{002 מסכת עירובין – למען ידעו דורותיכם}

אדם יודע שדר בסוכה – כי העיקר הוא הדעת

עירובין דף ג'
כ"ב אב תש"פ

אמר רבה: כתיב "למען ידעו דורותיכם כי בסכות הושבתי". עד עשרים אמה – אדם יודע שדר בסוכה, למעלה מעשרים אמה – אין אדם יודע, משום דלא שלטא ביה עינא.

הסוכה היא סוד רוח הקודש, כמו שאמרו רז"ל (סנהדרין סט ע"ב): 'שסוכה ברוח הקודש', היא סוד הדבקות בו יתברך, שזהו סוד מצות סוכה, שנכללים בחיבוק הבורא, אשר אין עוד מלבדו, ויוצאים מהקביעות של העולם הזה אל המרחב האלוקי, שמתגלה בחג הסוכות, למען ידעו דורותיכם, ענין הדעת וההכרה של אלוקות, הדברים הללו כבר נחרטו בנשמתנו היהודית, אין מה שהיה מתבטל, אם בסוכות הושיב את בני ישראל וכו', הרי שזה עומד וקיים לעד ולנצח נצחים, כי היהודי עדיין יושב מאז בסוכה, האור האלוקי חופף עליו מאז. רק מה הבעיה? שהוא לא מודע לזה, לכן הוא חי את חייו מחוץ לסוכה, ואולי חסר לו בדבקות הבורא, אבל זה רק מצד החיצוניות, לא מצד הפנימיות, כי בפנימיות הענין סגור, כי בסכות הושבתי.

ידיעה של דורות, היא ידיעה עמוקה שעוברת במסר, כאשר היודע – יודע באמת, ומשוכנע עד לאחת באמיתת הידע שלו, הוא מלא מוטיבציה רצינית כאשר הוא מדבר וחי את הידע הזה, כך המסר חד וברור, היודע – יודע על מה שהוא מדבר כשהוא שח אודות הידע שלו, כך מחנכים דורות. האמונה העמוקה שהיתה בלבבות האבות עברה ללבבות הצאצאים, ועל זה אנו מבקשים בברכת התורה שיהיו כולם "יודעי שמך", זהו הידע המועבר בעומק האצילות וההאצלה, וכמו את כל הדברים, כך את מצוות הדבקות בסוד הסוכה, כאשר ידעו הדורות שהקב"ה מנהיג את נשמות ישראל, ושהם מוקפים בענני כבוד, לא רק בשעתם אלא גם בשעות של גלות, כשגוילי ספר תורה מוקראים על ידם, ושם יש ענני כבוד, ושם יש סוכות הושבתי, אזי יצרנו יהודים נאמנים ואמיתיים להקב"ה.

כדי לפתור את הבעיה הזו, שיהודי שוכח שהוא בעצם סוכה ברוח הקודש, ואלוקים חי – חי מתוכו, כביכול, נקבעה ההלכה, שאדם צריך להיות יודע שהוא דר בסוכה, בלי לדעת זאת, אין היא פועלת עליו את הנקודה הקדושה שלו, כי עצם הדעת אותה היא ההתחברות עמה, לא די שאדם יאמר שהוא חי בסוכה ובאמונה, אלא עליו לדעת זאת מעומק נפשו, להרגיש תוך כדי ישיבתו בסוכה את המציאות של סוכה שסביבו, ללא זאת – אין קיים את המצוה בשלימות, בלי שיהודי ידע את הכוחות הרוחניים שלו, את הפוטנציאל לדבקות מוחלטת, אזי הוא לא יגיע לאנשהו, כי ההתחלה המאפשרת היא הידיעה הברורה והכרת ערך עצמי יהודי, שהוא תנאי לכל העבודה, לדעת שאנו יושבים בסוכת ה'.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קטגוריות