{002 ספר 'אור הדבקות' (א-י)}

א.

פֶּתַח דְּבָרֵנוּ יָאִיר בְּאוֹר יְקָרוֹת, בְּדִבְרֵי מָרָן הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע, שֶׁדִּבֵּר בְּקָדְשׁוֹ (סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ 'תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף'; פָּרָשַׁת תָּבֹא): 'הָאֱמוּנָה הִיא דְּבֵקוּת הַנְּשָׁמָה בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא'. וּכְדֵי לְבָאֵר עַמְקוּת הָעִנְיָן הַזֶּה, עָלֵינוּ לְבָאֵר בָּאֵר הֵיטֵב  אֶת עִנְיַן מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּבְתוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה, וְהַנּוֹגֵעַ לָנוּ מִזֶּה לְעֻבְדָּה וּלְמַעֲשֶׂה. כִּי בְּכָל מִצְוָה וּמִצְוָה, מִלְּבַד עִקַּר עֲשִׂיַּת פְּעֻלַּת הַמִּצְוָה בִּפְשִׁיטוּת, יֵשׁ בָּהּ אוֹר גָּדוֹל, נוֹרָא וְנִפְלָא, אֲשֶׁר הוּא כְּתַמְרוּר דֶּרֶךְ לָנוּ בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּמְלַמֶּדֶת אוֹתָנוּ אוֹדוֹת קִרְבַת אֱלֹקִים, בְּאֹפֶן הַמְּיֻחָד לְאוֹתָהּ מִצְוָה. וְאִם כֵּן, הַמִּצְוָה הַזֹּאת שֶׁל אֱמוּנָה, שֶׁהִיא מִצְוָה הַכּוֹלֶלֶת אֶת כָּל הַמִּצְוֹת, בְּוַדַּאי, הִיא הַבְּאֵר אֲשֶׁר מִמֶּנָּה יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים, וְעָלֵינוּ לִלְמֹד אֶת מַהוּתָהּ וְעִנְיָנָהּ, כִּי מִלְּבַד הֱיוֹתָהּ מִצְוָה לְקַיְּמָהּ בְּלֶב וּבְמֹחַ, הִיא דֶּרֶךְ כְּבוּשָׁה לְהִתְקָרֵב אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

ב.

וְהִנֵּה הָאֱמוּנָה שֶׁהִיא מִצְוַת עֲשֵׂה תְּמִידִית, אִם כִּי יְרוּשָׁה הִיא לָנוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים, וּנְטוּעָה בְּתוֹךְ מוֹרָשֵׁי הַלֵּב שֶׁל כָּל בַּר יִשְׂרָאֵל, וּבְנֵי נְבִיאִים אָנוּ, וְאֵין לָנוּ שׁוּם שֶׁמֶץ שֶׁל סָפֵק סְפֵיקָא בְּהֶאָרַת אֲמִתַּת מְצִיאוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ בְּכָל זֹאת לְהַפְרִיחָהּ וּלְהַחְיוֹתָהּ בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, כִּי הִיא מִצְוָה הַכּוֹלֶלֶת אֶת כָּל הַמִּצְווֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים קיט, פו): "כָּל מִצְווֹתֶיךָ אֱמוּנָה", שֶׁכָּל הַמִּצְווֹת צְרִיכוֹת לְהָבִיא אֶת הָאָדָם אֶל הָאֱמוּנָה וְאֶל דְּבֵקוּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, וּמִמֵּילָא, עִקַּר הַבְּחִירָה וְהַנִּסָּיוֹן שֶׁל כָּל אִישׁ יְהוּדִי בְּעוֹלָמוֹ, הוּא עַל מִדַּת הָאֱמוּנָה, שֶׁכְּכָל שֶׁהוּא חָזָק בֶּאֱמוּנָה, וְרוֹאֶה אֶת הַדָּבָר שֶׁמַּאֲמִין בּוֹ בֶּאֱמוּנַת הַחוּשׁ מַמָּשׁ, יוֹתֵר וְיוֹתֵר הוּא קָרוֹב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְלָזֶה בָּאוֹת הַמִּצְווֹת הַקְּדוֹשׁוֹת, שֶׁמֵּחָכְמָתוֹ הָעֲצוּמָה שֶׁל הָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, שֶׁדַּיְקָא מִצְווֹת אֵלּוּ, תִּהְיֶינָה כְּכֵלִים רְאוּיִים לְקַבֵּל אֶת אוֹר הַדְּבֵקוּת וְהָאֱמוּנָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

ג.

