְּכָל שֶׁאָדָם זוֹכֶה יוֹתֵר לְדַבֵּק אֶת עַצְמוֹ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל יְדֵי אֱמוּנָה, הוּא זוֹכֶה לִהְיוֹת דָּבוּק בַּתּוֹרָה וְלַהֲבִינָהּ הֵיטֵב, כִּי אוֹר מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מֵאִיר בּוֹ, וְהוּא גַּם כֵּן בִּבְחִינַת מְקַבֵּל תּוֹרָה מִפִּי הַגְּבוּרָה, וְכָל יְהוּדִי נִשְׁמָתוֹ לוֹמֶדֶת וּמַשֶּׂגֶת תָּמִיד דְּבָרִים גְּבוֹהִים וְרָמִים, אֶלָּא שֶׁאֵין הוּא מַטְבִּיל זֹאת בְּמֵי הָאֱמוּנָה וְהַתְּפִלָּה, כְּשֶׁזּוֹכִים לְהִתְקַשֵּׁר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַל יְדֵי דְּבֵקוּת בִּתְפִלָּה וֶאֱמוּנָה, זוֹכִים שֶׁהַתּוֹרָה מִתְיַשֶּׁבֶת עַל הַלֵּב, וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תּוֹרָה, שֶׁהִיא הַפְּנִימִיּוּת שֶׁל הַתּוֹרָה, כְּשֶׁהִיא נִגְלֵית אֲזַי סָרוּ כָּל הַמַּעֲקַשִּׁים מֵהַדֶּרֶךְ, וְזוֹכִים לָדַעַת אֶת דַּרְכֵי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, בְּחַג הַסֻּכּוֹת יֵשׁ מַעְלָה יְתֵרָה שֶׁאָנוּ זוֹכִים לִשְׂמֹחַ עִם הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, כִּי אָנוּ בְּרִגְעֵי סִיּוּם שֶׁלָּהּ, וְאָנוּ קוֹרְאִים בְּסוֹף הֶחָג אֶת הִסְתַּלְּקוּתוֹ שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, שֶׁהָיְתָה בְּרַעֲוָא דְרַעֲוִין, וְכָל הֶחָג כֻּלּוֹ נִשְׁפַּע מֵהָאוֹר הַקָּדוֹשׁ שֶׁל אֱמוּנָה, כִּי אָנוּ זוֹכִים לָשֶׁבֶת בְּצִלָּא דִּמְהֵימָנוּתָא וּלְקַבֵּל רָזָא דְּחָכְמְתָא מֵהֶאָרַת תּוֹרַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם.

מֹשֶׁה רַבֵּנוּ קָשַׁר אֶת עַצְמוֹ עִם הַפָּחוּת שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל, זֶהוּ תַּפְקִידוֹ שֶׁל מֹשֶׁה בִּשְׁעָתוֹ, וְזֶה תַּפְקִידוֹ שֶׁל כָּל מֹשֶׁה בְּכָל דּוֹר, לִדְאֹג לְצָרָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְעִקָּר צָרַת יִשְׂרָאֵל כְּשֶׁהֵם רְחוֹקִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְאִם יְהוּדִי זוֹכֶה לְהָפִיץ אֱמוּנָה בֵּין שִׁכְבוֹת הָעָם, הֵן עַל יְדֵי דִּבּוּר, הֵן עַל יְדֵי כְּתִיבָה, הֵן עַל יְדֵי שִׁירָה, וְהֵן בְּכָל הָאֶמְצָעִים שֶׁתְּכוּנוֹתָיו מְאַפְשְׁרוֹת, הֲרֵי שֶׁהוּא זוֹכֶה לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ שׁוֹרֶשׁ קְדֻשַּׁת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, שֶׁזֶּה הָיָה עִנְיָנוֹ לְקַשֵּׁר אֶת כָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְכָל אָדָם יָכוֹל וְצָרִיךְ לַעֲסֹק בָּזֶה, וְהַכֹּל מְקַבְּלִים אֶת הַכֹּחַ לְכָךְ, כִּי קְדֻשַּׁת מֹשֶׁה עֲדַיִן חוֹפֶפֶת עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא שֶׁצָּרִיךְ לְחַבֵּר אוֹתָם לִקְדֻשָּׁה זוֹ, אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לַעֲסֹק בְּחַיֵּי חַיּוּתוֹ בִּדְבֵקוּת הַהִתְקַשְּׁרוּת לַעֲבוֹדַת מֹשֶׁה, שֶׁהָיְתָה קֵרוּב הַנְּשָׁמוֹת לְשָׁרְשָׁן.

