{תתחיל קודם אתה…}

יסודותיה הקריטיים של הדוגמה האישית

רבות כבר נכתב על הדוגמה האישית, ועד כמה היא נחוצה לתהליך בנייתו של המתחנך, הרואה את הליכות מחנכו יותר ממה שהוא מקשיב לו.

רבים מכירים את המראה בו הילד הקטן מתנועע ליד סידור, ועושה בדיוק כמו שרואה את אמו בעת תפילתה… זהו! ילד הוא חקיין לא קטן. מחזה מרנין ושובה לב.

החיקוי הזה לא נגמר בחיצוניות ובפוזה… הילד מפנים את העומק, דווקא הם שנראים כל כך דלים ורדודים, יש בהם נקיות מחשבתית שצוללת לעמקים, החוש הנקי שלהם מזהה אמת מול שקר, אותנטיות מול זיוף, ממש אי אפשר 'לעבוד' עליהם.

הילד אומנם מתנועע ועושה מעשים חיצוניים שראה או הבחין. אך הוא גם מחקה מעשים, אמרות והתנהגויות שחווה בחברת הוריו – מחנכיו הקבועים של יום יום שעה שעה.

זה לא סוד, שהורים רבים, דורשים מילדם מה שהם לא… למרבה האבסורד, יכול אבא שהוא ממוצע לגמרי, לצעוק לילדו במר נפשו: ככה לא תגדל גדול בישראל! והילד מהרהר (במקרה הטוב): כמוך אבא חביב…

נכון שלא כולם צועקים בחדות כזאת, אבל במובן מסוים אפשר לומר, שמה שאתה לא – לא תוכל לפעול בילדך. וגם מה שאתה כן – תלוי במידת היכולת שלך להעביר מסרים נכונים. זה מאד קריטי.

מסופר, כי פעם ראה החזון איש זצ"ל אב גוער בבנו בבית הכנסת (כנראה רצה להחדיר בו אהבת תפילה…) בדרך של ביזוי, השפלה ומכות. לאחר התפילה קרא החזון איש לאב, ואמר לו, שמע נא! חז"ל לימדונו: 'גדול שימושה של תורה יותר מלימודה'. והנה את הלימוד שלך – להתפלל טוב, עשית בדרך של אמירה. אמרת לו לבטח שצריך להתפלל כראוי. ואילו את הלימוד הנוסף – עשית בשימושה – במגעים פיזיים בלתי נשכחים. ומהו הלימוד הנוסף? שאל האב. הלימוד הנוסף – הסביר לו החזון איש – הוא הידיעה שכאשר אדם זועם, עליו להכות ולהשפיל את מי שהוא זועם עליו, את זה הוא בטח קלט.

גם במוסר ובתוכחה, מועבר מסר אדיר השפעה, הילד, מסוגל לקלוט, מתוך האוירה שאתה יוצר סביב המסר – את המניע 'האמיתי' שלך, בסערת הכעס והזעם אינך יכול להחביא מידות מושחתות תחת עלה תאנה של יראת שמים ודאגה לחינוכו הרוחני. אם הנך ירא שמים באמת – העבר לו את היראה הזאת באוירה של קבלת עול, של קדושה ודבקות הבורא. היה שם לגמרי, הילד יקלוט מצוין, גם אם לא את הסיבה לפחות את המסובב. אותך הוא יקלוט – כאדם שראוי להידמות אליו ולחקות את מה שהוא מייצג.

הסבא מקלם זי"ע היה אומר, עיקר החינוך הוא הדוגמה האישית, הרי בקריאת שמע הננו אומרים – "ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך". ולכאורה, הרי מדובר כאן על הבנים, ואם-כן גם הסיפא של הפסוק היה צריך להיות בלשון רבים: בשבתם בביתם ובלכתם בדרך… אלא כאן נרמז: אם חפץ אתה שבנך ילמד תורה – צריך גם אתה-עצמך לדבר בדברי תורה בשבתך בביתך ובלכתך בדרך, או אז הבן ילמד ממך.