וְדַע, שֶׁעִקַּר מַעֲלַת הַצַּדִּיקִים הַשְּׁלֵמִים, וְגֹדֶל כֹּחָם הֶעָצוּם, בְּהַשָּׂגוֹת אֱלֹקוּת וּבִדְבֵקוּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, הִיא כְּפִי זִכּוּכָם הַגָּדוֹל בְּמִדַּת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁכָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה, לֹא יֶחֱשׁוּ, וְיֶהְגּוּ תָּמִיד בְּנוֹכְחוּתוֹ שֶׁל בּוֹרֵא כָּל עוֹלָמִים, יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְלִבָּם יֶהְגֶּה אֵימָה, מִמְּצִיאוּתוֹ שֶׁל אֵל מֶלֶךְ נוֹרָא וְאָיוֹם, וְהַיִּרְאָה הַזֹּאת מְבִיאָה אוֹתָם שֶׁתִּהְיֶה נַפְשָׁם נִכְסֶפֶת לְהִכָּלֵל בְּשָׁרְשָׁהּ, וְלִהְיוֹת אַחְדוּת אַחַת עִמּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְזֶה שֶׁאָנוּ רוֹאִים שֶׁהָיוּ צַדִּיקִים גְּדוֹלִים, שֶׁהָיוּ יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים – שִׁדּוּד הַטֶּבַע מַמָּשׁ, כִּי הָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי לֹא הָיָה מָסָךְ הַמַּבְדִּיל בֵּינָם לְבֵין הָאֱלֹקוּת, כִּי הָאֱמוּנָה הִיא הַדְּבֵקוּת, וְהִיא מְקוֹר הַשֶּׁפַע הַמַּמְשִׁיךְ רַחֲמִים וַחֲסָדִים. וּבַר מִן דֵּין, כָּל מִי שֶׁזָּכָה לְהִמָּצֵא בִּמְחִיצָתָם, הֵאִיר עָלָיו אוֹר נִפְלָא וְנוֹרָא, אוֹר שֶׁל אֱמוּנָה, אוֹר שֶׁל דְּבֵקוּת מֻחְלֶטֶת, וְזֶה בִּגְלַל שֶׁהַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה שָׁרְתָה בִּמְקוֹמָם עַל יְדֵי דְּבֵקוּתָם הַמֻּחְלֶטֶת בְּחַי הַחַיִּים.

ד.

וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ הַרְגָּשָׁה אֲמִתִּית, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ נִמְצָא אִתּוֹ עִמּוֹ וְאֶצְלוֹ – נִפְתָּח פִּיו לְדַבֵּר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וּמֵרֶגַע קוּמוֹ בַּבֹּקֶר וְעַד שָׁכְבוֹ לִישׁוֹן, הוּא מְמַלֵּל שִׂיחִין עִלָּאִין בִּדְבֵקוּת עֲצוּמָה אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הֵן תְּפִלּוֹת וּתְחִנּוֹת וְשִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת, וְהֵן בַּקָּשׁוֹת הָרַחֲמִים עַל הַכְּלָל וְעַל הַפְּרָט, כֵּיוָן שֶׁמַּרְגִּישׁ שֶׁהוּא עוֹמֵד נִצָּב תָּמִיד לִפְנֵי הַכֹּל יָכוֹל – הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁהוּא אָבִיו שֶׁבַּשָּׁמַיִם הַשּׁוֹקֵד לְמוֹצָא שְׂפָתָיו, וְאַף מִי שֶׁאֵינוֹ מַרְגִּישׁ דָּבָר זֶה מֵעַצְמוֹ, וְלִבּוֹ אָטוּם וְסָתוּם וְאֵינוֹ מְסֻגָּל לִפְתֹּחַ הַפֶּה לְדַבֵּר דִּבּוּרִים שֶׁל תְּפִלּוֹת וְכוּ', אִם יִתְאַמֵּץ לְהַשְׁלִיךְ נַפְשׁוֹ מִנֶּגֶד, וְלַעֲשׂוֹת כָּל מִינֵי טַצְדָקִי שֶׁבָּעוֹלָם, לִקְבֹּעַ עַצְמוֹ לְדַבֵּר בְּכָל יוֹם אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, מְעַט אוֹ הַרְבֵּה – יִזְכֶּה שֶׁיֻּשְׁלַם בִּנְיָן הָאֱמוּנָה שֶׁלּוֹ, וּמֹחוֹ יָאִיר בְּהֶאָרַת הָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא. וּבַתְּחִלָּה עָלָיו לְהָבִין, שֶׁהִיא הַנּוֹתֶנֶת, כִּי עֶצֶם הָעֻבְדָּה, שֶׁבִּתְחִלַּת חֲנִיכָתוֹ בַּעֲבוֹדָה זוֹ, אֵינוֹ יָכוֹל לִפְתֹּחַ פִּיו כְּלָל, וְכָל הָעִנְיָן נִרְאָה לוֹ מוּזָר בְּיוֹתֵר, אַדְּרַבָּה, עָלָיו לְרַחֵם עַל עַצְמוֹ, וּלְהָבִין בְּאֵיזֶה מַצָּב אֻמְלַל הוּא נִמְצָא, בִּהְיוֹתוֹ כָּל כָּךְ רָחוֹק מֵאוֹר פְּנֵי מֶלֶךְ חַיִּים, עַד שֶׁאֵינוֹ מְסֻגָּל לְדַבֵּר אֵלָיו כְּלָל, וְהוּא רָחוֹק מִמִּדַּת הָאֱמוּנָה שֶׁהִיא הַדְּבֵקוּת. וְעַל כֵּן דַּוְקָא בַּמָּקוֹם הַזֶּה עָלָיו לְהִתְמַסֵּר יוֹתֵר וְיוֹתֵר, עַד שֶׁיַּרְגִּישׁ כִּי נָפְלוּ הַחוֹמוֹת הַמַּפְסִיקוֹת בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ, וְהוּא מַרְגִּישׁ אֶת הוֹפָעַת הֶאָרַת הַדְּבֵקוּת עַל נַפְשׁוֹ.

ה.

וּבְסֵפֶר 'בַּעַל שֵׁם טוֹב' עַל הַתּוֹרָה (מְקוֹר חַיִּים סִימָן עא) הֵבִיא מַה שֶּׁכָּתַב בְּסֵפֶר 'אוֹר הַגָּנוּז לַצַּדִּיקִים' (פָּרָשַׁת שְׁמוֹת): 'בְּשֵׁם הַבַּעַל שֵׁם טוֹב זלה"ה, דְאוֹר הַשְּׁכִינָה מְעֻטָּף בְּאַרְבָּעָה עִנְיְנֵי צַעַר, וְהַפֵּרוּשׁ הוּא, כִּי כָּל הָעוֹלָמוֹת קֹדֶם שֶׁיָּצְאוּ לַפֹּעַל הָיוּ כְּמוּסִים בְּעַצְמוּתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, כִּי אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, הֶעָבָר וְהֶעָתִיד וְהַהֹוֶה הַכֹּל אֶחָד, וּבְרִיאַת הָעוֹלָם הָיָה שֶׁהוֹצִיא הַהֹוֶה וְהֶעָתִיד לַפֹּעַל, וְהִנֵּה קֹדֶם בְּרִיאַת הָעוֹלָם לֹא הָיָה אָז שׁוּם צַעַר, כִּי אִם הוֹד וְהָדָר, עוֹז וְחֶדְוָה, וְעַל כֵּן הוֹצִיא לַפֹּעַל אֶת הָעוֹלָמוֹת, כִּי עַתָּה שֶׁלִּפְעָמִים הֵם בְּצַעַר וּבְקַּטְנוּת, וְכֵן בְּנֵי אָדָם, לָכֵן מִתְאַמְּצִים יוֹתֵר בִּתְפִלָּה, וְהַתְּפִלָּה הוּא הָאֱמוּנָה וְהַדְּבֵקוּת, וְעַל יְדֵי זֶה מִתְגַּלֶּה חַסְדּוֹ וִישׁוּעָתוֹ לִבְרוּאָיו, כִּי מִי שֶׁהוּא בְּצַעַר וּבְעֹנִי מִתְפַּלֵּל יוֹתֵר בִּדְבֵקוּת וְכַוָּנָה' וְכוּ'.

