{001 – עשר ספירות, אור הכתר}

שלושת ביטויה העקרוניים של הספירה הראשונה

 

אחד היסודות העיקריים של חוכמת הקבלה הוא מודל עשר הספירות, בהן מנהיג הקדוש־ברוך־הוא את העולם. והן כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד יסוד, מלכות.

הספירות הקדושות הן כלליות ופרטיות, בכל רובד ופינה מקופלות הספירות הללו, והגם שהנעלם שבהן רב על הגלוי, ככל שזה נוגע לקוצר השגתנו, בכל זאת נדרשים להתבוננות, לפחות ברמה הנצרכת לעבודתנו את השם יתברך, כי כל התורה הקדושה הזאת היא למען נזכה להתקרב אל מי שאמר והיה העולם.

הראשונה בין הספירות היא הכתר. גם אם אין יריעה זו מספקת להכיל את רוממות המושג הנאצל הזה, יש בנותן ענין על קצה המזלג למתוח קוים על שלושה היבטים של אור הספירה הזאת.

בספר הזוהר מבואר, כי שלושה ראשים יש לספירת הכתר, שלהן כותרות קבליות כמוסות, הידועות ליודעי הרז, ובתרגום מעשי על דרך העבודה הן מחולקות לשלושה היבטי עבודה: אמונה, תענוג ורצון. עליהם נדבר במאמר מוגבל זה.

האמונה של יהודים במציאות השם היא הראש הראשון של הכתר. זו אמונה על-מודעת, ממקום גבוה ועליון מאד, אמונה טבועה בעומק הלב באה לידי ביטוי בנכונות למסור את הנפש בשעת מבחן, זו אינה אמונה המונעת על ידי הוכחות לאמיתותה, אשר גם אם ישנן בודאי, אינן הגורם היחיד לעומק עמקיה של הדבקות היהודית העתיקה באור האמונה, שהיא נקודה פנימית מולדת בנפש ישראל קדושים.

כשיהודי מבטל את עצמו להקדוש־ברוך־הוא ללא שום סיבה רק מחמת הדבקות האמיתית ממשיך על עצמו אור מהכתר הזה, כי דווקא ההמשכה של הקדושה ממקום נעלם ובהיר שכזה מחולל נפלאות בנפש האדם.

אין מקורה של האמונה הפשוטה ברמת משכל נמוך שאינו מסוגל להתמודד עם הוכחות וכו', אלא שהיא חוויית הנפש, שהיא גבוהה בהרבה מהמציאות הפשוטה, זו היא שלימות בלתי מורכבת הקיימת בנפש הקדושה מבלי להתייחס לעבודות נוספות השייכות לבירור האמונה, זו היא העולה במעלה גבוהה, היא נמצאת בתוככי ההוויה היהודית, וצריך לעמול לדלות אותה מתוכנו, להגיע אל אותו שורש הכמוס של הראש שאינו נודע.

הראש השני של הכתר הוא כוח התענוג שבנפש, היא, אשר מעולם התענוג נמשכה מתענגת בבריאותה מעצם הדבקות באלוקים. המוצא את עצמו מנותק מהתענוג האלוקי, עליו לדעת, כי שורש נפשו שואף אל התענוג הזה דווקא, אל האין הגמור, אל אור האין סוף המאיר בכל העולמות. התענוג האלוקי, בניגוד לתענוג המוכר לנו מגירויים חיצוניים הוא האור הפנימי של הנפש הממלא את כולה ומזין אותה בשעשוע עילאי.

למעשה, עלינו להתבונן במגמת התענוג הפוקדת אותנו בחיינו כה רבות, ולהבין, כי זו אצבע אלקים המעוררת אותנו, לכסוף ולהשתוקק אל הרצון הקדוש להידבק באלוקות, כלומר, תוצאת האמונה הפשוטה היא אור התענוג האלוקי, המושך אותנו אל הראש השלישי של הכתר הרצון!

כאשר אדם זוכה לדבקות בה', היינו, שהוא מרגיל את חייו להיות קשורים באלוקות עד לשיא היכולת האנושית, ה' הנוכח בחייו הוא כה מוחשי, עד שאין לו צורך להתעסק בשלילה ובחיוב, הדבר הזה דומה, לדידו, כמו דיון על חייו העצמיים האם הוא חי או שמא וכו', המציאות האלוקית אינה נתונה למבחני כושר אינטלקטואלי, משום שהיא פשוט למעלה מכל זה.

האיש הזוכה אל תובנה מדהימה זו, מגלה בנפשו נקודות של תענוג בקרבת הבורא, עבודת השם מעתה אינה משא ומועקה, כי אם תענוג, ולא רק העבודה, אלא כל נפשו מתענגת בעצם עצמותה בהיותה קשורה לאלוקות, זו היא השתוקקות לתענוג העצמי שבנפש.