הָרַמְבַּ"ם בְּהִלְכוֹת תְּשׁוּבָה, מְלַמֵּד, שֶׁכָּל יְהוּדִי יָכוֹל לִזְכּוֹת בִּתְשׁוּבָתוֹ לְדַרְגַּת מֹשֶׁה, וְכֵיוָן שֶׁהִזְכִּיר הָרַב לָשׁוֹן כָּזֶה, הֲרֵי שֶׁיֵּשׁ נִיצוֹץ מִנִּשְׁמַת מֹשֶׁה בְּכָל יְהוּדִי, וְאָנוּ זוֹכִים לְהִתְפַּלֵּל אֶת תְּפִלַּת מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹקִים, כִּי בְּכָל יְהוּדִי יֵשׁ בְּחִינָה שֶׁל "אִישׁ הָאֱלֹקִים", כִּי דּוֹרְשִׁים מִמֶּנּוּ לְקַדֵּשׁ וּלְרוֹמֵם אֶת אִישִׁיּוּתוֹ לִדְבֵקוּת בֶּאֱלֹקִים, הֲרֵי שֶׁכָּל אֶחָד הוּא אִישׁ אֱלֹקִים בְּכֹחַ, וְכָל זֶה נִמְשָׁךְ מִקְּדֻשַּׁת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ, אֲשֶׁר בְּחֶמְלָתוֹ נָתַן לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה וּפֵרְשָׁה לָנוּ לְדוֹרוֹת, וְכָל מַה שֶּׁאָנוּ עוֹשִׂים בְּחַיֵּינוּ, הוּא בִּגְלַל הַלִּמּוּד שֶׁל מֹשֶׁה, וְהָאֱמוּנָה בְּכָךְ שֶׁהוּא קִבֵּל אֶת הַתּוֹרָה מִפִּי הַגְּבוּרָה, וּבִכְלָלָהּ תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי וְכוּ', זֶהוּ מִיְּסוֹדוֹת הָאֱמוּנָה, הֲרֵי שֶׁאָדָם גַּשְׁמִי בְּזֶה הָעוֹלָם נִכְלָל בֶּאֱמוּנַת יִשְׂרָאֵל, וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ מַאֲמִין בּוֹ, אֵין לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה בֶּאֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, פּוּק חֲזִי גְּבוּרָתָא דְּמָרָךְ, וְהַכֹּחַ שֶׁל יְהוּדִי הַדָּבוּק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּחַיָּיו.

אִיתָא בְּרַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּרָשַׁת כִּי תֵּצֵא, כִּי מֹשֶׁה רַבֵּנוּ הָיָה מִסְתּוֹבֵב תָּמִיד בְּמַחְשָׁבוֹת וּרְצוֹנוֹת, אֵיךְ הוּא יָכוֹל לְקָרֵב אֶת כָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְכָל זֶה הָיָה מֵחֲמַת אַהֲבָתוֹ הַגְּדוֹלָה לְכָל יְהוּדִי וִיהוּדִי, אֵין אֶחָד אֲשֶׁר נִדְחֶה מִמְּחִצָּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְכָל יְהוּדִי יֵשׁ מָקוֹם אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ, זֶהוּ הַלִּמּוּד שֶׁל רֹאשׁ אוּמָתֵינוּ וּמוֹסֵר הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּדַע כָּל אֶחָד, עִם נְתִינַת הַתּוֹרָה, שֶׁהוּא חָרוּט בְּאַחַת מִשִּׁשִּׁים רִבּוֹא אוֹתִיּוֹתֶיהָ, וְיֵשׁ לוֹ הִתְקַשְּׁרוּת פְּנִימִית, נִשְׁמָתִית מַהוּתִית אֶל הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, וְגַם כְּשֶׁהוּא מִתְרַחֵק בִּבְחִירָתוֹ הַשְּׁגוּיָה מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הֲרֵי שֶׁהוּא יִתְבָּרַךְ מְחַזֵּר אַחֲרָיו, וּמְצַפֶּה, מְחַכֶּה וּמַמְתִּין שֶׁתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שִׂכְלוֹ וְיִרְאֶה עַיִן בְּעַיִן שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ עֲדַיִן מְלַמֵּד אוֹתוֹ תּוֹרָה וֶאֱמוּנָה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור אמונה 011 – הרגשת הנהגת הבורא

הַרְגָּשַׁת הַנְהָגַת הַבּוֹרֵא הָעִקָּר הָרִאשׁוֹן הַזֶּה, לָדַעַת בִּידִיעָה חֲזָקָה וַאֲמִתִּית, שֶׁהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא הוּא הַבּוֹרֵא, הוּא עִקַּר

שיעור אמונה 013 – שדר מן השמים

שֶׁדֶר מִן הַשָּׁמַיִם   הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא שׁוֹלֵחַ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד רְמָזִים נִפְלָאִים מִן הַשָּׁמַיִם בְּמַחְשָׁבָה דִּבּוּר

שיעור אמונה 015 – השגחה פרטית

דְּבֵקוּת בֶּאֱמוּנַת הַהַשְׁגָּחָה הַפְּרָטִית גִּלָּה לָנוּ מָרָן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע, אוֹדוֹת נוֹרָאוֹת הַפְלָגַת

שיעור אמונה 017 – לאהוב את החוקים

מִדַּרְכֵי הָאֱמוּנָה – אַהֲבַת חֻקֵּי הַמִּצְווֹת חֵלֶק מִדַּרְכֵי הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה הִיא לֶאֱהֹב אֶת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת,

קטגוריות