ו.

וְהָעִנְיָן פָּשׁוּט לְהָבִין, כִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הֲרֵי הוּא עֶצֶם הַטּוֹב, וּמִדֶּרֶךְ הַטּוֹב לְהֵיטִיב, וְאִם כֵּן, אֵיךְ יָכוֹל לִהְיוֹת דָּבָר בָּעוֹלָם שֶׁאֵינוֹ טוֹב גָּמוּר, מֵאַחַר שֶׁזֶּה נִמְשָׁךְ בְּהֶדְיָא מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְאֵין דָּבָר קָטָן שֶׁאֵינוֹ מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ. וְלִכְאוֹרָה, כָּל אֶחָד מִבְּרוּאֵי הָעוֹלָם, הָיָה יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ אֶת הַטּוֹב הַנִּרְאֶה וְהַנִּגְלֶה, לְלֹא שׁוּם מְנִיעָה וְעִכּוּב כְּלָל, וְכָל מַה שֶּׁאָדָם סוֹבֵל בָּעוֹלָם, הוּא מֵחֲמַת מִדַּת הַדִּין הַמְּתוּחָה עָלָיו, אֲבָל כַּאֲשֶׁר מַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ אֱמוּנָה זוֹ הִיא תְּפִלָּה – נִמְתָּק הַדִּין לְגַמְרֵי, וְנִמְשָׁכִים עָלָיו חֲסָדִים וְרַחֲמִים לְאֵין קֵץ. וְדָבָר זֶה רוֹאִים בְּחוּשׁ מַמָּשׁ, מִי שֶׁיְּנַסֶּה לִחְיוֹת אֶת חַיָּיו בֶּאֱמוּנָה וּבִדְבֵקוּת – יִזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ זֹאת, וְלֹא יָבִין אֵיךְ אֲנָשִׁים בָּעוֹלָם בּוֹרְחִים מֵהַדָּבָר הֲכִי בָּרוּר בָּעוֹלָם, שֶׁיֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּעוֹלָם, וּמִי שֶׁנִּמְשָׁךְ אֵלָיו – זוֹכֶה לְכָל הַטּוֹבוֹת וּלְכָל הַיְשׁוּעוֹת, וְהָעִקָּר, שֶׁלִּבּוֹ רָחָב עָלָיו, וְזוֹכֶה לְשִׂמְחָה תְּמִידִית.

ז.

וְעָלֵינוּ לָדַעַת, שֶׁכְּכָל שֶׁאָדָם מְדַבֵּק עַצְמוֹ בּוֹ יִתְבָּרַךְ, הַיְנוּ שֶׁחוֹקֵק בְּדַעְתּוֹ, שֶׁכָּל הָעוֹלָם הוּא עֶצֶם עַצְמִיּוּת חִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְהַכֹּל הוּא אוֹר גָּדוֹל בְּיוֹתֵר, וְאֵין שׁוּם מְצִיאוּת מִבִּלְעָדָיו יִתְבָּרַךְ כְּלָל, זוֹכֶה לְהִכָּנֵס לִפְנַי וְלִפְנִים לְתוֹךְ אַרְמוֹן הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל אֱמוּנַת יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים, וְאָז זוֹכֶה לְהִתְפַּלֵּל בִּמְסִירוּת נֶפֶשׁ וּבְכַוָּנָה עֲצוּמָה, שֶׁזּוֹ כָּל הַתַּכְלִית שֶׁלָּנוּ בְּהַאי עָלְמָא, שֶׁאָנוּ זוֹכִים לְהַרְגִּישׁ אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ, וּלְהַכִּיר אוֹתוֹ בְּהַכָּרָה בְּרוּרָה, הָאוֹפֶפֶת וְעוֹטֶפֶת אֶת כָּל מַהוּתֵנוּ וּמְצִיאוּתֵנוּ, אֲשֶׁר עַל יְדֵי כָּךְ אָנוּ זוֹכִים שֶׁתִּהְיֶה הַמְּצִיאוּת שֶׁלָּנוּ – מְצִיאוּת רוּחָנִית זַכָּה וּבְרוּרָה, וְהַחַי בְּצוּרָה כָּזֹאת – חַי חַיֵּי גַּן עֵדֶן מַמָּשׁ.