ואז בא הראש השלישי – הרצון. מהו בעצם רצון? וכי הוא משהו שכלי? מוסבר? ודאי שלא! הרצון הוא תוצאה של עונג, כאשר הנפש חשה במשהו שמענג אותה היא רוצה את הדבר הזה, זהו באופן הרגיל והזורם. אך יש והרצון הזה, שהוא מקום לא פתור מבחינת הסבר ומדע [הוא רוצה… ] יונק את חווייתו ממקור האמונה הפשוטה מהאור הלא נודע כביכול.

באותיות מעשיות: הרצון וההשתוקקות להיות יהודי הדבוק באלוקים חיים ומלך עולם ממשיך את האור המיוחד הזה על הנפש. באמת, אין משהו שנדרש מאדם בפועל ממש חוץ מן הענין הזה לרצות! הביטוי השגור בפה העם: אין דבר העומד בפני הרצון, תורגם בלשון חסידים, כי הרצון הוא הגורם לכל דבר להיות מעשי. גם אדם שאמונתו ותענוגו נפגמו בסערת קרב האימים בין יצרו ליוצרו, מוצא את עצמו כשיר לדבוק במדרגת הרצון דקדושה אור הכתר.

צריך הרבה להמתין במהלך ההתקרבות. הפסוק (איוב לו, ב) "כַּתַּר לִי זְעֵיר וַאֲחַוֶּךָּ" המתן לי מעט ואראך, השתמש בהמתנה בלשון כתר, שימו לב לכך…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות חיזוק – ידידות נפש

התרפקות על אהבת ואמונת השם   בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שָׁבוּעַ לְסֵדֶר וַיְחִי תשנ"ו. הַחַיִּים הַטּוֹבִים,

001 ספר 'אור הדבקות' – הקדמה

הקדמה יסוד היסודות היא הדבקות בו יתברך   יָרֵאתִי בִּפְצוֹתִי שִׂיחַ לְהַשְׁחִיל, בִּינָה חָסַרְתִּי וְאֵיךְ

002 ספר 'אור הדבקות' (א-י)

א. פֶּתַח דְּבָרֵנוּ יָאִיר בְּאוֹר יְקָרוֹת, בְּדִבְרֵי מָרָן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע, שֶׁדִּבֵּר בְּקָדְשׁוֹ

003 ספר 'אור הדבקות' (יא-טו)

יא. וְכֵיוָן שֶׁהֻבְרַר לָנוּ שֶׁעִקַּר הַדְּבֵקוּת הוּא הָאֱמוּנָה, וְהָאֱמוּנָה הִיא הַדְּבֵקוּת, עָלֵינוּ לָדַעַת, שֶׁנִּתְּנָה לְאָדָם

004 ספר 'אור הדבקות' (טז-יח)

טז. וְעוֹד, לָשׁוֹן הָאֱמוּנָה מוֹרֶה עַל גִּדּוּל וּצְמִיחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיְהִי אֹמֶן אֶת הֲדַסָּה", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ

005 ספר 'אור הדבקות' (יט-כב)

יט. כִּי אָדָם שֶׁחַי חַיִּים שֶׁל גַּשְׁמִיּוּת וְחָמְרִיּוּת, אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲצֹר אֶת עַצְמוֹ מִלַּחְטֹא, בְּבוֹא

006 – ספר 'אור הדבקות' – סיום.

ברכו את ה'   בְּעִסְקֵנוּ בְּמִצְוַת הַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, דּוֹמֶה, שֶׁאֵין דָּבָר הַמֵּבִיא אֶת הָאָדָם

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

060 אגרות לב בשר

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר האזינו, צום גדליה תשפ"א לכבוד אהובי אחי היקר ר'

אנשי הסוד והסתר

לדמותם המסתורית של חיילי הצללים   לילה. חושך. שוכני תבל נמים שינה ערבה, מחליפים כוח

התחדשות

אני היום ילדתיך!   הייתי רוצה להיות כזה, חדש, נקי, טהור, זך ללא כל העבר

התפלות הפשוטות

הטבע האנושי שייך לתפילה מנקודת פשטותו   אין חסד יותר נפלא, פלאי פלאים, בלתי נתפש

חורבן הפנימיות

החורבן והתיקון שמתגלגל לפתחנו בדור אחרון   עולמנו הציני והמתרברב מציג כרטיס ביקור של חיצוניות

משחק מחבואים

דרושים מחפשי ה' בעולם החיפוי   אנחנו מחפשים אותו, מדברים אודותיו, חיים ממנו ובגללו, ואיננו

סך הכל עבד פשוט!

על פי משנתו של הרב הקדוש מניקלשבורג זי"ע   סערה בארמון המלך. איש לא יודע

צדיק נסתר

חיפוש אחר האיש הגנוז שמסתובב בינינו ובנו   עוד כשהיינו ילדים וקראנו בשקיקת נעורים נדהמת

תזיז את עצמך…

לשבחה של תזוזה יהודית   … וְאִם אַתָּה רָחוֹק מְאֹד מְאֹד מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְנִדְמֶה לְךָ,

קטגוריות