{שיעור אמונה 092 – מִי שֶׁבָּטוּחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ}

מִי שֶׁבָּטוּחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ

כז תשרי תשפ"ד
מאת הרה"צ רבי יצחק לעזער שליט"א

 

יֵשׁ לָנוּ כֹּחַ נֶגֶד הָאוֹיְבִים!

כְּשֶׁאָדָם מַחְדִּיר בְּעַצְמוֹ בִּידִיעָה בְּרוּרָה שֶׁרַק הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא הוּא שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל,  וּכְמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ "אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר – שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר" – זוֹ הַשְּׁמִירָה הֲכִי גְּדוֹלָה, אִם אָדָם חוֹשֵׁב "כּוֹחִי וְעֹצֶם יָדִי – אֲנִי שׁוֹמֵר, בַּכֹּחַ שֶׁלִּי, בַּנֶּשֶׁק שֶׁלִּי" זֶה לֹא שָׁוֶה כְּלוּם, אָכֵן רַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (סֵפֶר־הַמִּדּוֹת, אוֹת מְרִיבָה, סִימָן צו): "צָרִיךְ לְהִתְחַזֵּק נֶגֶד הַשּׂוֹנְאִים וּלְהַעֲרִיךְ עִמָּהֶם מִלְחָמָה בְּתַחְבּוּלָה, וְהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו", אֲבָל הָעִקָּר הוּא לָדַעַת שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הוּא מַנְהִיג אֶת הַכֹּל. אָדָם שֶׁהוּא חָזָק בֶּאֱמוּנָה זוֹ, זוֹ הַשְּׁמִירָה הֲכִי גְּדוֹלָה.

בּוֹאוּ נִתְעוֹרֵר מֵחָדָשׁ בֶּאֱמוּנָה וּבִתְפִלָּה, לְבַקֵּשׁ עַל כָּל עַם יִשְׂרָאֵל, עַל הַפְּצוּעִים שֶׁתִּהְיֶה לָהֶם רְפוּאָה שְׁלֵמָה, שֶׁיִּהְיוּ יְשׁוּעוֹת לְכֻלָּם, וְכָל הַשְּׁבוּיִם יֵצֵאוּ וְיִשְׁתַּחְרְרוּ לְשָׁלוֹם, תְּפִלּוֹת! זֶה מַה שֶׁמֵּהַשָּׁמַיִם מְבַקְּשִׁים מֵאִתָּנוּ,  אֲנַחְנוּ צְרִיכִים לָדַעַת שֶׁיֵּשׁ לָנוּ אֶת הַכֹּחַ הַזֶּה – שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְחַכֶּה וּמְצַפֶּה לַתְּפִלּוֹת שֶׁלָּנוּ.

אִם חַס וְשָׁלוֹם מִתְיָאֲשִׁים וְנוֹפְלִים בְּדִכָּאוֹן – אָז מְנַצֵּחַ הַסָּמֵ"ךְ־מֵם חַס וְשָׁלוֹם, זֶה מַה שֶׁהָעַרְבִים יִמַּח שְׁמָם רוֹצִים, מַדּוּעַ הֵם מְפַרְסְמִים אֶת כָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים, בַּסִּרְטוֹנִים וּבַתִּקְשֹׁרֶת וְכוּ' כָּל פְּעֻלּוֹתֵיהֶם הָרָעוֹת שֶׁהֵם עוֹשִׂים? – זֶה חֵלֶק מֵהָרְצִיחָה שֶׁלָּהֶם! לִגְרֹם צַעַר וְעָגְמַת נֶפֶשׁ וּבֶהָלָה חַס וְשָׁלוֹם, אֲבָל עַם יִשְׂרָאֵל צְרִיכִים לִהְיוֹת חֲכָמִים, אֱמֶת שֶׁמָּה שֶׁקָּרָה זֶה צַעַר וְיָגוֹן גָּדוֹל מְאֹד, וּמִתְאַבְּלִים עַל זֶה, אֲבָל מַה עוֹשִׂים? נוֹפְלִים בַּמִּטָּה בְּיֵאוּשׁ וְנִכְנָסִים תַּחַת הַשְּׂמִיכָה וְזֶהוּ? זֶה יַצִּיל אוֹתְךָ? כְּמַעֲשֵׂה הַבַּת יַעֲנָה שֶׁהִיא מַכְנִיסָה אֶת הָרֹאשׁ שֶׁלָּהּ לְתוֹךְ הַחוֹל וְכָךְ הִיא לֹא רוֹאָה כְּלוּם…

הָבָה נִהְיֶה חֲכָמִים לָקַחַת מִזֶּה הִתְחַזְּקוּת, לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ, לֹא לְהִכָּנֵס לִפְחָדִים וַחֲרָדוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁזֶּה לֹא מוֹעִיל שׁוּם דָּבָר, שֶׁזֶּה רַק יִדְחֹף אוֹתָנוּ לָדַעַת מֵהַכֹּחַ שֶׁיֵּשׁ לָנוּ – לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְרַחֵם עָלֵינוּ.