ח.

וּמִי שֶׁמִּתְבּוֹנֵן הֵיטֵב בַּמַּתָּנָה הַגְּדוֹלָה שֶׁנָּתַן לָנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהֵכִין לָנוּ יְכֹלֶת הִתְקַשְּׁרוּת עִם הַבּוֹרֵא, עַל יְדֵי שִׂיחַ שִׂפְתוֹתֵינוּ וּקְדֻשַּׁת מַחְשַׁבְתֵּנוּ, מֵבִין הֵיטֵב אֶת סִבַּת הַקֹּשִׁי שֶׁל אַנְשֵׁי הָעוֹלָם לָלֶכֶת בְּדֶרֶךְ זוֹ, כִּי אִם אָמְנָם בְּנֵי אָדָם הָיוּ מַקְשִׁיבִים לְהֶמְיַת נִשְׁמָתָם, וְהָיוּ זוֹכִים לְהַכְנִיס אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּזִירַת חַיֵּיהֶם – הֲרֵי שֶׁהָיְתָה מִתְבַּטֶּלֶת הַבְּחִירָה לְגַמְרֵי, כִּי מִי פֶּתִי יַעֲזוֹב אוֹרוֹת צַחְצָחוֹת כָּאֵלּוּ, חַיִּים נְעִימִים כָּאֵלּוּ, שֶׁהִיא הַזְּכִיָּה הָעֲצוּמָה, שֶׁכִּבְיָכוֹל, הַבּוֹרֵא כָּל הָעוֹלָמִים, נוֹתֵן אֶפְשָׁרוּת לְכָל אֶחָד וְאֶחָד, שֶׁהוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מְחֻבָּר בְּאֹרַח תְּמִידִי אֶל מְקוֹר הָעָצְמָה הַבִּלְתִּי נִלְאֵית… וּמִי יַסְכִּים לְהַפְסִיד זֹאת, וְלֵילֵךְ לַחְצוֹב לוֹ בֹּארוֹת בֹּארוֹת נִשְׁבָּרִים אֲשֶׁר לֹא יְכִילוּן הַמָּיִם, וְנִמְצָא, שֶׁאֵין חַיֵּי חֵטְא עוֹלִים בְּחֶשְׁבּוֹן כְּלָל, וְאִם כֵּן, אֵיפֹה הִיא הַבְּחִירָה, וְאַיֵּה הוּא הַנִּסָּיוֹן, וַהֲרֵי הַכֹּל כֹּה בָּרוּר וְכֹה פָּשׁוּט?! וּמַה מָּקוֹם שֶׁל שְׂכַר הַנְּשָׁמוֹת בְּהִתְעַנֵּג עַל ה', כִּי לֹא עָמְלוּ עַל כָּךְ…

ט.

אֲשֶׁר עַל כֵּן, כִּבְיָכוֹל, הִסְתִּיר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֶת עַצְמוֹ, בְּהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה, וְהוֹרִיד נְשָׁמוֹת קְדוֹשׁוֹת אֶל עוֹלָם הַשָּׁפֵל הַגַּשְׁמִי הַזֶּה, מָקוֹם נָחָשׁ וְעַקְרָב, שֶׁאֵין יְכֹלֶת פְּשׁוּטָה לַעֲמֹד בְּנִסָּיוֹן שֶׁל אֱמוּנָה, כִּי אִם עַל יְדֵי שֶׁאָדָם נִמְשָׁךְ אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, בְּקוֹרְעוֹ עַצְמוֹ מִתַּאֲווֹת הָעוֹלָם הַזֶּה, וְכָל יְמֵי חַיָּיו עוֹמֵד הָכֵן, כְּחַיָּל הַמֻּצָּב בְּמִלְחָמָה עֲקֻבָּה מִדַּם, שֶׁלֹּא לִהְיוֹת נִפְתֶּה כְּלָל מֵהַסִּטְרָא אַחֲרָא וְכַת דִּילֵיהּ, כְּמוֹ שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים פַּעֲמַיִם בְּכָל יוֹם בִּשְׁעַת קְרִיאַת שְׁמַע: "הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם", וְאֵינוֹ רַק עַל נְקֻדַּת עֲבוֹדָה זָרָה מַמָּשׁ כִּפְשׁוּטָהּ, אֶלָּא אַף עַל כָּל זִיז כָּלְשֶׁהוּ מִקְּדֻשַּׁת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, כְּמוֹ שֶׁאָמַר הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זי"ע: "וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים", תֵּכֶף שֶׁסָּרִים מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, תֵּכֶף הִיא בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה. וְאֵין אֵלּוּ דִּבְרֵי מְלִיצָה מַמָּשׁ, אֶלָּא הֵם עִקָּרִיִּים גְּדוֹלִים בַּיַּהֲדוּת, אֵין דּוֹמֶה לָהֶם כְּלָל.