מספר הגה"צ רבי משה אהרן שטרן זצ"ל המשגיח דקמניץ: בזמן שהיינו ילדים קטנים התפללנו עם אבא. פעמים רבות נוהג היה אבא לשוחח עם הגה"צ רבי אליהו לופיאן זצוק"ל אחרי התפילה. באותן פעמים ישבנו ושיחקנו באבנים על הריצפה במטרה להפיג את השיעמום. פעם אחת העיר לנו אבא: שבת היום! ואבנים הן מוקצה! עזבנו את האבנים. לאחר זמן, משנוכחנו שאין אבא מביט לעברנו, פנינו שוב למשחק האבנים. ראה זאת אבא – ושוב הפסקנו, וחוזר חלילה.

לפתע שמענו את רבי אליהו, אומר לאבא: "זה חינוך"?! והוסיף: הרי הם קטנים ואינם מבינים כלל מהו מוקצה, דבר אחד הם לומדים מהמוסר שלך: כשאבא לא רואה – לא שומעים בקולו"… דע, כי חינוך אמיתי ייתכן רק בדברים ובמושגים שהילד יכול להבין. בדברים שאינו מבין – החינוך הוא כשרואה דוגמה אישית מאביו. הדוגמה האישית משרישה בקרב הילדים חינוך אמיתי ויסודי.

עובדא ידענא על בחור ישיבה, שבצעירותו, היה משתתף בהפגנות הימין, למרות היותן נושאים אופי המנוגד לחינוכו ולהשקפת רבותיו. ההורים, איבדו את הכוח למנוע אותו, וכאבו בשקט את ההתרועעות המדרדרת הזאת מבחינת רוחה של הישיבה.

לעולם הם לא ידעו, את אשר ידעתי אני… כי כאשר היה בנם חוזר מההפגנות ומאירועים שונים באישון לילה, ונכנס בלט לבית ההורים הדומם, על קצות אצבעותיו, כדי שלא לעורר את תרדמת ההורים תרתי משמע, והנה גבו הכפוף של אביו רכון על גמרת-אבא עם הניגון הנוגה המוכר, היה מחלחל בלבו יותר מכל התוכחות. "ככה הייתי רוצה לחיות" – היה מהרהר בלבו בעצב… וגם הסכים יום אחד גם להודות בכך.

זה לא שלא צריך להוכיח… אך להוכחה ערוצים שונים – וערוץ הדוגמה האישית הוא העיקרי שבהם. אל תאבדו אותו הוא החשוב ביותר, בלעדיו, שום חינוך לא יועיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבה ללא תנאי

הסיבה לאהבה – הוא הילד שלך! אחד מיסודות ושרשי החינוך המוצלח, שיפה לשעתו וכוחו ממשיך

אל תתחצף ילד

דרכי התמודדות עם ילד 'חוצפן' לא אהיה כאותם מנחי חינוך ודרשנים המעזים לומר באופן גורף

אמנות הענישה

לדעת להעניש – לדעת להענש כל הורה ומחנך מודעים היטב לשוט העונש המרחף מעל ראשו

אני ואתה ביחד…

חינוך לתפילה על ידי שיתוף מנהג ישראל עתיק, הנפוץ בכמה קהילות, בברכת כהנים, מכניס האבא

ארבעה בני הסוכות

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה האתרוג, הלולב, ההדס והערבה מרמזים כידוע על ארבע סוגי העם,

בין פיסול לעיצוב

האם הילד הוא 'כחומר ביד היוצר'? 'כי הנה כחומר ביד היוצר, ברצותו מרחיב וברצותו מקצר'…

ברוך מציב גבול!