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹדֵעַ שֶׁאֲפִלּוּ הַיְּהוּדִי הֲכִי פָּשׁוּט וַהֲכִי גָּרוּעַ, אִם שַׁיָּךְ בִּכְלָל לְהַגִּיד כָּכָה עַל יְהוּדִי, הוּא יוֹתֵר חָשׁוּב מֵהַגּוֹי הֲכִי "מְכֻבָּד", כֻּלָּם רוֹצְחִים וּפִרְאֵי אָדָם, אֵלּוּ לֹא בְּנֵי אָדָם בִּכְלָל. שָׁמַעְתִּי מִמּוֹהֲרָא"שׁ זי"ע, שֶׁפַּעַם בָּאוּ לֶחָפֵץ חַיִּים זי"ע וְשָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: הֲרֵי כָּתוּב עַל בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל "וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם, יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ", וְאֵיךְ רוֹאִים שֶׁיֵּשׁ מֵהֶם רוֹפְאִים, מְהַנְדְּסִים, אֲנָשִׁים חֲכָמִים?, נַעֲנָה הֶחָפֵץ חַיִּים: אִם הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אָמְרָה כָּכָה – הוּא פֶּרֶא אָדָם!, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֵיזֶה חָכְמָה אֲבָל הוּא רוֹפֵא פֶּרֶא אָדָם, מְהַנְדֵּס פֶּרֶא אָדָם…

וּכְנֶגֶד הַפֶּרֶ"א הַזֶּה אֲנַחְנוּ צְרִיכִים שְׁמִירָה, לִהְיוֹת אֵפֶ"ר – לְבַטֵּל אֶת עַצְמֵנוּ לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. נָכוֹן, הַגּוֹי הוּא פֶּרֶא אָדָם, אֲבָל אַבְרָהָם אָבִינוּ אָמַר "אָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר", שֶׁאֲנַחְנוּ צְרִיכִים לְהִתְבַּטֵּל, לָדַעַת שֶׁאֵין שׁוּם כֹּחַ בָּעוֹלָם מִלְּבַד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הָאֵפֶר הַזֶּה מְטַהֵר, זוֹ הַשְּׁמִירָה הֲכִי גְּדוֹלָה, לָדַעַת שֶׁאֲנַחְנוּ בַּיָּד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. אִם לֹא, הָאֵפֶר מִתְהַפֵּךְ לְפֶרֶא, שֶׁזֶּה רוֹאִים אֵצֶל הַגּוֹיִם.

יֵשׁ שְׁמוּעוֹת קָשׁוֹת מְאֹד, הַשֵּׁם יִשְׁמֹר וְיַמְתִּיק אֶת הַדִּינִים מֵעַל עַם יִשְׂרָאֵל, אֲבָל צָרִיךְ לָדַעַת שֶׁפַּחַד וַחֲרָדוֹת וּבֶהָלָה לֹא מוֹעִיל שׁוּם דָּבָר! עַל זֶה בִּקַּשְׁנוּ לִפְנֵי כַּמָּה יָמִים: "הוֹשַׁעְנָא נֶפֶשׁ מִבֶּהָלָה, הוֹשַׁע נָא",  שְׁמוּעוֹת אֵלּוּ צְרִיכִים רַק לִדְחֹף אֶת הָאָדָם לְעוֹרֵר רַחֲמֵי ה', לוֹמַר בְּפֶה מָלֵא: "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם תְּרַחֵם עָלֵינוּ, תִּרְאֶה מַה הַהֶבְדֵּל בֵּין יְהוּדִי לְגוֹי, שֶׁיְּהוּדִי, אֵיזֶה מַצָּב שֶׁהוּא רַק, אֲבָל הוּא יְהוּדִי, הוּא לֹא רוֹצֵחַ, לֹא פֶּרֶא אָדָם", זֶה הַלִּמּוּד זְכוּת הֲכִי גָּדוֹל, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ מִתְבַּיֵּשׁ עִם נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַזְכִּירִים רַק זְכוּיוֹת טוֹבוֹת, וְזֶה בְּוַדַּאי מַמְתִּיק אֶת הַדִּינִים וּמַמְשִׁיךְ חֲסָדִים וְרַחֲמִים, שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל בְּוַדַּאי צְרִיכִים.