כִּי תְּחִלַּת הַיְרִידָה אֵינָהּ מַתְחֶלֶת בְּכָךְ שֶׁאָדָם עוֹשֶׂה עֲבֵרוֹת מַמָּשׁ, אֶלָּא כַּאֲשֶׁר מֵסִיר מֵעָלָיו מַסְוֶה אוֹר הַיִּרְאָה הַקְּדוֹשָׁה. וְאִם אָדָם אֵינוֹ בּוֹחֵר בְּטוֹב, לֹא יוּכַל בְּשׁוּם פָּנִים וְאֹפֶן לִהְיוֹת בַּעַל אֱמוּנָה שָׁלֵם, וְתָמִיד יַעֲלוּ עַל לִבּוֹ הִרְהוּרִים שֶׁהֵם כְּנֶגֶד הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, רַחֲמָנָא לִיצְלָן, וּנְקֻדַּת הַבְּחִירָה הַזֹּאת, שֶׁיֵּשׁ עַל כְּלָלִיּוּת הַמִּצְווֹת וּבִפְרָטִיּוּת עַל מִצְוַת הָאֱמוּנָה, מְרֻמֶּזֶת בְּדִבְרֵי דָּוִד מַלְכָּא מְשִׁיחָא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "דֶּרֶךְ אֱמוּנָה בָּחָרְתִּי", שֶׁלִּכְאוֹרָה קָשֶׁה, וְכִי מַה שַּׁיָּךְ בְּחִירָה עַל אֱמוּנָה? וַהֲלֹא אִם מַאֲמִין – מַאֲמִין, וְאִם אֵינוֹ וְכוּ'. אֶלָּא הָעִנְיָן הוּא כַּנַּ"ל, שֶׁגַּם עַל אֱמוּנָה צָרִיךְ בְּחִירָה בְּהַאי עָלְמָא, לַחֲשֹׁב מַחֲשָׁבוֹת שֶׁל אֱמוּנָה, לִחְיוֹת חַיִּים שֶׁל אֱמוּנָה, לְחַפֵּשׂ וְלָתוּר אַחַר דִּבּוּרֵי אֱמוּנָה, לְהִשְׁתַּדֵּל שֶׁפִּיו וּמֹחוֹ יִהְיוּ מְלֵאִים מֵאֱמוּנָה, וְכֵן לְהַרְבּוֹת בְּדִבּוּרִים אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְאִם כֹּה יַעֲשֶׂה וְכֹה יִנְהַג, יָאִיר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אוֹרוֹ הַגָּדוֹל עָלָיו, וְיִזְכֶּה לְזִכּוּךְ אֱמוּנָה שֶׁהוּא תַּכְלִית בִּיאָתֵנוּ לְהַאי עָלְמָא.

י.