המורכבות שביצירת גבולות נכונים ומכבדים   במסכת חינוך התקשו רבים, זו עולם-הבא-מסכתא הדורשת למידה עיונית

ברצון קיבלו עליהם

לא לרצות בשבילו עולם החינוך וההשפעה עולם מרתק הוא לגמרי. יש בו כללים ברורים וגם

הילדים המתאגרים

לדעת (לא) לסווג נשמות הנה משפט נכון ששמעתי מאיש חכם: אין מושג כזה 'בעיה', יש

הילקוט או הברכה

סדר העדיפויות שלנו הקובע בחינוך כמה מתרונן הלב כשאנו מבחינים כי ילדנו בוגרים כרצוננו, אף

המעיל הגורלי

כיצד נעניק חום לילדינו שלא יצטנן סיפר המשגיח הנודע, הגה"צ רבי אליהו לופיאן זי"ע בעל

התענוג שבתענית

איך נאהיב על ילדנו את הימים הנוראים? הנפש היהודית מוזנת הרבה מחינוכה הראשון. צביון פסיעותיו

חוויית סעודת שבת

לא לפספס את הרגעים הנעלים אחת המתנות היפות שקבלנו מאת הבורא היא מתנת השבת. וכמו

חינוך בשמחה תמיד

האפשרות לחנך לרקע אליו נולדים וגדלים ילדים – חשיבות ממדרגה ראשונה. אם הבית הוא מקום

חינוך ללא כללים

חינוך ללא כללים, וזה הכלל היחיד… תחום החינוך הוא תחום מרתק מאד, יש משהו מאד

חינוך למשמעת חיובית

להפוך מושפעים לחסידי המשמעת בכל מסגרת חינוכית קיימת, המשמעת היא הגורם העיקרי להצלחה. אך עלינו

חינוך לקדושת התורה

איך גורמים לילדנו להרגיש רגש כבוד ואהבה לתורה? אני למדתי בחיידר גור. היה לי מלמד

ילד לא פשוט

ילד שעתיד לדבר עם השכינה החינוך הוא מקצוע לכל דבר, אך אם במקצוע רגיל, על

כאשר יש מקום בלב

מה יצא לך מכל זה?! קבלתי שיחת טלפון מוזרה ומקוממת. היה זה אחד התלמידים שהתעסקתי

כואב לילד

ההזדהות עם הכאב הילד שב ממקום הלימודים, מתלונן: "המורה בייש אותי"… התגובה הרגילה: "אה? מה

לא בשפה זרה

לדבר אל הלב בשפתו החינוך אינו אילוף החניך לעשות כרצונך, גם אם רצונך בדברים מועילים

ליל סדר של חינוך

חינוך מתוך חויה ליל הסדר… הלילה הקסום הזה, אשר יש בו כל כך הרבה מהחויות

מה אתה מתערב?

לדמותו האחראית של המתערב האנונימי   הוא יצא נסער מחדרו של המשגיח, זהו, ההודעה סופית,

מסכת חינוך

א. ה' שמעתי שמעך יראתי   חבקוק הנביא אומר (ג, ב): "ה' שמעתי שמעך יראתי",

מקום בעולם

אל תשליכנו מעולמו! מכירים את הילד ה'פושע'? אימת השכונה, בית הספר, המשפחה, החברים וכו'. בכל

משני צדי המתרס

אסון ניגוד האינטרסים שבין החניך למחנך את החינוך הטוב ביותר לא ניתן להעניק, כאשר הרקע

ניחוח הכח

תן עוצמה לילד שלך! טבע העולם שהחזק מרגיש את עדיפות כוחו על החלש, גם אם

עונש ולא נקמה

סיכום תורת העונש כל מי שנמצא אי שם במעגל השפעה כלשהו, יודע שלעיתים, למרבה הצער,

צינור ושמו קשר

מוכרחים להיות בקשר – – – כל מחנך בכל מעגל-חינוך מצוי בדילמות, הכללים הלא ברורים

קשר של חוצפה

חוצפה כסימן של חולשה מחנכים רבים נוטים לסווג את הילדים שתחת חסותם לשתי מחלקות, יש

תפילה בכפיה

איך נאהיב על ילדנו (ועל עצמנו) את ערך התפילה מה עובר בראש של הילד שהכריחו

קטגוריות