אִם מְפַרְסְמִים זְהִירוּת וְכָל מִינֵי תַּקָּנוֹת, צְרִיכִים לְהִזָּהֵר בְּתַכְלִית, לֹא לִהְיוֹת חָכָם בְּעֵינָיו, אֲבָל הָעִקָּר לְהִתְחַזֵּק מְאֹד מְאֹד בֶּאֱמוּנָה וּתְפִלָּה,  לַעֲזֹר בְּכָל מַה שֶׁיְּכוֹלִים לַעֲזֹר, בְּתוֹרָה – אִם אֶפְשָׁר לְאַרְגֵּן אֶת הַבַּחוּרִים וְהָאַבְרֵכִים, לִזְכֹּר אֶת דִּבְרֵי חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים שֶׁכָּל זְמַן שֶׁקּוֹלוֹ שֶׁל יַעֲקֹב מְצַפְצְפִים בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת, אֵין הַיָּדַיִם שֶׁל עֵשָׂו שׁוֹלְטוֹת, לִזְכֹּר אֶת זֶה טוֹב! לְהִתְחַזֵּק יוֹתֵר בְּלִמּוּד תּוֹרָה בִּתְפִלָּה, בִּתְהִלִּים, בַּעֲשִׂיַּת צְדָקָה וְחֶסֶד, שֶׁהַכֹּל יַעַסְקוּ בַּקּוֹל קוֹל יַעֲקֹב, וְכָכָה נְבַטֵּל אֶת יְדֵי עֵשָׂו, שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהֶם שׁוּם כֹּחַ וְשׁוּם שְׁלִיטָה.

הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יַעֲזֹר שֶׁנִּזְכֶּה שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל יַעֲלוּ מַעְלָה מַעְלָה, וִינַצְּחוּ כָּל אוֹיְבֵיהֶם וְשׂוֹנְאֵיהֶם, וּלְכָל שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל תִּהְיֶה מַפָּלָה גְּדוֹלָה עַד עָפָר, וְעַם יִשְׂרָאֵל יִתְעַלּוּ בִּדְבֵקוּת הַבּוֹרֵא, וְנִזְכֶּה בְּקָרוֹב שֶׁיִּתְגַּלֶּה מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ וְתִהְיֶה הַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה; עַד כָּאן לֶקֶט מֵהַשִּׂיחָה.

בְּשׁוּלֵי הַדְּבָרִים רָאוּי לְהוֹסִיף, כִּי תַּכְלִית כָּל הָעִנְיָן הוּא לֹא לִשְׁקֹעַ בָּעִנְיָן, כִּי אִם לְהַגְבִּיהַּ רֹאשׁ וְלִרְאוֹת אֶת שָׁרְשֵׁי הַדְּבָרִים בָּעוֹלָמוֹת הָעֶלְיוֹנִים, הֲרֵי כָּל מַה שֶּׁקּוֹרֶה כָּאן בָּעוֹלָם הַזֶּה, שֹׁרֶשׁ הָעִנְיָן הֻקְבַּע לְמַעְלָה, וּבַשָּׁמַיִם גַּם יֵשׁ מִלְחָמָה, וְאֶת הַמִּלְחָמָה הַהִיא אָנוּ נִדְרָשִׁים לְהַכְרִיעַ עַל יְדֵי אֱמוּנָה וּבִטָּחוֹן בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּכְמוֹ שֶׁאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל בְּסֵפֶר הַמִּדּוֹת (אוֹת בִּטָּחוֹן): מִי שֶׁבָּטוּחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַצִּילוֹ מִכָּל צָרוֹת וּבִפְרָט מֵהֲרִיגָה, עַל כֵּן עִקַּר הַהַצָּלָה הוּא בִּטָּחוֹן בּוֹ יִתְבָּרַךְ.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור אמונה 011 – הרגשת הנהגת הבורא

הַרְגָּשַׁת הַנְהָגַת הַבּוֹרֵא הָעִקָּר הָרִאשׁוֹן הַזֶּה, לָדַעַת בִּידִיעָה חֲזָקָה וַאֲמִתִּית, שֶׁהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא הוּא הַבּוֹרֵא, הוּא עִקַּר

שיעור אמונה 013 – שדר מן השמים

שֶׁדֶר מִן הַשָּׁמַיִם   הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא שׁוֹלֵחַ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד רְמָזִים נִפְלָאִים מִן הַשָּׁמַיִם בְּמַחְשָׁבָה דִּבּוּר

שיעור אמונה 015 – השגחה פרטית

דְּבֵקוּת בֶּאֱמוּנַת הַהַשְׁגָּחָה הַפְּרָטִית גִּלָּה לָנוּ מָרָן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע, אוֹדוֹת נוֹרָאוֹת הַפְלָגַת

שיעור אמונה 017 – לאהוב את החוקים

מִדַּרְכֵי הָאֱמוּנָה – אַהֲבַת חֻקֵּי הַמִּצְווֹת חֵלֶק מִדַּרְכֵי הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה הִיא לֶאֱהֹב אֶת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת,

קטגוריות