וּרְאֵה מַה שֶּׁדִּבֵּר בְּקָדְשׁוֹ בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ 'יֹשֶׁר דִּבְרֵי אֱמֶת' (אוֹת נז): 'יְסוֹד כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ הוּא דְּבֵקוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הַמַּתְחִיל בֶּאֱמוּנָה, וְהוּא מִצְוַת "אָנֹכִי", וְעַל מִצְוָה זוֹ בְּנוּיָה כָּל הַתַּרְיַ"ג מִצְוֹת בְּהַתְמָדָתָהּ וְקִיּוּמָהּ, וְהִיא בָּרֹאשׁ וְהִיא בַּסּוֹף וְהִיא בָּאֶמְצַע, וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (מַכּוֹת כ"ד ע"א): 'בָּא חֲבַקּוּק וְהֶעֱמִידָן עַל אַחַת צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה', וְכָל הַמִּצְוֹת הֵם עֲנָפִים לְזוֹ הַמִּצְוָה, וְכָל הֲלֹא תַעֲשֶׂה הֵם לְהַזְהִיר עַל הַהִפּוּךְ' וְכוּ', עַיֵּן שָׁם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

001 אגרות חיזוק – ידידות נפש

התרפקות על אהבת ואמונת השם   בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שָׁבוּעַ לְסֵדֶר וַיְחִי תשנ"ו. הַחַיִּים הַטּוֹבִים,

001 ספר 'אור הדבקות' – הקדמה

הקדמה יסוד היסודות היא הדבקות בו יתברך   יָרֵאתִי בִּפְצוֹתִי שִׂיחַ לְהַשְׁחִיל, בִּינָה חָסַרְתִּי וְאֵיךְ

003 ספר 'אור הדבקות' (יא-טו)

יא. וְכֵיוָן שֶׁהֻבְרַר לָנוּ שֶׁעִקַּר הַדְּבֵקוּת הוּא הָאֱמוּנָה, וְהָאֱמוּנָה הִיא הַדְּבֵקוּת, עָלֵינוּ לָדַעַת, שֶׁנִּתְּנָה לְאָדָם

004 ספר 'אור הדבקות' (טז-יח)

טז. וְעוֹד, לָשׁוֹן הָאֱמוּנָה מוֹרֶה עַל גִּדּוּל וּצְמִיחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיְהִי אֹמֶן אֶת הֲדַסָּה", שֶׁפֵּרוּשׁוֹ

005 ספר 'אור הדבקות' (יט-כב)

יט. כִּי אָדָם שֶׁחַי חַיִּים שֶׁל גַּשְׁמִיּוּת וְחָמְרִיּוּת, אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲצֹר אֶת עַצְמוֹ מִלַּחְטֹא, בְּבוֹא

006 – ספר 'אור הדבקות' – סיום.

ברכו את ה'   בְּעִסְקֵנוּ בְּמִצְוַת הַדְּבֵקוּת בּוֹ יִתְבָּרַךְ, דּוֹמֶה, שֶׁאֵין דָּבָר הַמֵּבִיא אֶת הָאָדָם

017 אגרות לב בשר

מִכְתָּב שִׁבְעָה עָשָׂר מוצאי שבת קודש לסדר חוקת, ה' תמוז תש"פ.   לכבוד האברך היקר

060 אגרות לב בשר

בעזרת השם יתברך, יום שני לסדר האזינו, צום גדליה תשפ"א לכבוד אהובי אחי היקר ר'

אנשי הסוד והסתר

לדמותם המסתורית של חיילי הצללים   לילה. חושך. שוכני תבל נמים שינה ערבה, מחליפים כוח

התחדשות

אני היום ילדתיך!   הייתי רוצה להיות כזה, חדש, נקי, טהור, זך ללא כל העבר

התפלות הפשוטות

הטבע האנושי שייך לתפילה מנקודת פשטותו   אין חסד יותר נפלא, פלאי פלאים, בלתי נתפש

חורבן הפנימיות

החורבן והתיקון שמתגלגל לפתחנו בדור אחרון   עולמנו הציני והמתרברב מציג כרטיס ביקור של חיצוניות

משחק מחבואים

דרושים מחפשי ה' בעולם החיפוי   אנחנו מחפשים אותו, מדברים אודותיו, חיים ממנו ובגללו, ואיננו

סך הכל עבד פשוט!

על פי משנתו של הרב הקדוש מניקלשבורג זי"ע   סערה בארמון המלך. איש לא יודע

צדיק נסתר

חיפוש אחר האיש הגנוז שמסתובב בינינו ובנו   עוד כשהיינו ילדים וקראנו בשקיקת נעורים נדהמת

תזיז את עצמך…

לשבחה של תזוזה יהודית   … וְאִם אַתָּה רָחוֹק מְאֹד מְאֹד מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, וְנִדְמֶה לְךָ,

קטגוריות